AutoSalon van Geneve deel 1

dsc00584Zo, we zijn weer terug in Nederland met een heel stel ervaringen rijker. Het begon al met de vlucht naar Geneve met een gemakkelijk vliegtuig (lees: EasyJet). Voor mij was het de luchtdoop: mijn eerste keer in een vliegtuig!  Tijdens het opstarten kwam de eerste teleurstelling: de staande start kan ik met de Dacia niet bijhouden🙄

Het liep eigenlijk allemaal wel zoals het hoorde, geen vertragingen, keurige landing en het beurscomplex bleek op wandel-afstand van de vertrekhal. Makkelijker kon het niet..

Vlak na opening kwamen we het beursgebouw binnen. We hebben al het blinkende metaal dat we tegen kwamen eigenlijk links laten liggen aangezien we eerst naar de stand van Dacia wilden; deze lag geheel aan de andere zijde van het gebouw dus op de terugweg zouden we dan de andere stands wel zien.

De stand van Dacia zorgde wel voor een verrassing: maar liefst 5 SUV”s waren aanwezig in 5 verschillende kleuren! Daarnaast stond er de race-duster waarin Alain Prost de ijsraces heeft gereden, een MCV, een Sandero en een Stepway waren ook aanwezig.

Het was goed te zien dat Dacia ingezet had op de Duster aangezien deze prominent geplaatst waren; de Sandero en de Stepway stonden verder achterop de stand en hadden veel minder belangstellenden.

Mijn eerste indruk van de auto: WOW!  dat ziet er goed uit. De proporties zijn goed gekozen. Vanwege het model dat naar achteren oploopt, is er natuurlijk iets minder zicht naar achteren. Overigens vond ik dat zelf geen probleem.

Er stonden 5 Dusters op de stand:

  • basis-uitvoering in het wit;
  • Ambiance-uitvoering in het Bleu Mineral;
  • Lauréate-uitvoering in Gris Platine, Noir Nacré, Brun Cajou

de lauréate-uitvoering in Brun Cajou stond afgeschermd, deze was alleen te fotograferen aan de buitenzijde.

Na het bestuderen van de digitale folder op www.dacia.nl had ik een aantal zaken waar ik wel nieuwsgierig naar was. Dit was onder andere het reserve-wiel. Want wat blijkt: standaard krijg je GEEN reserve-wiel bij de auto geleverd! Dit staat wel in de optie-lijst om aan te vinken; overigens zijn daar geen extra kosten aan verbonden.

Ook blijkt dat het reservewiel op 2 verschillende plaatsen te vinden is: 

Bij de 4×4-uitvoering:

  • het reservewiel bevindt zich in een bak onder de laadvloer;
  • is dus alleen te bereiken van binnenuit;
  • een relatief stevige afdelvoer wordt geleverd;
  • onder de laadvloer bevinden zich ook nog enkele opbergmogelijkheden;

Bij de 4×2-uitvoering:

  • het reservewiel bevindt zich ONDER de auto net als bij de MCV;
  • losmaken door bout in laadruimte los te draaien;
  • laadvloer is compleet vlak en wordt afgedekt met een soort vloerbedekking;

Reden hiervoor is de 4×4 techniek die natuurlijk ruimte inneemt onder de auto.

dsc00482Volgende waar ik naar gekeken heb was de bekleding. Het viel mij direct op dat de Duster goed zittend meubilair heeft met veel zijdelingse steun voor de bestuurder. De Duster in Noir Nacré was voorzien van lederen bekleding; een optie in de lijst. Deze gaf echter veel minder zijdelingse steun! en dat is best wel jammer want het zag er keurig uit en zat verder ook heel goed.

dsc00443De keuze voor de kleuren van de middenconsole is weer eens iets anders. Neem je de basis-uitvoering, dan zijn de luchtroosters en het middenpaneel gewoon antraciet. Bij de Ambiance-uitvoering krijgen ze een vreemde kleur donkergrijs en bij de Lauréate zijn ze gelakt in hoogglans bruin (ongeacht de lakkleur van de auto). Zelf geef ik de voorkeur aan de zilverkleur zoals in de MCV en de Sandero.

