Dacia Duster, de ALL-terrain

dsc00418Dacia heeft op de salon van Genève z’n zesde model, de Dacia Duster gepresenteerd. De Duster heeft een ongekende prijs/ruimte/prestaties-verhouding. Hij is in 4×2 versie verkrijgbaar vanaf 13.990,- euro (incl. BTW en BPM); de 4×4 is vanaf 16.990 euro (incl. BTW en BPM) leverbaar.

 

Op 2 maart 2010 Heeft dacia een pers-bericht uitgegeven met de volgende informatie:

 

• De Dacia Duster heeft een beperkte CO2-uitstoot. De dieselversies van de Duster stoten vanaf
139 g CO2/km uit in de 4×2-uitvoering en hebben daarom het Dacia eco² label. De 4×4 stoot 145
g CO2/km uit.

• De Duster loopt in de Roemeense fabriek van Pitesti van de band. Vanaf de onthulling in
Genève is de Duster (4×2 versies) te bestellen bij de Dacia dealer. Vanaf eind april staat hij bij
de Dacia dealers in de showroom

• Met de Duster heeft Dacia internationale ambities. Net als de Logan en de Sandero zal de
Duster geleidelijk aan in verschillende delen van de wereld op de markt verschijnen onder de
vlag van Dacia of Renault.

• Met de Duster bewijst Dacia dat het mogelijk is een all-terrain aan te bieden die functioneel,
betaalbaar en milieuvriendelijk is. Dacia blijft in staat om te breken met gevestigde normen.

Een robuust design,..

De huidige all-terrains zijn vaak groot en log, maar de Duster laat zien dat het ook anders kan. Met een lengte van 4,31 m en een breedte van 1,82 m is de Duster compact. Daardoor is hij praktisch en wendbaar in de stad en comfortabel op wat ruiger terrein. De Duster heeft 4×4 kenmerken met een fraaie, maar niet protserige belijning.
De voorzijde van de Duster onderscheidt zich door de robuuste uitstraling: brede, ronde zijpanelen, een
chromen grillelijst, dakdragers (vanaf Ambiance) en een flinke voorbumper. Van de zijkant zijn het de royale bodemvrijheid, de 16 inch wielen, de brede wielkasten en de carrosseriebeschermingen die het stoere karakter van de auto benadrukken. Het Pack Look benadrukt het statusgevoelige aspect van de Dacia Duster nog wat meer. Dit pakket bestaat uit 16’’ lichtmetalen wielen, extra getinte achterruiten, voor- en achterskids en diverse chroomkleurige accenten zoals de instaplijsten, dakrails en de buitenspiegels. Een compleet gamma accessoires kan het toch al bijzondere uiterlijk van de auto verder completeren. In de auto biedt de veilige hoge zitpositie meer rust en een beter zicht op de weg. De basisnormen van het merk Dacia zijn uiteraard behouden gebleven: het dashboard is modern, eenvoudig en functioneel. Het design van kleuren en bekledingen verschilt per uitvoering. Dacia introduceert op de Duster de nieuwe kleurstelling hoogglans bruin. Er is ook een optiepakket leverbaar waarbij de stoelen, stuur en versnellingspook met leer zijn bekleed. De nieuwe kleurstelling en het optiepakket zijn uitsluitend beschikbaar op het Laureate niveau.

….met echte off-road capaciteiten

De Duster moest geschikt zijn voor alle soorten wegen, overal ter wereld. Het antwoord op deze verschillende behoeften is een Duster in een 4×2 én een 4×4 versie. De 4×2 is geschikt voor eigenaren die een auto willen met een grote bodemvrijheid, een hoge en veilig rijpositie, de multifunctionaliteit van een 4×4, maar niet per se vierwielaandrijving nodig hebben.Het versterkte subframe van de Duster is geschikt voor off-road gebruik dankzij:
– een met 210 mm verhoogde bodemvrijheid
– een korte overbouw voor en achter (822 mm voor, 820 mm achter)
– grote op- en afloophoeken (30° oploop en 36° afloop)
De nieuwe all-terrain is bijzonder gebruiksvriendelijk. Het gewicht van de auto is gezien de constructie relatief laag, met 1.160 kilo in de 4×2 versie en 1.250 kilo in de 4×4 versie (Gemiddeld leeg rijklaar gewicht alle versies, zonder opties en bestuurder).

De Duster staat op het platform van de Logan. Het model heeft een voortrein van het type pseudo
MacPherson met driehoekige draagarmen. De 4×4 versie is voorzien van een multilink achtertrein van het type MacPherson. Bij de 4×2 versie is een vervormbare en H-vormige achteras met voorgeprogrammeerde
geometrie gebruikt. Beide versies hebben een grote veeruitslag, wat ten goede komt aan het comfort.
De Duster 4×4 is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde zesbak met een bijzonder korte eerste
versnelling (5,79 km/h bij 1.000 t/min). Deze eenvoudige oplossing zorgt ervoor dat de auto efficiënt off-road rijdt, op een steile helling goed wegkomt met belasting en veilig kan afdalen.

