Proefrit met de Duster

dsc00984Eigenlijk had ik een afspraak voor zaterdagochtend, maar toevallig was ik op tijd vrij en heb de dealer gebeld of een proefrit vandaag mogelijk was. Dat was mogelijk dus doorgereden naar de dealer. Dit was geen proefrit omdat ik deze site beheer, maar een serieuze aanvraag inclusief offerte met inruil van mijn MCV.

Na me gemeld te hebben bij de dealer (Munsterhuis vestiging in Hengelo) kreeg ik de sleutels van een Gris Platine in Laureate-uitvoering voorzien van het Pack Look.  Na het starten ging meteen vrolijk het brandstof-lampje branden; dat functioneert dus😀 . Van de verkoper geld meegekregen en vervolgens getankt. Bij het tankstation kreeg ik al nieuwsgierige blikken; aan de kassa werd me al gevraagd welk model het is. Tijdens de proefrit viel me op dat de auto voor zere nekken zorgt… Diverse mensen keken nog even extra om…

dsc00983Ik heb bewust een heel wisselend traject afgelegd. Gewoon binnenwegen, autowegen, snelweg en natuurlijk ook een straat met veel drempels en rotondes. Wat opvalt is dat de auto redelijk stil is zolang men niet boven de 100 kmh komt. Zeker als men het Nieuwe Rijden beoefent en op tijd opschakelt naar de volgende versnelling.

De auto stuurt lekker en is redelijk vlot te rijden alhoewel hij trager is dan mijn MCV. Deels zal dit worden veroorzaakt doordat de Duster een groter frontaler oppervlakte heeft dan de MCV, daarnaast is het vergelijk niet helemaal eerlijk aangezien mijn MCV licht gechiptuned is (de koppelkromme loopt veel vlakker en het vermogen is gestegen van 105 pk naar 112 pk).

Bij het wegrijden werd ik al snel opgeschrikt door een fel waarschuwings-signaal. Het duurde even een paar seconden voordat ik doorhad waar het van afkomstig was. Het was het waarschuwings-signaal voor het omdoen van de gordel!. Tsja, en nou ben ik een beetje eigenwijs ingesteld…. dus ik wou weten wie het langer volhield, het waarschuwings-signaal of ik met het niet omdoen van de gordel (stom natuurlijk, een gordel kan je behoeden voor veel problemen). Uitslag van de wedstrijd: ik heb gewonnen; het waarschuwings-signaal hield na 51 piepjes er mee op… het lampje dat midden onder de radio zit bleef wel branden.

Het overhellen van de auto viel mij erg mee, zelfs bij het snel nemen van een rotonde bleef de auto goed in balans.  Het verschil met de MCV is goed merkbaar; de SUV heeft een heel ander weggedrag dan de MCV die ik gewend ben. Vooral bij het nemen van drempels merk je dat de wielbasis van de SUV korter is; 2673 mm tegenover 2905 mm voor de MCV. daarentegen heeft de SUV wel een kleinere draaicirkel; de MCV heeft een draaicirkel van 11,25 meter tussen stoepranden, de SUV heeft een draaicirkel van 10,44 meter tussen de stoepranden. (dat is zelfs nog kleiner dan bij de Sandero met 10,5 meter).

Het geluidsniveau tijdens het rijden is natuurlijk van belang voor het comfort, zeker tijdens een lange rit. Er zijn mensen die klagen over de MCV met Debicabanden. Het wordt al een stukje stiller als je andere banden monteert. Het viel mij op dat op de snelweg de SUV meer geluid produceert dan de MCV. Nou kan het natuurlijk een subjectief gevoel zijn, maar om dat uit te sluiten ben ik zo aardig geweest om een geluids-meter mee te nemen. Deze heb ik door middel van een elastiek aan de binnenspiegel gehangen. Het elastiek brengt namelijk geen trillingen over vanuit de carrosserie zodat de meter daardoor niet beinvloed kan worden. Ook de radio stond uit. Ik ben met de SUV 120 kmh gaan rijden en vervolgens het gaspedaal constant gehouden. De geluidsmeter registreerde een waarde van 99.0 dB. dsc00972Dit heb ik ook gedaan op een weg waar je 80 kmh mocht rijden. Ook daar het gaspedaal constant gehouden; dat leverde een waarde op van 89,9 dB. Om het verschil met de MCV objectief te kunnen meten, heb ik na de proefrit dezelfde weg nogmaals afgelegd met de MCV en de geluidsmeter weer aan de binnenspiegel. Dit leverde een waarde op van  93,8 dB op de snelweg en een waarde van 87,2 dB op de 80 kmh-weg.  Van de MCV is dus nu bewezen dat deze stiller is, ondanks de Debicabanden die er bij mij al bijna 40.000 km onder zitten.

