Eerste officiële foto's van de Duster zonder Vermomming!

dacia_duster_21In navolging op de succesvolle onthullingen van de Logan Sedan, de Logan MCV,de Sandero, De Logan VAN en de Logan Pickup, Laat Dacia nu foto’s zien van de Dacia Duster zonder vermommingen. Als Ice-versie was deze natuurlijk geheel aangepast, nu zien we de auto zoals die is.

De Dacia Duster is een stevige, betrouwbare, eenvoudig te gebruiken 4×4 die geschikt is voor dagelijks off-road gebruik.

Deze auto is betaalbaar voor iedereen:

  • een onverslaanbare verhouding tussen uitrusting, ruimte en prestaties;
  • beschikbaar met diverse zuinige motoren en een lage emissiewaarde.

De 4×2 dieselversies hebben een uitstoot van minder dan 140 g/km waardoor ze onder de ECO2-norm vallen, de 4×4 versie heeft een uitstoot van minder dan 150 g/km.

Met deze auto bewijst dacia voor de zoveelste keerdat het mogelijk is om een all-terrain auto te produceren die niet alleen functioneel en betaalbaar is, maar die ook nog eens milieuvriendelijk is.

De Duster zal worden geproduceerd in de fabriek in Pitesti, Roemenie. Beide versies zullen daar van de band rollen om vervolgens wereldwijd verscheept te worden. De verkoop zal naar verwachting starten komende lente (2010). De Duster is met recht een uniform voertuig, geschikt voor alle wereldmarkten en zal geleverd worden met zowel het Renault- als het Dacia-logo.

De foto’s zijn via de Wallpapers-pagina te downloaden in groot formaat

Het Duster project is geboren uit de enorme vraag naar betaalbare, comfortabele en sterke  4×4 auto’s, een markt dier momenteel niet goed bediend wordt door de autofabrikanten.bewust van dit gat in de markt heeft de Renault groep besloten om een auto te ontwikkelen die eiegenlijk bedoeld is vgoor de opkomende markten. Maar zoals gebleken is met de MCV zal er ook vanuit de westerse wereld vraag ontstaan naar de Duster. Dus hier wordt al vanaf het begin mee rekening gehouden.

In de opkomende markten zoals Rusland, Brazilie enz bestaat de behoefte om een moderne  auto te beztten die hun enige status verschaft. Maar ook willen ze een auto die sterk, betrouwbaar en veelzijdig genoeg is om diverse weertypes te doorstaan en hen overal te brengen waar ze maar willen. Het huidige aanbod wordt nu gedomineerd door geimporteerde SUV’s die meestal niet te betalen zijn voor de werkende klasse.

In Europa heeft het succes van Dacia al aangetoond dat het publiek een moderne, betrouwbare en betaalbare auto wil. Hoewel het huidge bestand aan 4×4’s en SUV behoorlijk groot is, wordt de roep om een functionele betaalbare auto nog steeds genegeerd door de autofabrikanten die liever SUV’s laten zien die volgehangen zijn met onnodige snufjes dan dat ze daadwerkelijk geschikt zijn voor off-road.

De Duster, alles wat een 4×4 zou moeten zijn.

Onmiskenbaar 4×4  uiterlijk: op het eerste gezicht is de Duster een echte 4×4. Hij straalt dan ook degelijkheid uit maar met een vormgeving waardoor hij zich echt onderscheid van de huidige massa. Hij is te bestellen in 4×2 versie geschikt voor klanten die graag een auto willen die wat hoger is zodat men een hoge zitpositie heeft maar die geen aspiraties hebben om het terrein in te gaan. Voor de meer veeleisende klant is er de 4×4. De verstevigde onderkant van de Duster is geschikt voor slecht wegdek mede dankzij de hoge bpodemvrijheid van meer dan 200mm, Daarnaast kan hij hellingen aan van 30 graden en afdalingen van 35 graden.

Hij is gemakkelijk te rijden; de combinatie van 1.180 kg voor de 4×2 en 1280 voor de 4×4 en de compacte buitenmaten van 4.31 meter lengte en 1.82 meter breed garanderen gemak. in de 4×4 versie kan de berijder dankzij het unieke control system van Nissan de aandrijving wijzigen afhankelijk van wat er op dat moment nodig is.

er zijn 3 mogelijkheden:

in  de stand AUTO wordt de hoeveelheid grip automatisch verdeeld tussen voor en achter afhankelijk van de vraag. Hiedoor wordt maximale grip verkregen.

in de stand LOCK  wordt de aandrijving in 4×4 gezet waardooor het vermogen gelijkmatig verdeeld wordt. Dit is aan te bevelen wanneer er weinig grip is op bijvoorbeeld zandwegen. modder, sneeuw..

in de stand 4×2 is de vierwielaandrijving uitgeschakeld zodat er ook brandstof bespaard wordt. Aan te bevelen voor goed begaanbare wegen.

