Zelfdenkend gaspedaal

pedalen2Helaas ondervinden een groot aantal Sandero rijders een probleem tijdens het wegrijden met hun Sandero. Dit is ook aangekaart bij de betreffende dealers, ook is het bekend bij Dacia Nederland. Deze enquete is bedoeld om een inventarisatie te maken zodat duidelijk wordt hoeveel mensen met dit probleem te maken hebben. Om een juist beeld te krijgen van de situatie is het van belang dat ook Sandero rijders met een 1.2 die geen problemen ondervinden zich melden.

Waar gaat het om?

Bij het optrekken in de eerste versnelling of in de achteruit moet je het gaspedaal en de koppeling goed doseren anders gaat het toerental ongewild fluctueren. Bij rustig optrekken gebeurt dit in mindere mate maar bij iets rustiger optrekken slaat de motor al af.

Een van de personen heeft ondertussen van Dacia Nederland een brief teruggekregen. Hieronder volgt de tekst uit deze brief:

Geachte heer, zoals wij op uw antwoordapparaat aankondigden, ontvangt u langs deze weg onze reactie naar aanleiding van uw brief waarin u uw ongenoegen uit over regeling van het gaspedaal van uw Dacia. Wij kunnen u als volgt informeren.

Allereerst bieden wij onze excuses aan voor de vertraging in de beantwoording van uw schrijven. Uiteraard betreuren wij het dat het functioneren van uw Dacia op dit punt tot ongenoegen bij u heeft geleid. Wij hebben uw klacht vastgelegd en deze voorgelegd bij de technische dienst van Dacia Nederland. Tevens is hierover contact geweest met onze fabriek. Helaas moeten wij u mededelen dat er momenteel van de constructeur van de auto geen oplossing wordt aangedragen. Verdere mogelijkheden dit aan te passen of alternatieven hebben wij op dit moment dan ook niet voorhanden.

Ons is gebleken dat de werking van uw auto op dit punt inherent is aan de constructie van uw auto. Elke Dacia Sandero van het type hetgeen u hebt aangeschaft zal een dergelijk karakteristiek gedrag kennen.
Hoewel wij begrijpen dat u dit anders ervaart, valt af te leiden dat het geen mankement of teken van het naderen hiervan betreft. Over het feit of en wanneer er op dit punt een aanpassing mogelijk zal zijn kunnen wij u op dit moment geen uitsluitsel geven. Wanneer dit wel het geval is, zullen wij dealer hierover direct op de hoogte stellen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd“.

Een keurige reactie van Dacia Nederland, zou ik zeggen. Het probleem is hiermee erkend, en zodra er een oplossing voor is laat men het weten.  Maar de opmerking “dat de werking van uw auto op dit punt inherent is aan de constructie van uw auto” doet de wenkbrauwen omhoog gaan. Zijn er niet immers ook vele Sandero-rijders die dit probleem NIET kennen?  Dit is niet consistent met de hierboven gequote opmerking. Daarnaast kan men zich ook afvragen of een Dacia-verkoper een potentiele koper inlicht over dit feit .

Het vermoeden bestaat dat het veroorzaakt wordt door de software. De milieu-eisen worden immers steeds strenger waardoor het motormanagement aangepast moet worden.

Een tip voor de fabriek: ga eens na welke sandero 1.2 er wel last van heeft en welke niet. Controleer de software en het motormanagement en vergelijk deze eens met elkaar. Men zou zelfs nog de UCH van beide voertuigen kunnen wisselen. Hiermee is te controleren of het probleem hardwarematig is danwel softwarematig.

De enquete staat in het Word-document dat u hier kunt downloaden. na het invullen kunt u het mailen naar het op het enquete-formulier aangegeven email-adres.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s