(Ver)roest!!

roestIn de meeste gevallen kunnen we hier goed nieuws melden, althans zo was het de afgelopen maanden eigenlijk. Slechts zelden komen we een Dacia tegen met problemen; meestal kunnen deze vlot verholpen worden..

Op het Dacia prikbord kwam onlangs echter een bericht van Cornelis, die zijn MCV eens aandachtig heeft bekeken en tot de conclusie kwam dat er roestvorming ontstond onder het dakrubber/deurrubber.

Aangezien het vandaag mooir weer was en ik redelijk op tijd thuis was, ben ik mijn MCV ook maar eens gaan inspecteren. Mijn MCV behoort tot de eerste groep die uitgeleverd is en wordt in Augustus 3 jaar.

Dus fototoestel mee naar de auto en de deurrubbers maar eens van de plek genomen. Hierbij moet ik wel aanmerken dat je normaal gesproken die deurrubbers op hun plek laat.

Tot mijn verbazing moet ik Cornelis volmondig gelijk geven! Inderdaad is er ook bij mijn MCV zich roest aan het vormen op de randen waarop het rubber rust.

Ik moet toegeven dat ik daar niet zo blij mee ben. Dit betekent uiteraard dat er zeer binnenkort een bezoek gebracht gaat worden aan de dealer om aanspraak te maken op de plaatwerkgarantie.

Even een belangrijke opmerking over garantie:

de standaard garantie is 3 jaar; de plaatwerkgarantie is 6 jaar. Dit houdt echter wel in dat wanneer je recht wil hebben op die 6 jaar dat je WEL periodiek je onderhoudsbeurten moet hebben laten doen. Tijdens deze beurten controleert de Dacia-dealer het plaatwerk en vinkt deze af op de onderhoudscoupon.

Wil je echter de anti-corrosiecontrole los van de periodieke onderhoudsbeurt laten uitvoeren, dan zul je in de meeste gevallen (alle gevallen volgens het garantieboekje, maar misschien zijn sommige dealers genegen om dit zo uit te voeren)de kosten voor deze controle moeten betalen.

Zoals ik al eerder aangaf, zul je normaalgesproken de deurrubbers op hun plek laten zitten. Echter gewaarschuwd door Cornelis toch maar gaan kijken. Zou je dat niet doen, dan is het mogelijk dat je pas ruim na afloop van de plaatwerk garantie er achterkomt dat er roest zit onder de deurrubbers (let wel: dit hoeft niet bij elke Dacia zo te zijn!!)

Om duidelijk te maken waar de roest zich bevindt heb ik hieronder de foto’s geplaatst. De roest bevindt zich zowel aan de bestuurderszijde alsook aan de bijrijderszijde onder het deurrubber.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op (Ver)roest!!

  1. Herke zegt:

    Vanochtend heb ik de MCV gecontroleerd, gelukkig geen roest gevonden.

    Pfffff…. een pak van mijn hart.

    Herke.

  2. bebas zegt:

    Hallo,

    ich habe Rost an den nicht versiegelten Türgummienden. Dieses Problem kennt
    z.B. auch der Ford Connect. Den Rost von Bild 14 kenne ich noch nicht. Momentan
    läuft eine Anfrage bei Dacia mit verschiedenen Bildern, auch auf diese 16Bilder wurde
    verlinkt. Bin gespannt, was Dacia D dazu schreibt. Rost ist auch beim Duster ein Thema,
    allerdings ist er nur am Unterboden zu finden (zu wenig Lack an vielen Stellen).

    LG
    Bernhard [www.bebas.info]

  3. HenkM zegt:

    De roest lijkt me een gevalletje van de rubber monteren terwijl de lak niet voldoende is uitgehard, bij mijn MCV wel wat lak beschadigd (geschaafd) maar (nog) geen roest.
    De tijd zal het leren. I.i.g. een punt om te blijven controleren.
    Of onze MCV deze controle nog lang moet doorstaan is afhankelijk van de inruilprijs op de Duster🙂 .

  4. bebas zegt:

    Hallo,

    ich habe soeben mein MCV Baujahr 03/2008 nochmals begutachtet und neuen Rost
    unter dem Motorhaubengummi festgestellt. Hier mein kleines Bilderalbum dazu
    http://fotoalbum.web.de/gast/bdvfbasten/Dacia_MCV_Rost
    Rost, wie bei Bild14, kennt mein MCV bis heute nicht. Gott sei Dank

    LG
    Bernhard

  5. HenkM zegt:

    De controle punten gaan vervallen vandaag de MCV ingeruild voor de Duster (het wachten is weer begonnen).

  6. Nick zegt:

    Hallo, Vandaag heb ik ontdenkt tijdens het wassen van de auto dat er op mijn MCV een roestplek bovenop de auto zit! En daar schrok ik toch wel behoorlijk van. 10 cm van de antenne zit een plekje van ongeveer 3 mm. Ik moet de auto nog eens goed controleren op meerdere roestplekken. Ik ga zaterdag naar de dealer toe om te kijken voor de Duster en zal meteen vragen wat hier aan kan worden gedaan.
    Al weet ik nu ineens niet zo zeker meer of het wel verstandig is om een Duster te nemen. Want wat is er veranderd in de afgelopen 3 jaar wat betreft de lak? Als dat precies hetzelfde is dan zal de Duster hier waarschijnlijk ook wel te maken gaan krijgen. En dat is natuurlijk een slechte zaak. Ik hou jullie op de hoogte over de acties van mijn dealer! Groetjes!

  7. HenkM zegt:

    @Nick, mogelijk een gevalletje van steenslag??? Schoonmaken, behandelen en aflakken. Had er ook zo een in het eerste jaar. Roestplekje is na 2 jaar niet teruggekomen.

Geef een reactie