dsc01033De radio is een verhaal apart. In de optie-lijst staat een radio met MP3 ondersteuning, inclusief bediening aan de stuurkolom. Hiervoor moet 495 euro worden betaald. Dit lijkt mij veel te veel. De radio is namelijk maar een simpele uitvoering waarop je niet eens een USB-stick kunt aansluiten, laat staan een SD-card met muziek kunt plaatsen. Daarnaast zit de bediening aan de stuurkolom zo dicht bij de radio zelf dat er niet echt een meerwaarde is. Bij de gemiddelde audiozaak haal je voor de helft van het geld (of nog minder) een radio die veel meer mogelijkheden heeft. Van het geld dat je overhoudt kun je uitgebreid lekker gaan eten…. 

dsc00976De buitenspiegels geven goed zicht, al zijn de brede wielkasten achter goed zichtbaar in de spiegels. Het zicht naar achteren is een gevoelskwestie; Zelf vind ik het wat beperkt door de grote stijlen achter en de kleine zijruiten.

Wat ook opvalt is dat de Duster (ongeacht welke uitvoering) een gasdemper heeft onder de motorkap om deze te liften, in plaats van een stang. Dit is veel gebruiksvriendelijker. Om de gasveer te kunnen plaatsen zijn er extra bevestigingspunten aangebracht, zowel op de linker veerpoothouder als op de motorkap.

dsc00991De laadruimte is goed toegankelijk door de grote achterklep. Deze gaat zover open dat een redelijk lang persoon er nog onder kan staan. rechts is de kofferbak bevindt zich een klep in de kunststof bekleding; hierachter bevindt zich de krik. Tevens is er nog ruimte over om andere zaken op bergen, denk bijvoorbeeld aan een reservedoosje met lampen. De achterbank leuningen kunnen worden platgelegd, maar liggen in de laagste stand nog steeds wel schuin. Om de grote laadklep te sluiten zit er een handgreep aan de binnenkant zodat men de handen niet vies krijgt.

In plaats van stickers als instap-lijst, zoals bij de MCV en den Sandero, heeft de SUV kunststof instaplijsten die dus ook een stuk robuuster zijn. Overigens geldt dit alleen voor de voorportieren en niet voor de achterportieren.

dsc01011De gemonteerde banden zijn van het merk Continental, type CrossContact 215/65/16.  Voor deze band geeft de fabrikant op dat deze geschikt zijn voor 80% weg / 20% off-road. Daarnaast heeft de band een goede waterafvoer waardoor Aquaplaning zoveel mogelijk wordt voorkomen. Rij- en rem-eigenschappen zijn goed te noemen.  Overigens kwam ik op de Brun-Cajun kleurige Duster in Leeuwarden banden van Michelin tegen, type Latitude.

Net als bij de MCV zijn de achter eenvoudig te verwijderen als er een lamp defect is. Aan de binnenzijde zitten per lamphouder 2 sterknoppen. Door deze los te draaien kun je de lampeenheid losnemen.

Aangezien de Duster voorzien is van een kenteken in plaats van de groene garage-platen, is de auto ook bekend bij de RDW. Als je daar het kenteken invoert , dan valt op dat de RDW dit voertuig ziet als een stationwagen in plaats van de SUV.  Controle van de wegenbelasting leert dat de bedragen uiteenlopen van 432 euro per jaar in Noord-Holland tot 492 euro in Zuid-holland. (toevalligerwijze hebben twee aangrenzende provincies het laagste respectievelijk het hoogste bedrag).

en dan het laatste punt voor vandaag maar zeker niet het minst belangrijke punt: de offerte.

Ik ben uitgegaan van de Duster 1.6 16V 110 4×2 Lauréate in de kleur Brun Cajou met het Pack Look als optie.

Dit houdt in dat de volgende bedragen opgeteld moeten worden:

  • 16.390 euro voor de auto;
  • 995 euro voor het Pack Look;
  • 540 euro voor de rijklaarmaakkosten;
  • 495 euro voor de metallic lak;
  • 62,25 euro voor de afdracht leges aan de overheid.

