Het gordel-lampje

Het betere weer komt er weer aan dus het wordt weer hobby-tijd. Hoewel ik dat natuurlijk liever had gedaan bij de Duster behoort dat voorlopig niet tot de mogelijkheden aangezien de MCV bijna 3 jaar wordt en eigenlijk nog veel te goed is om in te ruilen.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus ik heb de gereedschapskist erbij gepakt. Al in een eerder artikel had ik gekeken of het mogelijk was om het gordellampje aan te sluiten. Bij demontage van de teller-unit bleek echter dat er helemaal niets aan te sluiten viel; er was helemaal geen lampje gemonteerd op de print en ook de bijbehorende electronica was niet aanwezig. Dus na deze conclusie heb ik de teller-unit maar weer gesloten en weer teruggezet.

Maar toch wil ik een gordel-controlelampje. Helaas blijkt namelijk in de praktijk dat ik de gordel meestal vergeet om te doen. Dus voor mijn eigen veiligheid ga ik proberen een lampje in te bouwen. Aangezien ik wil voorkomen dat met solderen de print beschadigd (met een gewone soldeerbout KAN er spanning op de punt van de bout staan waarmee je de electronica beschadigd) heb ik besloten een losse extra bright LED op de plaats te zetten waar de tellersjabloon het venstertje heeft voor de waarschuwing.

Om deze LED te schakelen moet ik natuurlijk nog wel de gordelsluiting vervangen door een versie met een schakelaar. De bedoeling is om via een autodemontagebedrijf een dergelijk geval aan te schaffen. Maar uiteraard eerst de LED inbouwen.

Hiervoor zal ik stapsgewijs de werkvolgorde aangeven:

  • verwijder eerst de beide kappen ronde de stuurkolom. Dit doe je door de twee torx-schroeven in de kap aan de onderzijde te verwijderen. Daarna kun je beide kappen verwijderen.
  • Vervolgens komen er twee torxschroeven te voorschijn, bijna recht onder de beide tellers; verwijder deze.
  • Nu kun je de hele kap die over de tellers zit, verwijderen door deze naar je toe te trekken. de klemmetjes werken goed dus enige kracht heb je daarvoor wel nodig. doe dit echter wel met beleid.
  • links en rechts van de teller unit zie je ook torx-schroeven, vier in totaal. verwijder deze.
  • Nu ligt de teller unit los. kantel deze naar boven en de beide stekkers worden zichtbaar.
  • Deze stekkers zitten met een verende klem vast; druk die in om de stekkers los te nemen.
  • aan de achterzijde van de teller unit zit een zwarte plaat. Deze zit vast met 8 boutjes. verwijder deze.
  • de overgebleven delen kun je van elkaar scheiden door de drie zwarte klemmetjes licht te verplaatsen. hierdoor komt voorzijde en achterzijde los van elkaar.
  • Om de print te kunnen verwijderen moet je de beide tellernaalden losnemen. deze zitten geklemd op een asje. het beste kun je twee mesjes tegenover elkaar onder een naald zetten en deze door een beetje wrikken omhoog werken.
  • In de vrijgekomen achterzijde kun je dan een lampje plaatsen; zie onderstaande foto-album

Na het plaatsen van het lampje heb ik de teller-unit geslotenen weer ingebouwd. Vervolgens vie een weerstand spanning op de heldere LED gezet. De weerstandswaarde bleek echter aan de lage kant waardoor de LED wel erg fel brand in vergelijk met de overige verlichting. Deze moet ik dus nog wijzigen.

Zie hieronder het fotoalbum van de demontage en het aanbrengen van de LED:

Dit deel is afgesloten;volgend deel is de aanschaf van een gordelsluiter met schakelaar en de inbouw daarvan. Zodra hier meer over te melden valt zul je dat hier uiteraard lezen, ik hoop dat op korte termijn te kunnen uitvoeren.

Dit bericht werd geplaatst in Dacia MCV, Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Het gordel-lampje

  1. Frank16V zegt:

    Dit gaat in ieder geval sneller dan jezelf aanleren de gordel altijd te dragen!:mrgreen:

  2. richard zegt:

    tsja, zelfkennis is ook belangrijk… en het gekke is dat zodra ik een agent zie dat ik op hetzelfde moment WEL weet dat ik de gordel niet om heb. Daarom was de Duster ook een goede optie voor mij. Daar zit namelijk wel dat irritante lampje inclusief een piepje in…😀

  3. HenkM zegt:

    Richard, ik denk idd dat dit de enig werkende optie is. Bij (buitenlandse) uitvoeringen waar dit wel is geïmplementeerd ga ik er van uit dat de originele aansturing op de print van de UCH afkomstig is. Mocht je er al achter komen welke aansluiting op de UCH gebruikt wordt zou de optie ook nog eens softwarematig geprogrammeerd moeten zijn (of worden).

