Krijgt Dacia concurrentie?

landwind_cv9TIEL – Landwind, het Chinese merk dat vijf jaar geleden roemloos het Nederlandse toneel verliet, keert terug. Omstreeks juli komt een compacte ruimteauto, de CV9, op de markt, meldt de Landwind Motors Corporation Europe (LWMC).
De auto krijgt een basisprijs van 14.495 euro en wordt aangeboden via twintig dealers.

Landwind is een merk van de grote Chinese autofabriek Jiangling. In 2005 haalde de Erpse ondernemer Peter Bijvelds een Landwind-SUV naar Nederland. De grote, luxe uitgeruste jeep, kostte maar 17.000 euro. De auto ontketende een run, maar nadat de Duitse ADAC een vernietigende botstest had uitgevoerd, was het gedaan met de vraag.

Verouderde techniek en veiligheidsopvattingen van twintig jaar geleden deden de auto, hoe goedkoop ook, de das om. Bijvelds keert nu als directeur van de LWMC terug op de Europese markt met de Landwind CV9. Het bedrijf heeft de alleenverkoop voor 27 EU-landen. De CV9 is in principe de auto die Bijvelds destijds al voor 2006 aankondigde: een midi-mpv, in afmetingen vergelijkbaar met een Toyota Corolla Verso of een Opel Zafira. “Alleen het uiterlijk lijkt nog op de Chinese versie. De auto is intussen met inzet van veel geld en Europese technologie aangepast aan de strenge Europese maatstaven. Daar heb ik me de afgelopen vier jaar fulltime mee bezig gehouden.” Het bedrijf riep de hulp in van de RDW, TNO Automotive en TüV Rheinland, Duitse technici en Italiaanse ontwerpers. “Bij de EuroNCAP-crashtest zou de CV9 zeker drie sterren krijgen. Een ruime voldoende. We hebben dan ook het volste vertrouwen dat we met dit model voet aan de grond krijgen in Europa”, zegt Bijvelds.

Landwind Europe mikt voor het eerste jaar op een afzet van zo’n 1500 auto’s. Als alles naar wens verloopt volgen meer modellen, waaronder een nieuwe SUV en een volledig elektrische auto.

Bijvelds beseft dat het merk vooral het vertrouwen van de consument moet winnen. ,,Dat gaan we nu doen met kwaliteit en veiligheid. We willen open kaart spelen naar het publiek, daarom ook hebben we niet gekozen voor een andere naam. En we hebben ons verzekerd van veel kennis. Onder anderen hebben we iemand in dienst genomen die in het verleden het Koreaanse Hyundai mee op de kaart heeft gezet in Europa….

Bron: www.nd.nl

Het is natuurlijk goed als er diverse bedrijven aanmeewerken zoals de RDW en TNO, maar de uitslag van een crashtest is theoretisch bepaald. De werkelijkheid kan echter anders zijn. Feit is natuurlijkwel dat wanneer dezelfde situatie optreedt als met het eerdere model van landwind, dat de fabrikant het wel kan vergeten in Europa.

Ach, en Dacia inhalen…. Dacia heeft bewezen goede auto’s te produceren en is één van de weinige merken die stijgende verkoopcijfers heeft laten zijn tijdens de crisis. Landwind zal er een zware dobber aan krijgen om een stukje van de markt te veroveren.

Nee, de eerstkomende jaren zal Dacia totaal geen last hebben van de landwind….

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s