Dit samen maakt een totaal van 18.482,25 euro voor de Duster.

De inruil van de auto is wat mij betreft aan de lage kant; er wordt 7.750 euro voor gegeven voor mijn 1.6 16V 105pk Lauréate in vijfzits-uitvoering. Daarnaast wordt er nog wel 500 euro extra inruilpremie gegeven. Als je deze beide bedragen met elkaar verrekent, moet er 10.232,25 euro bijbetaald worden en dat blijft een hoop geld.

De dealer had in de showroom echter mooi vergelijkingsmateriaal staan; een MCV 1.6 MPI 90 PK ook uit 2007 met bijna dezelfde KM-stand als die van mij. De verkoopprijs op het kaartje is 10.950 euro. Deze auto zal ongeveer dezelfde inruil gehad hebben waardoor er dus een gat van 3200 euro zit tussen inkoop en verkoop. De verkoper had al aangegeven dat de auto al een half jaar in de showroom staat en er zich nog geen belangstellenden hebben gemeld. Vraagprijs is dus duidelijk te hoog en gaat waarschijnlijk vastgesteld worden op 9.950 euro.

Ik heb dus besloten om de MCV eerst prive te proberen te verkopen om er toch nog wat meer uit te halen. Uiteraard mag een dealer ook wat verdienen maar 2000 euro op een jong gebruikte MCV is me iets teveel van het goede. Die heb ik liever zelf.

Conclusie van vandaag:

Een duidelijke conclusie is lastig te geven. Als je geen auto hebt en er één wilt aanschaffen dan is een Duster een goede keuze. Rij je zoals ik in een MCV dan ga je er in ruimte op achteruit. Daarvoor krijg je wel weer een auto met een stoer uiterlijk. Als je naar de feiten kijkt is het niet slim ( in mijn geval) om de Duster te kopen, puur op rationele gronden. Echter een mens is niet altijd rationeel. Dus ik ga voor de Duster, op voorwaarde dat ik een goede prijs krijg voor de MCV, anders blijf ik er lekker in rijden.

Hieronder zie je foto’s die ik genomen heb tijdens deze proefrit.

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Proefrit met de Duster

  1. Hot Rod Bug zegt:

    Hallo,ik heb gezien dat je ook een testritje hebt gemaakt.
    En uit je reactie te horen ben je toch wel tevreden over de wagen. Het zicht naar achteren is inderdaad niet alles maar voor het parkeren hebben we sensors bijbesteld,dat helpt al een beetje??
    We hebben er eentje besteld en nu is het wachten maar wat ik zo enorm vind is het prijsverschil van hier bij ons(Belgie) en Nederland?? Toch wel veel vind ik hoor.
    En zodra ik mij wagen heb zal ik wat foto’s doorsturen.
    Greetz Walter

  2. Ger zegt:

    Een foutje in de tekst. Je bent uitgegaan van een Laureaute 4 x 4, dat klopt niet. Blijkbaar heb je niet goed gekeken, maar je hebt gereden in een Laureate 4 x 2 Voorwielaangedreven model. de prijs klopt echter en ook moet Dacia iets doen aan de prijs van de radio. Niemand dokt 495,00 euro voor zo’n simpel ding met een waarde van 69 euro.

  3. Ger zegt:

    foto’s 54 en 55 koppen niet, daar zit ineens een andere radio in!!!!

  4. Jack zegt:

    Hoi Richard,

    Zoals je al eerder gemeld heb ik op 27 maart 2010 mijn Dacia Duster 4×4 in de kleur Noir Nacre met de opties Pack Look, Pack leer, de af fabriek radio, trekhaak, extra sleutel met afstandbediening, middenconsole, sierstrip achterbumper, sierstuk uitlaat, sidebars en frontbar besteld.

