Het vergelijk dat de Autobladen niet maken!

dobbelsteen1Als je de diverse autobladen doorleest, dan staan daar hele mooie testen in van hele mooie auto’s. Deze mooie auto’s hebben dan ook hele mooie prijzen. Ik heb maar eens een poging gedaan om op rationele gronden een auto te kiezen. Om dit te kunnen doen heb ik een aantal gegevens verzameld die ik her en der kon vinden over een aantal type auto’s.

De betreffende types staan bovenaan vermeld in de eerste horizontale rij. In totaal worden er hier 10 auto’s inclusief de Dacia op een rij gezet en een aantal gegevens worden naast elkaar gezet. En, ja, ik weet ook dat de Dacia Logan MCV in dit koppel een “vreemde” eend is, maar juist daarom heb ik ze bij elkaar gebracht.  Heden ten dage kost het autorijden al meer dan genoeg en het einde is nog niet in zicht.

Zoals de meesten van jullie weten rijd ik al ruim 2 jaar naar volle tevredenheid in een dacia Logan MCV 1.6 16V. Echter ik dacht:” kom laat ik eens de stoute schoenen aantrekken en kijken of ik zou overstappen naar een ander merk”. Tijdens het uitzoeken van de gegevens kon ik af en toe een lach niet onderdrukken en al snel werd mij duidelijk dat ik toch echt niet zomaar voor een andere auto zou gaan.

Om de test een “beetje” relevant te maken heb ik voor de dacia wel de 7-persoons versie genomen aangezien de Opel, Peugeot, Renault, Toyota, en de VW ook 7-zitters zijn.

Voor de berekening van de restwaarde van de Dacia (die immers nog geen 4 jaar hier op de markt is) heb ik de percentages van de andere modellen bij elkaar opgeteld en gemiddeld teneinde toch een relevante waarde te kunnen noteren.

Natuurlijk valt de Dacia op als je de gegevens bekijkt, in positieve maar ook negatieve zien. Positief zijn bijvoorbeeld het laagste eigen gewicht, de minste uitstoot (vervuiling), het zuinigste volgens de fabrieksopgave en natuurlijk de GROOTSTE laadruimte.

In negatieve zin valt de Dacia op door de tijd die nodig is om van 0 naar 100 te komen. Hiervoor is natuurlijk extra vermogen nodig en dat heeft hij nou eenmaal niet. De topsnelheid is ook het laagste maar ligt nog altijd ruim boven het maximum dat we hier in Nederland mogen rijden.

Als je de afschrijving ziet bij de verschillende modellen dan snap je eigenlijk  niet dat men die auto’s nog koopt.  Voor alle modellen hier in deze test geldt dat na 4 jaar meer is afgeschreven dan de nieuwprijs voor een Logan MCV.

[table id=27]

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het vergelijk dat de Autobladen niet maken!

  1. Herke zegt:

    Altijd leuk zo’n vergelijking.

    Vooral als je alleen al voor het waardeverlies van al die dure z.g. waardevaste auto’s in die 4 jaar 2 tot 3 nieuwe Dacia’s kan rijden.

    Herke
    http://www.mcvjournaal.punt.nl

  2. janolifant zegt:

    Prachtig stuk! Er is ook een vergelijkingstest van de dacia mcv diesel met de duurste audi diesel stationwagen.
    Dat lijkt er ook een klein beetje op. Enige wat ik echt jammer vind van onze diesel mcv is de achterlijk hoge maandelijkse wegenbelasting heeft van bijna 90 euro. Dat is knudde, voor de rest na 84000km maar een manko gehad en dat is een defecte stuurkogel, dat voel je goed hoor. Gas geven naar links trekken, gas los naar rechts trekken. Voor de rest een super wagen, zeker vergelijken met de vorige rampauto Kangoo 1.2 RT met LPG……De MCV moet wat mij betreft de 300.000km gaan halen………….

Geef een reactie