De bak van de 4×4 versie is simpel en logisch vanaf de middenconsole te bedienen. Er zijn drie standen in te stellen:

– De AUTO-stand verdeelt het koppel automatisch over de voor- en achteras, afhankelijk van de grip
die de banden hebben. Deze stand zorgt voor een optimaal compromis tussen wegligging en
trekkracht, ongeacht de grip. Onder normale omstandigheden krijgen alleen de voorwielen aandrijving.
Bij minder grip of aandrijfkracht wordt een deel van het koppel naar de achterwielen geleid. Een
elektromagnetische koppeling afkomstig van Nissan regelt de verdeling.

– In de LOCK-stand vergrendelt de bestuurder de 4×4 modus elektronisch. Deze stand past het
motorkoppel en het remvermogen aan 4×4-gebruik aan. Het gebruik hiervan is alleen mogelijk op
lastige, slecht berijdbare wegen, kapot wegdek, modder, aarde of zand.

– In de 4×2-stand krijgen alleen de twee voorwielen aandrijving. Deze stand is geschikt voor het rijden
op droge wegen met voldoende grip en zorgt voor minder brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot.

DACIA DUSTER, 100% DACIA

De Duster, het zesde model van Dacia, blijft de merkfilosofie en de merkwaarden trouw: Hij biedt een ongekende prijs/ruimte/prestaties-verhouding, een lage kilometerkostprijs door zijn lage verbruik en gunstige onderhoudsintervallen, een optimaal veiligheidsniveau en betrouwbaarheid. De Duster is een nieuw voorbeeld van het royale en toegankelijke karakter van het merk.

Ongekend goede prijs/ruimte verhouding

Qua prijs valt de Duster in de klasse van de kleine stadsauto’s, maar met zijn buiten- en binnenafmetingen schaart hij zich bij de compacte auto’s uit een hoger segment. In de Duster kunnen tot vijf volwassenen comfortabel zitten. Zowel voor- als achterin zit iedereen net zo ruim als in de Dacia Logan. Ook de bagageruimte in de Duster is competitief als je kijkt naar de afmetingen van de auto. Hij biedt liefst 475 dm³ ISO ruimte, afhankelijk van de versie. Met neergeklapte achterbank neemt de ruimte in de Duster toe tot 1.636 dm³ ISO, afhankelijk van de versie.

Gammaopbouw en prijzen

De Dacia Duster wordt in Nederland aangeboden met een gamma van drie uitvoeringen: de Logan, Ambiance en Laureate. Het basisniveau Logan is uitgerust met onder meer ABS-remsysteem met noodstopbekrachtiging en 16” stalen wielen. Vanaf het tweede niveau, Ambiance, wordt als standaarduitrusting zij- en gordijnairbags vóór, in lengterichting geplaatste dakrails zwart, elektrisch bedienbare zijruiten vóór en zilverkleurige interieur details geboden,. De Laureate tot slot biedt onder andere airconditioning, 16’’ design stalen wielen, Mistlampen vóór en interieurdetails uitgevoerd in hoogglans bruin.

Betrouwbare, zuinige motoren met beperkte CO2–uitstoot
De Duster komt in de 4×2 en de 4×4 versies op de markt met een 1.6 16v 110 pk benzinemotor en een 110 dieselmotor die zijn sporen al verdiend heeft in verschillende auto’s van de Renault Groep. De motoren blinken uit als het gaat om kosten, betrouwbaarheid en onderhoudsgemak. Mede dankzij het beperkte gewicht is de Duster zuinig en milieuvriendelijk. De dieselversie van de Dacia Duster stoot vanaf 139 g CO2 /km uit in de 4×2- uitvoering en heeft het Dacia eco² label. De 4×4 stoot 145 g CO2 /km uit.

Zuinig bij aankoop en in gebruik

De kilometerprijs is verder verlaagd door een verruiming van de onderhoudsintervallen en verlenging van de levensduur van de remschijven en banden. Het luchtfilter hoeft voortaan pas te worden vervangen bij 90.000 km/vier jaar bij benzinemotoren en het brandstoffilter slechts om de 60.000 km (voorheen om de 40.000 km).

Veiligheid, altijd een prioriteit

De Dacia Duster profiteert van de vergaande expertise van de Renault Groep op het gebied van veiligheid. De 4×4 van Dacia is uitgerust met ABS Bosch 8.1 met elektronische remkrachtverdeler en noodstopbekrachtiging. De Duster is de eerste Dacia die op sommige versies ESP met onderstuurcontrole en ASR heeft als optie. Deze optie zorgt ervoor dat er koppel overgebracht kan worden als er een wiel slipt in de 4×4 modus zodat de trekkracht verbetert. De Dacia Duster biedt passieve veiligheid met in Europa standaard twee front-airbags en driepuntsgordels met spankrachtbegrenzers op de voorste zitplaatsen die aangevuld kunnen worden met pyrotechnische gordelspanners. Afhankelijk van de versies zijn er twee zij-airbags gekoppeld aan de bestuurder- en passagierairbag.