De Dusters stonden hier op stalen velgen en lichtmetaal. persoonlijk zou ik de auto gewoon op de stalen velgen laten leveren om er vervolgens after market een andere set lichtmetaal onder te laten zetten, en wel om het volgende:

  • De lichtmaten velgen die optioneel te bestellen zijn, hebben een a-symmetrisch profiel. Op zich geen probleem maar aangezien alle vier de velgen van het zelfde type zijn, houdt dat in dat het profiel van de spaken aan de linkerzijde andersom draait dan het profiel van de spaken aan de rechterzijde.
  • Bestel je de auto op lichtmetaal, dan moet je daar extra voor betalen terwijl je geen stalen velgen meer hebt voor bijvoorbeeld de winterbanden. Beste optie is dus gewoon de auto laten leveren op de stalen velgen en naderhand lichtmetaal bestellen (scheelt een hele hoop geld). 
  • Extra info: de gebruikte banden zijn afkomstig van Michelin. Type Latitude Tour in de maat 215/65/R16 en voor de velg is de maat 6,5j x 16 gekozen.
  • dsc00450 stalen velg
  • dsc00508 lichtmetalen velg

dsc00525Van een hoedenplank is eigenlijk geen sprake. Het is een soort stoffen afdekking; deze rolt dus niet op. Deze afdekking kan op 2 plaatsen worden gezet, uiteraard zo dat de laadruimte afgedekt is maar ook op een grofweg 15 cm vanaf de hoofdsteunen. hiermee creeer je een soort opbergruimte (bedoeld of onbedoeld?). Zou je deze ruimte inderdaad gebruiken om iets in op te bergen dan loop je de kans de bovenlaag te beschadigen…

Ook nieuw is het “gordellampje”. Daar is al vaker over gesproken bij de andere modellen van dacia. Het bewuste teken komt wel voor in de teller-unit maar is niet in gebruik; kan zelfs niet worden aangesloten omdat er geen LED op de print gesoldeerd zit.

Bij de Duster is dit verholpen; de basis-uitvoering heeft een lampje alleen voor de bestuurder. Vanaf de Ambiance wordt er ook “gezien” of de bijrijder de gordel om heeft.

Hieronder een overzicht van de aanwezige dusters, meer foto’s van interieur, exterieur en techniek volgen….

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op AutoSalon van Geneve deel 1

  1. MiMo16V zegt:

    WOW !
    Bedankt voor de update.

  2. Claudia & Stephan zegt:

    Leuk verhaal, Richard. Zo te lezen een succesvol dagje, “even’ op en neer naar Geneve”. Duidelijke foto’s. Mooi dat je de verschillende uitvoeringen hebt gefotografeerd. Het maakt ons steeds enthousiaster. We gaan zeker eens kijken als de Duster geïntroduceerd wordt in Nederland.

  3. Ger zegt:

    Volgens de brochure van Dacia heeft de Laureate andere stalen velgen. Hebben jullie die ook op de foto?

  4. john zegt:

    Mooi en goed overzichtelijk verhaal heren en natuurlijk de foto’s niet te vergeten, nu maar wachten tot eind april wanneer de Duster in Nederland verschijnt, bedankt!

  5. Claudia & Stephan zegt:

    22 april in de showrooms van de dealers, lees ik zojuist ergens op internet.

  6. richard zegt:

    Inderdaad heeft Dacia NL officieel aangegeven dat de Duster op 22 April bij de verschillende dealers zal staan. Als ik nu een auto zou moeten kopen en moest kiezen tussen de MCV en de Duster, dan was de keus niet moeilijk. Dan zou er hier dus een Duster in de garage staan. Wat een “lekkere” auto is dat…

    De versies zoals we die aangetroffen hebben op de beursvloer, voldoen niet helemaal aan de beschrijving van de nederlands folder. Zo her en der zijn er ook zaken geplaatst die hier bij ons in de optielijst staan die wellicht ergens anders weer standaard aanwezig zijn.

    De beide types velgen die in het artikel op de foto staan hebben we aangetroffen, andere varianten waren niet aanwezig. Op dit moment wordt er gewerkt aan een aantal artikelen waarin de verschillende versies behandeld worden…..

  7. peterh zegt:

    Richard en Herke, jullie staan stoer op de foto!
    Prachtige reportage van de Duster.
    Ik mag hem pas over 5 jaar bestellen van Margot.
    Eerst de Sandero “op” rijden.
    We staan startklaar voor onze wintersport vakantie.

    Groeten uit Alphen,

    Peter en Margot.

    nb. Ik heb je in Duitsland niet gesproken, jullie waren schnell verschwunden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s