De Toekomst

sandero-crashtestEigenlijk sinds Dacia hier in Nederland verkocht wordt, “klaagt” de Media over de veiligheid van de diverse modellen. één aspect in het bijzonder was het ontbreken van ESP, Electronic Stability Program. Met de komst van de Duster, de SUV, is hier verandering in gekomen. Helaas is ESP op dit moment alleen te bestellen op de 4×4 Diesel. Het zal een kwestie van tijd zijn maar binnen afzienbare tijd zullen alle modellen dit systeem standaard hebben. Niet omdat Dacia dat zo graag wil, maar wel omdat de Europese Commisie dat verplicht wil stellen per 2012. Zo liggen er ook voorstellen om dagrijlampen  verplicht te stellen vanaf februari 2011. Ik ben wel benieuwd wat dat met de inruilwaarde  van bijvoorbeeld de Dusters doet die nu verkocht worden als die regel inderdaad dan van kracht wordt.

“Voor de ontwikkeling van veiligheidsvoorzieningen benut Dacia de kennis en de ervaring van Renault. Alle modellen scoren daardoor goede resultaten in de Europese crashtests. Dat begon al met de Dacia Logan. Door strenge tests van Renault behaalde dit model bij zijn introductie in 2005 al drie sterren in de Euro NCAP-botsproef. Voor de nieuwere modellen is de lat nog hoger gelegd om ervoor te zorgen dat zij – net als de nieuwste modellen van Renault – maximale scores halen bij botsproeven, uitwijk- en remtesten”, aldus Dacia. Helaas zijn er geen crashtesten bekend van de MCV en de Duster om deze bewering te staven.

Het is zelfs de vraag of Dacia wel de maximale score “moet” gaan halen. Er kleven namelijk ook nadelen aan vast. Buiten het feit dat de auto’s duurder worden door het toevoegen van allerlei veiligheidssystemen, zullen ze meer en meer gaan concurreren met de modellen uit de stal van Renault. Zeker nu een Nederlander zich gaat bemoeien met het Design. Laurens van den Acker, voormalig designer bij mazda, is namelijk overgestapt en is aangesteld als de hoogste designchef bij Renault en Dacia. Hij heeft aangegeven “meer te willen maken van het design van het tweede merk van de groep”. 

Dacia wordt steeds luxer in uitrusting en optie-mogelijkheden. Met zaken zoals ABS, airbags, Airco, electrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, electrisch bedienbare ramen en straks ook nog dagrijverlichting en ESP koop je een auto waarvoor je je absoluut niet hoeft te schamen. En als het design dan ook nog eens geheel bij de tijd is, dan is het een schot in de roos.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Toekomst

  1. bebas zegt:

    Hallo,
    ich sehe Daciamodelle frühestens in 3-5Jahren bei 5* NCAP. ESP wird kommen, obwohl
    Wettbewerbsfahrzeuge http://www.heise.de/autos/artikel/Ausweichtest-Citroen-Nemo-kippt-um-986120.html
    ESP eher benötigen als aktuelle Dacia Personenkraftwagen. Lediglich bei den Dacia Nutzfahrzeugen PickUp und Express vermute ich Vorteile bei maximaler Zuladung durch ESP.
    LG Bernhard

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s