Geen geld voor AVTOVAZ

avtovaz1Renault is bereid zijn Russische partner Avtovaz te laten delen in zijn technologie en knowhow. Maar de Russen hoeven er niet op te rekenen dat de Franse automaker, die sinds begin 2008 een belang van 25% heeft in het Russische bedrijf, meer geld steekt in de grootste automaker van Rusland, die in grote financiële nood verkeert.

Christian Esteve, die leiding geeft aan de Russische activiteiten van Renault, vertelde journalisten gisteren dat de twee bedrijven volgende week dinsdag een voorstel op tafel leggen bij de Russische overheid om Avtovaz van de ondergang te redden. Het plan behelst een nieuw businessplan en het versterken van de kernactiviteit, het bouwen van auto’s. Avtovaz zit in grote financiële problemen en heeft de belangrijkste aandeelhouders opgeroepen financieel over de brug te komen. Naast Renault zijn dat de Russische overheid, houdstermaatschappij Russian Technologies en zakenbank Troika Dialog. Volgens Esteve is hij er nooit van uitgegaan dat premier Poetin hem een ultimatum stelde toen hij Renault vroeg financieel bij te springen. Poetin zei in september dat het belang van Renault zou verwateren als de Fransen niet zouden bijdragen aan de redding van Avtovaz. De technologische steun houdt in dat er gedacht wordt over een gemeenschappelijk chassis voor alle auto’s die er bij Avtovaz in Togliatti gemaakt worden, zowel voor die van Avtovaz, maar ook voor Renault en diens partner Nissan, aldus Esteve. Dat zou betekenen dat er op jaarbasis 300.000 extra auto’s gebouwd zullen gaan worden, waarbij Renault gaat zorgen voor de extra productiecapaciteit. Die zou onder meer afkomstig kunnen zijn uit afgeschreven machinerie uit andere fabrieken van Renault, zoals de Fransen dat eerder succesvol met de Roemeense dochter Dacia gedaan hebben. De nieuwe productiecapaciteit met een gemeenschappelijk chassis zou de productie van twee nieuwe modellen van Renault en één van Nissan mogelijk maken, aldus Esteve. Hij denkt dat met de onderhandelingen met de verschillende belanghebbenden nog vele maanden gemoeid zullen zijn voordat er een overeenkomst op tafel zal liggen. “Ik heb de ervaring dat dit soort onderhandelingen nog tot de zomer van volgend jaar voort kunnen slepen”, aldus Esteve. Het belangrijkste struikelblok om Avtovaz weer winstgevend te maken is dat massaontslagen niet te vermijden zullen zijn. Volgens Esteve staat het bedrijf onder druk om de ontslagen over een langere periode te spreiden, om de pijn te verzachten.

Bron: Autotelegraaf.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s