Dacia Duster "on Ice"

73877030Dacia wil mee gaan doen aan Trophée Andros Ice-racing series! Dacia, dat ondertussen bekend is om haar uitstekende prij/prestatie-verhouding waarmee de huidige modellen zijn volgepakt, maakt haar naam weer waar door te verschijnen daar waar men het niet zou verwachten. Namelijk bij het Ice-racen!.

Alain Prost, die voorheen voor Toyota reed in deze klasse, zal nu het stuur nemen van de Dacia Duster. Alain koos voor Dacia vanwege de waarden waarmee het aan de weg timmert: eenvoud, efficient en robuust. “ik ben blij dat ik de dacia Duster mag rijden. Het is een gloednieuw voertuig en ik ben er trots op deel uit te maken van de ploeg die hieraan werkt. Vanwege het werk dat uitgevoerd wordt door Renault Sport Technologies heb ik alle vertrouwen in het potentieel  en de betrouwbaarheid die samen een extreem opwindend seizoen beloven,” aldus Alain.

De bekendmaking valt samen met de onthulling van de naam van de nieuwkomer, Duster. Dit robuust en betrouwbaar model is internationaal inzetbaar en zal kopers aantrekken die op zoek zijn naar een betaalbare Off-road voertuig.

De Trophée Andros is een competitie op zich aangezien het een beperking stelt aan de techniek die gebruikt mag worden. Dacia heeft besloten om mee te doen aan de catagorie “Silhouette”. Dit houdt in dat het voertuig qua vorm overeen moet komen aan een pas geintroduceerd model of een model dat binnen afzienbare tijd wordt uitgebracht. Hiermee is dan meteen duidelijk hoe de standaard Duster er grofweg uit gaat zien. De afwezigheid van allerhande techniek laat dan ook meteen zien dat dat één van de peilers is waar Dacia op drijft; het maakt zogezegd deel uit van het Dacia-DNA. Daarnaast worden het chassis, de versnellingsbak en de banden aan strenge regels onderworpen.

De races duren 2 dagen. De eerste dag worden er tijdraces gehouden waaraan geen punten worden gegeven, gevolgd door 2 kwalificatie-ronden. Elke ronde bestaat uit 4 auto’s die elk vier ronden moeten afleggen. De winnaar is diegen die de beste gemiddelde tijd heeft. de beste ronde telt niet alleen mee voor de startpositie maar telt ook voor 80% van de punten die toegekend worden. De finale is op de 2e dag waarin 10 auto’s het tegen elkaar opnemen over 10 ronden.

De kalender:

December 5-6         Val Thorens
December 12-13     Andorre
December 18-19     Alpe d’Huez
Januari 8-9            Isola 2000
Januari 15-16        Lans en Vercors
Januari 23-24        Saint Die des Vosges
Januari 29-30        Clermont/SuperBesse (final)

De Trophée Andros staat bekend als een exacte discipline. In ijzige omstandigheden  kunnen de condities snel wijzigen onder invloed van de weersomstandigheden. Dit vraagt veel van de bestuurder maar Alain Prost is hiervoor natuurlijk de aangewezen persoon.

De dacia Duster die gaat deelnemen is onderhanden genomen door Renault Sport Technologies. dit betekent Dat dacia optimaal genruikt maakt van de al aanwezige kennis. De body is gemaakt van Glasfiber en herbergt een buizenchassis waarin een 3liter V6 gemonteerd is , afkomstig van Renault-Nissan. Deze motor is zorgvuldig getuned om optimaalte presteren op de hoogten waarop de race wordt gehouden. Hij levert 350 PK bij 7500 toeren, en heeft een maximum koppel van 360 Nmbij 5500 toeren. hij zal gekoppeld zijn aan een 6-versnellingsbak die precisie-schakeln garandeert, zelfs tijdens het driften. Het plaatsen van de motor midden-achter illustreert het werk dat er gedaan is om een perfecte gewichtsverdeling te krijgen. Samen met het gewicht van 950KG  en een laag zwaartepunt garandeert dit veel ijsplezier.

