AutoSalon van Geneve deel 4

LAUREATE-UIVOERING

LAUREATE-UIVOERING

Zoals beloofd: na het deel over de basis-uitvoering en de Ambiance-uitvoering volgt nu het deel over de Lauréate-uitvoering. Ten opzicht van de vorige uitrustings-niveau’s heeft de Lauréate een uitrusting die duidelijk op een hoger niveau ligt. neem bijvoorbeeld de gelakte sierstrippen op de deuren, insteekvakken aan de achterzijde van de stoelen, een boordcomputer, het signaal dat er een deur niet gesloten is, buitenspiegels verwarmbaar en elektrisch verstelbaar, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, in hoogte verstelbaar stuurwiel, een in delen neerklapbare achterbank.

De Duster is ook de eerste Dacia waarbij het mogelijk is om af fabriek lederen bekleding te bestellen. de Duster in Noir Nacré bleek te zijn voorzien van dit lederpakket (optie 795,00). Het was keurig uitgevoerd zag er goed uit. Wel heb ik een opmerking over het zitcomfort: uiteraard is het heel persoonlijk, maar hoewel het leer van een dusdanige kwaliteit is dat je niet wegglijd vond ik de zijdelingse steun bij deze stoelen met lederen bekleding minder dan bij de “gewone” bekleding.

Deze versie in Noir Nacré was ook voorzien van een mooi glanzende chroomkleurige beschermplaat bij de tildrempel van de laadruimte. Zag er heel mooi uit maar ik verwacht daar wel redelijk wat beschadigingen op.

De gris platine laureate-versie was wel als 4×4 uitgevoerd. Vanwege alle materialen die nodig zijn voor dit systeem, ligt het reservewiel keurig IN de auto. Naast het reservewiel bevinden zich bakken van een materiaal dat zich waarschijnlijk het beste laat omschrijven als een soort piepschuim. dit is wel handig om allerhande zaken op te bergen die je niet vaak nodig hebt. Daarnaast kun je een rond afwasteiltje in de binnenkant van de velg zetten voor nog meer opbergruimte. Deze Gris-platine versie was ook voorzien van wielkastbeschermers voor en achter ( dit valt onder accessoires). Dit geldt ook voor de deurbeschermers onderaan de deuren. Net als bij de MCV worden deze aan de binnenzijde van de wielkast gemonteerd met schroefjes en het deel dat tegen de zijkant van het spatbord komt, wordt geplakt. 

Helaas was de versie in de kleur Brun Cajou apart op een draiende verhoging gezet waardoor er geen foto’s van de binnenzijde gemaakt konden worden.Persoonlijk vind ik dit tot nu toe de mooiste kleur, hoewel ik de Gris basalte-uitvoering nog niet heb gezien. bij de MCV vind ik die kleur ook zeer geslaagd.

De combinatie van de Brun Cajou samen met de deels zwarte bumper en de zilvergrijse bescherming vind ik zeer smaakvol.

Hieronder vind je een drietal foto-albums met foto’s die op de autoshow zijn gemaakt:

De Duster in Brun Cajou:

De Duster in Gris Platine:

De Duster in Noir Nacré:

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op AutoSalon van Geneve deel 4

  1. Ben zegt:

    Richard, je hebt er veel moeite voor gedaan, het resutaat is er ook naar! Ik vind het geweldig!!!
    Wat een mooie foto-serie’s!!
    Ik heb er echt van genoten!

  2. Daciafan zegt:

    Het ziet er erg goed uit, maar hoe zit het met de afdekking van de bagageruimte? Je liet bij de basis-uitvoering zien dat het een simpel doekje is. Is dat bij de Ambiance- en Laureate-uitvoering ook zo?

  3. Ger zegt:

    Richard, je hebt je best gedaan. Geeft een heel goede impressie. Voor mij al aanleiding om deze, voor indtroductie al te bestellen. Reken maar dat de levertijden gaan oplopen nadat de Duster in de showroom staat. Heeft iemand de diepte van de stoelen opgemeten? In de andere modellen zijn deze relatief kort, ik geloof 48 centimeter, een diepte van 52 centimeter zou mooi zijn. Weet iemand de meerprijs van metallic lak? Deze is nergens te vinden op de prijslijst.

  4. john zegt:

    Allereerst Richard mijn complimenten voor alles je ons hebt voorgeschoteld van de Duster. Alhoewel de Duster ook bij mij de overhand begint te krijgen denk ik niet dat ik de Duster nu al zou bestellen. Ik wil hem eerst in het echt zien en een proefrit maken [alhoewel ik aan de off the road capiciteiten niet twijfel]. Persoonlijk denk ik niet dat het zo’n vaart zal gaan lopen met de lange wachttijden [meer kijkers dan kopers] maar ik heb geen ervaring met dacia dus misschien zit ik er wel helemaal naast. Ook de recessie van afgelopen jaar en waar we eigenlijk nog niet uit zijn , al is het gelukkig al een stuk beter dan vorig jaar om deze tijd zullen het gros van de autoverkopers misschien doen besluiten het nog een jaartje aan te zien.