De Duster is het zesde familielid van dacia welk ongetwijfeld ook een succesnummer zal worden. Geheel volgens de filosofie van het merk bied deze auto veel ruimte voor weinig geld. Daarnaast zullen de overige kosten meevallen omdat er veel aan gedaan is om het verbruik zo laag mogelijk te houden.

Ondanks dat de prijs van de Duster te vergelijken zal zijn met een “stads-auto”, doet het formaat meer denken aan een middenklasser.

In de Duster kunnen 5 personen gerieflijk plaatsnemen. Zowel de voor- als achterpassagiers genieten van dezelfde ruimte die de Logan ook bied. Ook de laadruimte is ongelooflijk voor dit segment: afhankelijk van de versie kan er 475 Liter worden meegenomen, en als de bank naar voren wordt gevouwen dan past er zelfs meer dan 1600 Liter is( volgens de huidige ISO-norm).

Bij de beide modellen kan gekozen worden uit een benzine of 2 diesel motoren. Het gaat hier om de bekende 1.6 16V 110 PK sterke benzinevariant; de beide diesels leveren respectievelijk 85 of 105 PK. Deze motoren hebben hun betrouwbaarheid al lang en breed bewezen in de diverse Renault-modellen.

De Duster profiteert ook van de kennis van renault op het gebied van veiligheid; ABS 8.1 van Bosch en elektronische remkrachtverdeling worden gemonteerd. afhankelijk van waar de auto verkocht wordt, zullen er 2 airbags voorin gemonteerd zijn. 3-punts gordels  met last-begrenzers voor de voorpassagiers. afhankelijk van het uitrustingsniveau zijner oof hoofd-airbags beschikbaar.Pyrotechnische gordelspanners (afhankelijk van de uitrusting) maken het geheel compleet.

Net als alle modellen die op het BO/Logan platform zijn gebaseerd, is ook de Duster ontwikkeld om de sterkte en de betrouwbaarheid te leveren die men ondertussen van Dacia gewend is.

Er is speciaal aandacht geschonken aan de volgende zaken:

  • wax-injecties aan de onderzijde en in de holle ruimten;
  • afdichten van alle verbindingen aan de buitenzijde;
  • extra wax b ehandeling voor mechanische componenten aan de onderzijde;
  • extra bescherming tegen steenslag aan de onderzijde.

Soortgelijke maatregelen zijn getroffen om het elektrisch systeem en de electronica te beschermen. Net als de Logan modellen en de Sandero geniet ook de Duster 3jaar of 100.000 km garantie in de meeste landen.

De dacia Duster zal worden onthuld in de lente van 2010 in Europa, Turkije, marokko en Agerije. Het maakt de serie van 6 modellen compleet waar dacia al jaren geleden over sprak. Vanaf Juni 2010 zal de Duster ook verkocht gaan worden in de Oekraine, het Midden-Oosten, en in sommige afrikaanse landen maar dan als Renault.

De fabriek in Pitesti zal al deze landen voorzien van de Duster, zowel als Dacia als ook als Renault-versie. De jaarproduktie is vastgesteld op 350.000 eenheden van de Duster; natuurlijk worden de andere modellen daar ook gewoon nog geproduceerd.

In 2011 gaat dacia nog verder de wereld over met de Duster: vanuit Pitesti zal hij ook de weg gaan vinden naar de golfstaten. Daarnaast wordt de productie van de Duster opgestart in de Curitiba fabriek in Brazilie om vervolgens van daaruit de weg te vinden naar Argentinie, Mexico en Chilie, en natuurlijk ook in Brazilie zelf. In een later stadium zal de produktie ook van start gaan in de AVTOFRAMOS fabriek in Moskou, Rusland.

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Eerste officiële foto's van de Duster zonder Vermomming!

  1. Nick zegt:

    Ziet er goed uit! Ik ben nu ook wel erg benieuwd naar de binnenkant en de prijzen en opties. Maar Dacia heeft zich wat mij betreft wel overtroffen! Toch vindt ik deze auto ook wel erg lijken op de Nissan… Maar aangezien die ook erg mooi was, is deze dat ook!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s