De basisnormen van Dacia

Ook de Duster maakt de naam van Dacia waar als het gaat om robuustheid en betrouwbaarheid. Dacia heeft extra veel aandacht besteed aan de anti-corrosiebescherming:
de holle delen aan de onderkant van de auto en de portieren zijn opgevuld met was,
– de verbindingen aan de buitenkant zijn afgedicht,
– de mechanische onderdelen aan de onderzijde zijn met extra was behandeld,
– de onderzijde van de auto, de dorpels en de wielkasten hebben een extra antisteenslagbescherming.

Voor de aandrijflijn van de 4×4 is gewerkt met betrouwbare onderdelen afkomstig van de Alliantie. Zo zijn de achteras en koppeling van Nissan en is de handgeschakelde zesbak TL8 gebaseerd op de TL4 die zijn sporen heeft verdiend in auto’s van Renault en Nissan.

 Om zijn hoge kwaliteitsniveau direct merkbaar te maken voor de klant, wordt de Dacia Duster op de Nederlandse markt geleverd met een garantie van vijf jaar of 100.000 km.

Een auto met een wereldwijde ambitie

Net als de Logan en de Sandero zal de Duster geleidelijk aan in verschillende delen van de wereld op de markt verschijnen. De Duster zal onder de vlag van Dacia in het voorjaar van 2010 worden gelanceerd in Europa, Turkije, Afrika en de Noord-Afrikaanse landen. Hij vormt daar een aanvulling op het Dacia gamma. De verkopen op de meeste van deze markten stijgen gestaag. Op de particuliere markt doen vooral de Logan, Logan MCV en Sandero het goed. Op de bedrijfsautomarkt hebben de Logan en Logan pick-up een goede positie weten te veroveren.

Frankrijk en Roemenie slaan de handen in elkaar

De fabriek in het Roemeense Pitesti gaat de nieuwe Duster-modellen bouwen voor de Europese markt. Deze fabriek heeft een productiecapaciteit van 350.000 auto’s per jaar en zal ook de andere modellen van Dacia blijven produceren. Daarnaast worden er Dusters gebouwd voor andere markten in Curitiba in Brazilië en in Rusland in de fabriek van Avtoframos in Moskou. Pitesti heeft momenteel een maximale productiecapaciteit van vijfentwintig Dusters per uur. In de toekomst kan de Duster meer dan een derde van de productie in Pitesti

Het onstaan van de Duster

Het project Duster is ontstaan op basis van een eenvoudige constatering: er is wereldwijd reële behoefte aan ruime, robuuste en betaalbare 4×4’s. De vraag is er, maar het aanbod is nog te beperkt. Daarom besloot de Renault Groep een all-terrain te ontwikkelen die in eerste instantie bestemd is voor de opkomende markten. Maar ook met de behoefte van de Europese klant is van meet af aan rekening gehouden. In Europa geeft het succes van Dacia aan dat er een klantengroep bestaat die een moderne, betrouwbare en betaalbare auto wil. Het is bovendien zo dat binnen het uitgebreide aanbod van 4×4-en SUV-modellen het segment van de functionele en betaalbare all-terrains is verwaarloosd. Vaak richten fabrikanten zich op de verkoop van protserige, dure SUV’s die vaak niet eens geschikt zijn om off-road te rijden. In de opkomende landen als Rusland en Brazilië willen mensen uit de middenklasse graag een moderne auto kopen om hun sociale succes te weerspiegelen. Tegelijkertijd hebben ze een robuuste, betrouwbare en multifunctionele auto nodig die bestand is tegen de soms barre weersomstandigheden en die tegen een stootje kan. Het bestaande aanbod van veelal geïmporteerde SUV’s is gewoonlijk te duur voor de middenklasse. In Nederland beantwoordt de Duster vooral aan de vraag van betaalbare grote(re) auto’s. De nadruk zal liggen op de 4×2 uitvoeringen. Voor de Duster hebben Renault Technologies Roumanie (RTR) het technocentre van Renault in Frankrijk intensief samengewerkt. Het project is gestart in Frankrijk, maar Renault Technologies Roumanie heeft vanaf het begin zijn engineering team ter beschikking gesteld. Vanaf de tweede serie prototypes – zo’n jaar voor de introductie van de Duster – is het project verhuisd naar Roemenië om dichter bij de fabriek te zijn. De auto is ontworpen in Le Losange Renault in samenwerking met de afdeling Renault Design Central Europe, een dependance van het designcentrum in Boekarest. In totaal is 290 miljoen euro geïnvesteerd in de ontwikkeling en industrialisatie van het Duster project in Pitesti. Carry over heeft gezorgd voor beperking van de investeringen: in totaal komt iets meer dan de helft van de onderdelen van andere auto’s van het Dacia- en Renault-gamma, bijvoorbeeld de motor en de versnellingsbak.

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s