  5. john zegt:

    autoverkopers moet zijn: autokopers laatste regel bovenstaand stukje.

  6. Daciafan zegt:

    Hallo Ger,

    In de prijslijst staat onder het kopje exterieur metaalkleur met als prijs 495 euri. Het is even zoeken maar dan vind je toch leuk dingen. Net zo leuk als de accesoires die Dacia in Roemenie op de Duster levert.

    Nog veel kijkplezier!

  7. richard zegt:

    @Daciafan: het antwoord is kort: ja, bij alle uitvoeringen is dit hetzelfde.Feitelijk doet het waar het voor gemaakt is namelijk de bagage afschermen tegen nieuwsgierige blikken. Zelf had ik liever gezien dat men een scherm a la MCV zou plaatsen of eventueel een harde hoedenplank..

    @Ger: Als ik nu geen MCV had, dan zou ik hem ook direct nu bestellen. Ik heb ondertussen genoeg vertrouwen in “ons” merk om dit aan te durven zonder een proefrit; iets wat ik nog nooit bij een ander merk gedaan zou hebben. lengte van de stoelzittingen heb ik (helaas) niet opgemeten.

    De prijs van de metallic lak staat wel vermeld in de digitale brochure; deze bedraagt 495,- euro inclusief BTW en BPM.

    @John: De Duster had op mij een “wow”-effect maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Ik durf te betwijfelen of je tijdens een proefrit ook daadwerkelijk het terrein in kunt gaan aangezien dat hier in NL nog maar op weinig plaatsen mag.

    Voor wat de levertijden betreft: dat is koffiedik kijken. Op de beurs was voldoende belangstelling maar dat zegt nog niets over het uiteindelijke aantal kopers.

    en zo heel goedkoop is de Duster nou ook weer niet. Wie bijvoorbeeld voor de goedkooptse lauréate versie gaat (1.6 16V 4×2) moet al 16.390 euro op tafel leggen. Daar komen nog de kosten voor het rijklaar maken bij (grofweg 500 euro schat ik in; 460 euro voor de Sandero en de MCV) wil je airco, dan komt er nog eens 895 euro bij (zit dan wel een radio met stuurkolom-bediening bij); metallic lak kost 495 euro.

    Dit brengt het totaal-plaatje al op: 16390 + 500 + 895 + 495 = 18280 euro.

    Doe je dit bij de goedkoopste Laureate Diesel-versie dan mag je er nog eens 4000 euro ! bijtellen…..

    En voor de meest verwende mensen onder ons:

    De duurste versie inclusief alle opties komt dan op ongeveer:

    22390 (auto) + 500 (rijklaarkosten) + 495 (metallic) + 895 (airco en radio) + 395 (ESP) + 295 (elektrische ramen achter) + 795 (pack leder) + 995 (Pack look) = 26.760 euro………..

    Hiermee is de duurste versie bijna 100% duurder ❗ dan de goedkoopste versie……🙄🙄

    Kijk je dan bijvoorbeeld bij KIA, dan kost de goedkoopste versie 21695 euro en dan heb je meteen een 2 liter met 141 PK; inclusief radio-cd en airco, 6 airbags, ABS, EBD, anti-diefstal alarm, electrisch bedienbare ramen voor en achter, 12V aansluiting voor en achter…..

    Kia krijgt er wel concurrentie bij maar is voor het zelfde geld luxer uitgevoerd……..

  8. john zegt:

    Nog een klein vraagje: is op geen enkele duster een airco standaard aanwezig?

  9. richard zegt:

    Klopt, geen enkele Duster-versie ( in Nederland tenminste) heeft standaard airco.

    Dat betekent dat je 2 keuzes hebt als je airco wilt:

    keuze 1: je kruist de optie aan voor de airco en je betaald daat 895 euro voor;

    keuze 2: je kiest voor het Pack exclusive MP3 en ontvangt dan de airco EN een radio-cd speler met bediening aan de stuurkolom. Deze optie kost ook 895 euro.

    je bent dus een dief van je eigen portomonnee als je dus voor die eerste versie kiest.

    vervelende consequentie vind ik wel dat je dan vastzit aan de radiokeuze van Renault; Zou je toch een eigen radio in (laten) bouwen dan zit er een bedieningshendel aan de stuurkolom die geen functie meer heeft….

  10. Ger zegt:

    De Laureate versie is volgens de prijslijst standaard voorzien van een airco doch heeft een radiovoorbereiding. Je kan dan meteen een hele goede kopen. Ik denk zelf aan een Becker. Stevige prijs maar wel kwaliteit. Mercedes en Smart bouwt deze standaard in. Voor een dikke 400 euro zit er meteen en bleutooth in voor je GSM.

Geef een reactie

