Dacia rijders zijn tevreden rijders

briefgeldGoedkoop is geen duurkoop. Het is al uit talloze consumentenonderzoeken gebleken dat men bij Dacia geen bagger verkoopt en dat klanten zeer tevreden zijn. Het jongste bewijs wordt aangeleverd door het Duitse magazine Auto Zeitung, dat een enquête onder meer dan 20.000 lezers heeft gehouden.
Daaruit blijkt dat eigenaren van een Dacia het meest tevreden zijn: 93,9 procent van de respondenten met een Logan of Sandero laten weten (zeer) in hun sas te zijn met hun aanschaf. De 2e plaats wordt ingenomen door Daihatsu (92,5 procent) en op de 3e plek eindigde Jaguar (90,0 procent). Het best scorende Duitse automerk was Audi, dat met 89,9 procent klanttevredenheid de 4e plaats bemachtigde. De lezers van Auto Zeitung zullen het sneu vinden als Saab van de markt verdwijnt, want dit merk eindigde voor wat betreft de klanttevredenheid op de 5e plek (89,6 procent).
De top-5 van minst tevreden klanten wordt gevormd door eigenaren van een Fiat, Renault, Peugeot of een in Zuid Korea gefabriceerde Chevrolet. De tevredenheidpercentages lopen hier uiteen van 68,3 tot 62,2 procent. Bagger zijn wel de modellen van de Amerikaanse tak van Chevrolet, althans volgens de lezers van Auto Zeitung. Slechts 29,0 procent van de bezitters laat weten tevreden te zijn over hun aanschaf.
Opvallend is dat de eigenaren van een Amerikaanse Chevrolet laten weten eigenlijk zelden met panne langs de kant van de weg zijn komen te staan: 96,8 procent van de respondenten heeft niet met deze vorm van oponthoud te maken gehad. Daarmee moet Chevrolet alleen Daihatsu (100 procent laat weten nooit pech onderweg gehad te hebben) voor zich laten. Ook Dacia zit wat dit betreft boven het gemiddelde (93,9 procent was pechvrij), evenals de eigenaren van een Suzuki (93,7 procent) en Porsche (92,9 procent). De grootste kans op een liefdesaffaire met iemand van de wegenwacht hebben eigenaren van een Lancia, Alfa Romeo, Saab of Renault. Van deze groep autorijders gaf slechts 81,6 à 76,5 procent aan in de laatste 12 maanden geen pech onderweg gehad te hebben.
Waarom zijn eigenaren van een Amerikaanse Chevrolet dan toch zo ontevreden? Het antwoord heeft waarschijnlijk te maken met onverwachte c.q. ongeplande garagebezoeken. Hier bungelt het Amerikaanse merk helemaal onderaan: slechts 22,6 procent van de respondenten laat weten dat zij afgelopen jaar buiten reguliere onderhoudsbeurten niet naar de garage hoefden. Ook eigenaren van een Peugeot, Alfa Romeo of Renault zien vaker een werkplaats van binnen dan de bedoeling is. Voor deze merken geldt dat de meerderheid van de klanten ook ongepland een beroep moet doen op de dealer.
Dat het ook anders kan bewijst in de eerste plaats Dacia. Bij dit merk laat 78,8 procent van de klanten weten dat zij niet onverwachts naar de garage hoefden. Subaru, Toyota, Daihatsu en Lexus scoren wat dit betreft ook uitstekend. Vroeger was het Skoda dat de Europese eer in dit soort onderzoeken verdedigde, maar dit merk neemt qua ongepland garagebezoek een niet meer dan gemiddelde 15e plaats in. Vorig jaar stonden de Tsjechen nog op plek 11.
Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dacia rijders zijn tevreden rijders

  1. Daciafan zegt:

    Bij het originele artikel (in Auto Internationaal) staat een fantastische foto. Weet je waar die vandaan komt?

  2. Herke zegt:

    Natuurlijk weten we dat.

    Kijk hier maar eens: http://www.grandpiqueniquedacia.com/

    Herke & Brigit
    http://www.mcvjournaal.punt.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s