    Dinsdagmiddag 20 april kreeg ik te horen dat er twee Dacia Dusters Lauréate, door mijn dealer Indumij te Etten-Leur, in Amsterdam opgehaald werden. Één in de kleur Gris Platine en één in de Kleur Brun Cajou. De Gris Platine was voor in de schowroom en de Brun Cajou voor de proefritten. Daarop direct met de hoofdverkoper contact opgenomen die op dat moment in Amsterdam stond om één van de auto’s naar Etten-Leur te rijden voor een proefrit. Woensdagmiddag 21 april heb ik met de Dacia Duster 2X4 in de kleur Brun Cajou een proefrit gemaakt. Wat mij opviel is dat je met deze auto zeer veel bekijks hebt. Ik weet niet of dat kwam omdat er met koeie letters op de zijkant van de auto stond dat hij al vanaf 13,990 euro te verkrijgen is of omdat het model zo opvallend mooi is? Wat mij wel opviel is inderdaad het geluid en toeren bij 110/120 kilometer per uur in de vijfde versnelling. 3800 toeren bij 120 kilomer per uur! Ik ben blij dat ik de 4×4 besteld heb met 6 versnellingen. Ik begreep van medewerker van Indumij Etten-Leur dat die een stuk minder motor lawaai produceert en rustiger loopt. De rij eigenschappen vondt ik zeer goed en ik denk dat je van zo’n auto, SUV, niet kan/mag verwachten dat hij een snelheidswonder is.

    Al met al heb ik geen spijt van mijn aankoop en heb goede zaken met hen kunnen doen ivm inruil van mijn Renault Megane Break uit 2005 in Tech Road uitvoering.

    Ik ben benieuwd wanneer de auto geleverd gaat worden want in Frankrijk heeft men al vanaf vorige week mogen orderen en daar hebben de verkopen alles en iedereen verwonderd!
    In Frankrijk zijn 6000 Dacia Dusters in één week tijd verkocht………

    Dit wordt denk ik een probleem voor Dacia………

    Jack

  5. marwil zegt:

    Goed en overzichtelijk verslag Richard.
    Het ziet er allemaal erg mooi uit maar blijf voorlopig toch maar in mijn Stapway rijden die mij uitstekend bevalt.

  6. Jack zegt:

    Hier nog een reactie van Jack,

    Ben vandaag toch nog maar even bij de dealer langsgereden en FF de Demo bekeken.
    Tijdens de proefrit van afgelopen week was mij iets aan de Demo in Lauréate uitvoering opgevallen en ik wist niet wat! Vandaag zag ik het ineens op je foto’s. Ik miste iets aan de koplampen! Vandaar maar even naar de dealer gereden en jawel daar zag iki hetzelfde. Op foto’s in de folder en in het overzicht van uitrustingniveau staat dat de Dacia Duster in Lauréate uitvoering met donkere onderkant koplampen gefotografeerd en beschreven. De Demo’s hebben dit echter niet? Ook was de demo- en showroomauto niet voorzien van isolatie aan de binnenzijde van de motorkap. Dit komt waarschijnlijk wel in de uiteindelijke leveringsmodellen want de motorkapisolatie is los te bestellen!! Ongeveer 60 euro bruto.

    Ook is mij opgevallen dat de binnenkant van de kofferbak aan de linkerzijde niet afgewerkt is! Daar zie je onder het linker achterlicht de kale bodemplaat. Men wist mij niet te vertellen of daar nog iets in kwam. Mij lijkt dat deze afwerking vreemd is!

    Jack

  7. philcom zegt:

    Wederom een goed en duidelijk artikel waar ik iets aan heb. Bedankt ook allen voor de commentaar !

    @Jack : de 4×4 versie die je hebt besteld is dat een benzineversie of diesel (ik had mij ook op 8 maart een 4×4 versie besteld, in aalst (BE) maar blijkbaar kunnen deze pas vanaf week 18 in het systeem orderen, vandaar mijn vraag, levering ten vroegste september – zo lang kan ik jammer genoeg niet wachten,😉

  8. HenkM zegt:

    @Ger, foto 54 en 54 foto’s zijn van Richard’s MCV.

  9. Tom zegt:

    @Jack: Die koplampen is vrij simpel: de 4X2 versies hebben heldere koplampen, de 4X4 versies die met zwarte achtergrond. Aangezien er nu nog geen 4X4 versie beschikbaar is, hebben alle demowagens heldere koplampen.
    @Philcom: mijn vader heeft een 1.5 dci 110 pk 4×4 Laureate met pack look, trekhaak, armsteun en Pioneer radio besteld in de kleur Gris Platine. Hij heeft hem besteld in Geel (B) en zijn bestelbon vermeld leveringsdatum 15 /07. De verkoper zei er wel bij dat daar mogelijk nog 2 à 3 weken zouden bijkomen en dat de productie van de 110 pk 4X4 zou starten half mei.

