2 DIN autoradio – deel 1

Inbouwen van 2 din radioEr is al vaker over geschreven en Dacia heeft dit blijkbaar ook opgepakt (zie het artikel over de Renault Sandero) : er is vraag naar de mogelijkheid om een 2 DIN (ook wel dubbel-din) radio te kunnen plaatsen in de middenconsole in plaats van de standaard 1 DIN (enkel-din).

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben mijn MCV gaan verbouwen.

Uiteraard had ik een enkel-din radio met klapscherm kunnen plaatsen; dit was wel de meest eenvoudige oplossing. Maar een dergelijk systeem heeft ook nadelen die voor mij zwaar wegen:

  1. Als het scherm opengeklapt staat, dan blokkeert deze de beide uitstroom-openingen in het midden van het dashboard. Dat wil ik uiteraard niet; als het warm is moet de airco zijn werk goed kunnen doen.
  2. Ander nadeel vind ik de bewegende delen van zo’n klapscherm. het zijn toch allemaal maar kleine scharnierpunten en het platte kabeltje tussen scherm en radio is ook maar erg dun.

Dus ik heb voor de moeilijke weg gekozen om de opening te vergroten in het dashboard teneinde een dubbeldin-radio te kunnen plaatsen. Het eerste probleem dat opgelost dient te worden is het verplaatsen van de 5 schakelaars die zich onder de radio bevinden.

mijn eerste idee was om deze naar boven te verplaatsen, boven de uitstroom-openingen in het midden. Ik heb via een auto-demontagebedrijf een afdekplaat van de middenconsole gekocht en hieruit heb ik de rij waarin de schakelaars zitten eruit gezaagd. Vervolgens heb ik een behuizing gemaakt van PUR om deze te gaan bekleden met glasvezelmat en polyester. PUR heeft als voordeel dat het makkelijk vorm te geven is; het rot niet, ongevoelig voor vocht en het geeft geen geur af. Daarna natuurlijk plamuren, schuren en spuiten. Zover is het echter niet gekomen. Het bleek namelijk dat de behuizing te groot zo gaan worden bij het gebruiken van de originele schakelaars (een eis die ik me zelf gesteld heb).

Dus er moest een andere oplossing komen. Ik ben maar eens in de auto gaan zitten en heb het dashboard aandachtig bekeken. De raamschakelaars wou ik per sé niet in de deuren hebben. De deuren worden namelijk vochtig van binnen en daar zijn deze schakelaars niet op gemaakt (ook dat is bij de nieuwe sandero in brazilie opgelost). Het duurde niet zo lang of er diende zich een oplossing aan.

DEEL 2 VOLGT………

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s