  4. DerRudy zegt:

    Hoi Richard,
    Je haalt jezelf nogal wat werk op je hals, dat Ledje is één ding maar om een schakelaar in de zitting (een matje) of schakelaar in de gordelhouder te maken, dat zijn toch ‘behoorlijke’ ingrepen.
    Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat fixen, maar jij bent en blijft toch een echte techneut.
    Mgr.
    Ruud

  5. richard zegt:

    Hoi Ruud, ik ga geen schakelaartje inbouwen hoor. Ik heb daarvoor 2 opties: of een gordelsluiting aanschaffen van een Clio II via dealer of autodemontagebedrijf (Clio II heeft namelijk WEL dat schakelaartje en de gordelpen is hetzelfde..) of ik wissel de gordelsluiting van mijn MCV om met de gordelsluiting van de Clio van mijn vrouw😀 ( zij vergeet de gordel nooit dus daar heeft hij toch geen functie…)

    By the way… ik heb die link naar het franse artikel bekeken en zal eens kijken bij mijn MCV of ik dat kan uitvoeren, mischien werkt het wel…

  6. DerRudy zegt:

    Hoi Richard, jij ben goed bezig man voor elke probleem een oplossing.
    Ik zie je volgende week wel op de meeting.
    Groetjes
    Ruud

  7. richard zegt:

    Ruud, Volgende week? welke meeting ga je dan naar toe?:mrgreen: Ik heb over twee weken een meeting… 8)

  8. philcom zegt:

    Dit is best grappig! Al die kosten en miserie om een lampeke dat u moet zeggen dat ge uwen gordel niet aan hebt. Euh? Ne sticker op uw stuur kleven,lol. We mogen toch ne keer lachen hé.

  9. Avaka zegt:

    Je hebt eigenlijk wel gelijk philcom.Maar knutselaars vinden het leuk om al die miserie te doorstaan. Het is hun hobby. Ook ik ben altijd bezig en ben altijd aan het nadenken wat ik nu nog kan verbeteren aan de Daas. Het houdt ons uit de kroeg (cafe) en onze vrouwen kunnen ons zo in de gaten houden……….:mrgreen:

  10. richard zegt:

    Philcom, je mag best eens een keer lachen hoor, zelfs uitlachen behoort tot de mogelijkheden. Mavaka heeft gelijk: Knutselaars vinden dit soort zaken leuk om te doen..

    Maar een sticker op het stuur plakken? nee hoor, zelfs de naam van de dealer staat niet op de auto. Het heeft ook heel lang geduurd voordat ik de naam van de website op de autoruiten heb gezet..

  11. philcom zegt:

    Hé Richard, was zeker niet slecht bedoeld hoor, ik kan soms nogal scherp door de bocht gaan, sorry. Van uitlachen is geen sprake!. Integendeel, indien dat ik allemaal zou kunnen zou ik ook veel aan mijn wagen tweaken, maar ik kan jammer genoeg helemaal niks van wagens of elektronica. Zo wil ik ondermeer van die parkeersensoren en een achteruitrijcamera, dat moet ik allemaal laten doen … so respect man ! (maar ik heb wel groene vingers)

  12. richard zegt:

    Philcom, geen probleem hoor, ik had het ook niet verkeerd begrepen hoor😀 jij hebt weer iets wat ik niet heb.. namelijk groene vingers. (daarom heb ik een groene MCV genomen:mrgreen: )

    Wat de parkeersensoren betreft: ik heb ze zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde ingebouwd. Maar een volgende auto krijgt ze vermoedelijk niet meer. af en toe geven ze een waarschuwing terwijl er niets aan de hand is. maar rijd je achter uit door een kuil dan kan het zijn dat ze reageren; Als ik de fietsdrager er achter hang dan moet ik de sensoren uitschakelen.

    Overigens heb ik ze ingebouwd omdat ik het leuk vond, niet omdat ik ze nodig zou hebben. In de praktijk blijkt de MCV heel goed te parkeren zonder die dingen, mede door de verticale achterzijde.

  13. Avaka zegt:

    Ik gebruik zo’n parkeerlens als ‘sensor’. Goedkoop en werkt prima, je kunt het perfect zien. Behalve in het donker. Zo hebben alle oplossingen wel een nadeel.

Geef een reactie