Dacia Duster Competition Car – Technische gegevens:

 

Chassis
Buizenchassis van staal
Double wishbone vering
Motor
Renault-Nissan Alliance VQ 30
Positie: midden-achter
Zes cilinders (V6)
Aantal kleppen: 24
Inhoud: 2,987cc
Boring x slag: 93mm x 73.3mm
Maximaal vermogen: 257kW EEC (350hp) bij 7,500rpm
Maximaal koppel: 360Nm EEC bij  5,500rpm
Versnelling
Zes versnellingen, sequentieel
Remsysteem
voor: 260mm-diameter geventileerde stalen schijven
achter: 265mm-diameter stalen schijven 
Wielen
5.5″ x 16″ (magnesium)
Banden: Continental Racing Contact 3
Afmetingen / Gewicht
Lengte: 4,001mm
Breedte: 1,900mm
Wielbreedte voor/achter: 1690mm
Wielbasis: 2,500mm
Gewicht: 950kg
Brandstoftank: 25 litres

Alain Prost:

Geboren: 24 Februari, 1955, in Lorette (Loire, France). leeftijd: 54.
Vier Formule 1 world titels: 1985 (McLaren), 1986 (McLaren), 1989 (McLaren) en 1993 (Williams-Renault).
Eerste F1 overwinning in 1981 met de  Renault RE 30 in Dijon (Franse Grand Prix).
Aantal Grands Prix starts: 199.
51 overwinningen / 41x snelste rondetijd / 33 startpositie / 798.5 Wereld kampioenschappunten.
1997-2001: Directeur van Prost Grand Prix (Formule 1)


Alain Prost’s eisraces in het kort:

– Eerste race: Lans en Vercors (17 en 18 Januari, 2003)
– Eerste overwinning
: L’Alpe d’Huez (13December, 2003), met Toyota
– Aantal overwinningen
: 15 (waarvan 7 in 2006/2007)
– Beste seizoen
: 2006/2007 (kampioen)

Enkele foto’s die door Dacia vrijgegeven zijn:

Opmerking:

Bovenstaande is een vrije vertaling van het officiele bericht dat door Dacia is uitgegeven.

P.S.

De foto’s zijn ook in groot formaat toegevoegd aan de Wallpapers, te vinden boven aan de site. Daar kun je ze ook downloaden.

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dacia Duster "on Ice"

  1. Nick zegt:

    de duster was toch de SUV?? Deze is toch heel laag?
    En weet iemand wanneer de SUV van Dacia in de showroom staat? Geeft Dacia Nederland daar informatie over?

  2. richard zegt:

    Officieel is nog niet bekend welke naam de SUV gaat dragen. Momenteel circuleren er 2 namen:

    Kanjara en Duster.

    Pas bij de introductie zullen we het zeker weten; Dacia zorgt voor genoeg verwarring waardoor nog niet duidelijk is wat het gaat worden. De duster zoals je op de afbeeldingen ziet zou (als de informatie klopt) een afspiegeling moeten zijn van het produktiemodel. Zij het dat deze natuurlijk verlaags is om mee te doen aan het ijsracen.

    De officiele premiere wordt verwacht op de autosalon van Geneve; echter dit is nog niet officieel bevestigd dat dit daar ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

    Het vreemde is namelijk dat als de informatie van het ijsracen klopt, Dacia feitelijk eerder het model laat zien aan de pers. Ook de naam zou dan nu officieel bekend zijn. Voor de introductie van zo’n belangrijk model komt dat een beetje vreemd over.

    Het zou zo maar kunnen dat Dacia een afleidingsmaneuvre gestart heeft. We zullen dat moeten afwachten.

    Uiteraard zal het zodra het bekend is ook hier verkondigd worden dat de auto te bestellen is via de dealer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s