Xenon-verlichting

cimg10751Uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan kijken naar Xenon-verlichting voor mijn Dacia. De zaak waar ik al wel vaker kwam had een aantal verschillende versies liggen. Met hem de afspraak gemaakt dat als het niet beviel de set weer terugkon. Met deze afspraak op zak kan er niet veel gebeuren dus vol goede moed ben ik bij thuiskomst de set gaan uitpakken.

De set bestaat uit:

  • de Bi-Xenon lamp;
  • aansluitsnoer;
  • de onstekingsmodule;
  • het ballastbed.

Dit natuurlijk 2 keer; voor elke lamp  een setje. Dit zijn best wel veel onderdelen waar een plek voor moet worden gevonder onder de motorkap. Na inbouw van de rechterlamp heb ik maar eensvergeleken wat het verschil is. Dit is goed te zien op de foto’s hieronder. Xenon geeft een enorme berg licht. Maar als die hoeveelheid licht niet in goede “banen” wordt geleid, dan heb je er niets aan. Op de foto waar ik de auto voor de garage-deur heb geparkeerd, is heel goed het lichtbeeld te zien. Hierbij is echter ook te zien dat er een soort “V-vorm” onstaat bovenop de normale lichtstraal. Deze ongewenste vorm schijnt licht omhoog waardoor de tegenliggers verblind worden! Aangezien de lampen gewoon recht zijn ingebouwd en ze ook niet verkeerd om in de koplamp passen, kon ik hier niets tegen doen. Resultaat: de set weer uitbouwen en terugbrengen naar de zaak waar ze vandaan kwamen.

Let wel: dit was het resultaat van de set die ik geprobeerd heb. Het wil niet zeggen dat dit ook gebeurd bij een ander type set, maar de mogelijkheid is wel aanwezig. Daarnaast was er bij deze set nog een nadeel: de achterzijde van de lamp stak zover naar buiten dat de afdekkap niet meer op de achterijde van de koplamp pastte. Hierdoor is er een vergrote kans op vocht in de koplamp.

Daarnaast ben je ook verplicht om koplampsproeiers aan te brengen samen met automatische hoogteregeling teneinde aan de wetgeveing te voldoen. Breng je die extra zaken niet aan, dan loop je straks veel risico wanneer de auto APK-plichtig wordt wan dan zal de keurmeester de auto afkeuren.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Xenon-verlichting

  1. Martin zegt:

    Hoi over deze verlichting
    Ik heb ergens gelezen dat voor Xenon verlichting speciale reflectoren vd koplampen zijn.Mede om die
    reden zijn deze goedgekeurde reflectoren herkenbaar aan een code! Reflectoren zonder die code zijn ongeschikt voor Xenon verlichting omdat dan verblinding vd tegenligger plaats vind.De politie mag je bekeuren
    als je xenon lampen hebt en niet de verplicht erbij horende goedgekeurde reflectoren.Dus moet je vlgs mij
    eerst bij de dealer vragen of die reflectoren geschikt en goedgekeurd voor deze velichting verkoopt…..
    …ik vrees van niet.
    Ik persoonlijk hoop dat de politie vaker hierop gaat controleren,als ik s,avonds naar mijn werk rij,moet ik de helft over 2baans wegen en word regelmatig flink gevaarlijk verblind,door Xenon gebruikers,is het niet als tegenligger,danwel via mn achteruitkijk spiegel.

  2. LED-Lightning zegt:

    Er is inderdaad sprake van geweest dat de politie zou gaan bekeuren als er lampen in de koplampunits zouden zitten die niet bij de codering op de units pasten. Als ik me niet vergis is dit alweer van de baan en wordt hier niet op gecontroleerd.

    Er wordt nu gecontroleerd of de verlichting verblindt of niet, ongeacht of je nu halogeen of xenon verlichting voert en of dit past bij de koplampunits of niet. Zolang je geen andere weggebruikers verblindt is er niets aan de hand.

    Blijft daarnaast natuurlijk feit dat als je auto van na 1 januari 2007 is, je bij Xenon-verlichting ook sproeiers op de koplampen en automatische hoogteverstelling dient te hebben. Zoniet, dan levert dit bij APK afkeur op.

  3. PD3JCW zegt:

    er wordt alleen gekeken of de lampen een goed lichtbeeld geven en of er sproeiers op zitten. Op de automatische hoogteregeling wordt niet gecontroleerd !

  4. richard zegt:

    Dat lichtbeeld is zeker belangrijk! Zoals je hierboven ook kunt lezen bleek dat bij mijn MCV geen goed lichtbeeld te zijn; vanwege de V-vorm zou ik de tegenligger gaan verblinden. Andere sets heb ik nooit geprobeerd; Xenon heb ik maar gelaten voor wat het is…..

  5. HenkM zegt:

    Bedankt Richard, er rijden al genoeg auto’s rond met (na-montage) Xenon welke je de ogen “uitsteken”. Zelf vond ik de verlichting van de MCV uitstekend na montage van Philips lampen met verhoogde opbrengst (origineel was trouwens ook niets mis mee).
    De Duster is een ander verhaal, door de dubbele unit heeft iedere lamp (dim- en grootlicht) een voor zijn doel gemaakte reflector. Het dimlicht is werkelijk uitstekend. Bij grootlicht komt dit er nog eens bij (dimlicht gaat niet uit): Super.
    Heb geen behoefte om lampen te wisselen maar als er een kapot gaat komen er weer die Philipsjes in😆 .

Geef een reactie