  10. Tom zegt:

    Bij de twee auto’s die wij gezien hebben was de koffer trouwens perfect afgewerkt en beiden hadden ze motorkapisolering (allebei 1.5 dci 85). De dci 85 rijdt zeer goed en hier is het motorlawaai ook op de snelweg aanvaardbaar. De auto is wel rumoeriger dan mijn eigen auto (Seat Leon tdi cr 170) maar duidelijk stiller dan de Peugeot Partner Hdi die mijn vader nu heeft.
    De Dci 85 is volgens mij vlot genoeg voor de Duster, op voorwaarde dat je geen al te zware extra inspanningen gaat vragen zoals bergritten en aanhangwagens. Op de gewone wegen echt geen probleem. Aangezien wij regelmatig een aanhangwagen trekken en naar Oostenrijk wat bergpasjes gaan meepakken, toch maar gekozen voor de 110 Dci.

  11. frank-berlingo zegt:

    ik heb zaterdagmorgen een proefrit gemnaakt.
    De auto rijdt prima vond wel de handgrepen ventilatieroosters erg plastic en ik was bang ze af te breken.
    In de wielkasten zie je ook gewoon de benzine vulbuis en kabels lopen… Lijkt me nioet handig zeker als je met 4×4 een modderpad in wilt.

    Frank

  12. richard zegt:

    @ Ger, reactie 2: ik heb wel goed gekeken hoor en wist zeer goed dat ik met de 4×2 op pad was. het was echter een typefoutje inde text, overigens is dat nu aangepast.

    @ Ger, reactie 3: die foto’s kloppen wel, die zijn van mijn MCV. Had je trouwens goed naar de foto’s gekeken dan was je ook opgevallen dat de middenconsole zilvergrijs is en niet hoogglans bruin zoals bij de Duster…

    @ Jack, reactie 4: Ik weet niet of de 4×4 met 6 versnellingen wel stiller is. De eerste versnelling heeft immers een korte overbrenging…

  13. Daciafan zegt:

    Fantastisch verhaal, Richard; de eerste echte proefrit met heel veel en duidelijke informatie.

    Je tikt dat de achterbank niet plat ligt bij het omklappen. Maar de zitting van de achterbank kan toch omhoog en dan heb je toch wel een platte laadvloer!?

  14. DerRudy zegt:

    Ik dacht dat de Duster een 110 PK (benzine) uitvoering kreeg, maar ik zie bij de RDW info dat er toch sprake is van slechts 105 PK.

    mgr
    Ruud

  15. Tom zegt:

    Die 5 pk ga je objectief niet voelen hoor. Als je vroeger een 1300 had met 50 pk was dat misschien wel het geval, maar 105 of 110 zal nauwelijks waarneembaar zijn.

  16. richard zegt:

    @ Daciafan, reactie 13: dat klopt, de zitting van de achterbank kan inderdaad omhoog geklapt worden zodat de rugleuning vlak komt te liggen. Echter in die situatie heb je niets aan je deelbare rugleuning omdat de ziiting in zijn geheel omhoog klapt. Heb je iemand op de achterbank zitten, dan kun je de rugleuning dus niet vlak leggen. Dit in tegenstelling bij de MCV Laureate, waar zowel de rugleuning als de zitting gedeeld zijn.

    De Renault Clio van mijn vrouw hanteert hetzelfde systeem als de Duster maar met een wezenlijk verschil: ook de zitting is deelbaar…..

  17. Nick zegt:

    Weet je zeker dat de wegenbelasting 492 euro is? Bij mij is de wegenbelasting voor de MCV al 492 euro. En als ik op de site van de belastingdienst kijk dan staat daar dat als je auto tussen 1151 en 1250 weegt, en dat is zo want hij weegt volgens de brochure 1235 kilo, 4×2 versie, dan kost het 588 euro, dus 50 euro per maand. Of zie ik iets over het hoofd?:D

  18. HenkM zegt:

    Nick,
    Ik weet niet hoe je aan het gewicht komt maar hieronder de gewichten uit de brochure:

    Leeg rijklaar gewicht (kg)
    1.6 16V 2×4 1135
    1.6 16V 4×4 1225
    DCI 2×4 1180
    DCI 4×4 1269

Geef een reactie

