Euronozzle tbv LPG tanken

Het onderstaande bericht is mij gestuurd door Ruud. Het betreft de nieuwe aansluiting waarmee straks iedereen zijn of haar LPG-tank gaat vullen.

Hoi , hieronder (zelf samengesteld/geschreven) een aardig stukje over de Euronozzle. Hierbij alle informatie over de nieuwe LPG aansluiting (Euronozzle). De Europese commissie is (een aantal jaren geleden) akkoord gegaan met de invoering van een nieuw autogas – vulsysteem voor heel Europa. De Europese norm EN 13760 definieert deze aansluitingen voor de interne LPG-Nozzles.

De introductie maakt eindelijk een einde aan het gedoe met verloopnippels. De Euronozzle kan met één hand worden aangesloten op de vulaansluiting in de auto, er is geen sprake van schroef- of bajonetkoppeling. Er is geen extra handeling nodig, zoals het vastklemmen van de nozzle. Binnenkort zullen alle nieuwe installaties voorzien worden van deze nieuwe aansluiting.

clip_image001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit heeft mede te maken met het feit dat de typegoedkeuring voor af-fabriek-lpg-auto’s die vanaf nu voor heel Europa geldig is. Om de automobilisten tegemoet te komen zullen bij de tankstations die zijn omgebouwd naar de Euronozzle, verloopnippels beschikbaar worden gesteld. De verwachting is echter dat binnen enkele jaren het grootste deel van de bajonetsluitingen van de Nederlandse markt is verdwenen. Dit zal enerzijds gebeuren via natuurlijk verloop, anderzijds wordt ook verwacht dat veel (vooral jonge) auto’s worden omgebouwd van bajonetconnector naar de Euronozzle.

De adapter is vervaardigd uit messing, heeft een lengte van ongeveer 50 mm en een diameter van ongeveer 30 mm, een bord F21, 8 schroef met een klep die sluit met een veermechanisme in de adapter.

Kijk vooral het zogenaamde veermechanisme is goed nieuws (veiligheid), hierdoor zal bij het ontkoppelen van het vulpistool ook nauwelijks LPG meer ontsnappen. In de nieuwe specificaties ligt namelijk vast dat het maximale volume van het verspilde gas (tijdens het zg ontkoppelen) minder moet zijn dan 0,1 cm3.

clip_image003

 

 

 

 

 

 

 

 

Hierboven een afbeelding van de zg vlakke aansluiting (met een verloopnippel), zoals naar alle waarschijnlijkheid bij de zg af fabriek
installaties bij de Sandero,s toegepast gaat worden (In Frankrijk namelijk al mogen zien).

Spanje (zelf geconstateerd afgelopen zomer) en Portugal lopen al voorop, hier zijn de nieuwe Euro-vulpistolen al in gebruik.
Nu maar afwachten of onze bajonet aansluiting omgebouwd kan worden tot deze nieuwe Euro aansluiting, ik vraag me namelijk af of het (oude) gat in de bumper een ombouw naar de nieuwe Euro aansluiting toestaat. Een tip: Laat de nieuwe Euronozzle (verloopnippel) niet uit je handen vallen (zelf mogen constateren) dan kan het grove schroefdraad beschadigd raken en zal deze adapter niet meer ‘passen’ in het schroefdraad van de bestaande aansluiting.

Mgr.

Ruud

Toevoeging mijnerzijds:

Er worden momenteel nog verschillende soorten aansluitingen gebruikt en het zal dus een aantal jaren duren voordat er een eenheid is ontstaan. Hieronder vind je een 3-tal afbeeldingen van de meest gebruikte aansluitingen.

acmeACME

De hierboven geplaatste aansluiting wordt gebruikt in o.a.: Belgie, Duitsland, Ierland, Luxemburg, Oostenrijk, Polen en Zwsitserland

bajonettBAJONET

De hierboven geplaatste aansluiting wordt gebruikt in o.a.: Engeland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen en Spanje.

dishDISH

De hierboven geplaatste aansluiting wordt gebruikt in o.a.: Bulgarije, Denemarken, Estland, Frankrijk, Griekenland, Italie, Kroatie, Letland, Litouwen, Macedonie, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenie, Slowakije, Spanje, Tsjechie, Turkije en Hongarije.

Voor diegene die op LPG rijdt is het dus van belang om te weten welke verloopnippel er nodig is.

Er bestaan verschillende omschrijvingen voor het goedje waar dit artikel over gaat. Zo worden bijvoorbeeld de volgende omschrijvingen gebruikt: 

  • LPG (Liquid Petroleum Gas);
  • GPL (Gaz de Pétrole Liquéfié / Gas di Petrolio Liquido);
  • GLP (Gas Licuado del Petróleo).

Bij het tanken van LPG moet er een knop steeds ingedrukt gehouden worden. Vaak wordt er niet over nagedacht maar dit is vanwege veiligheidsoverwegingen. Doordat je de knop vasthoud ben je ervan verzekerd dat je niet per ongeluk tijdens het tanken de nozzle probeert te verwijderen. Het gas kan een temperatuur bereiken van ongeveer -40 graden. Het stromen van dit gas kan tot gevolg hebben dat de nozzle zeer koud wordt. Hierdoor zou je (theoretisch!) kunnen vastvriezen aan de nozzle.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Euronozzle tbv LPG tanken

  1. HenkM zegt:

    Ik ben benieuwd of de nieuwe Duster met deze aansluiting komt……

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s