ALDI fiets- en dakdragers

Vanaf vandaag weer verkrijgbaar bij de Aldi: universele dakdragers en fietsdragers. Zoals de naam al aangeeft passen deze op nagenoeg elke auto en dus ook op een Dacia. Ik heb al sinds jaren een fietsdrager voor op de trekhaak, voor twee fietsen. Maar mijn zoon wordt ook steeds groter dus zijn fiets ook. Natuurlijk kan deze in de laadruimte maar dan moet ik wel het brede deel van de rugleuning platleggen. Zeker op weg naar ons vakantie-adres is dat wat krapjes op de 2e zitrij dus ben ik maar eens gaan shoppen bij de Aldi. Al eerder werden dergelijke dragers verkocht en daar waren goede berichten over.

Dus, prijsbewust als we zijn als Dacia-rijder, laten we de originele dragers (artikelnummer 6001998213, prijs 70,81 euro) bij de Daciadealer en schaffen ze aan bij de Aldi. De fietsdrager kost daar 24,99 euro inclusief BTW, de dakdrager-set moet 39,99 euro inclusief BTW opbrengen. Bij elkaar dus het enorme bedrag van 64,98 euro. Prompt naar huis om de beide dozen uit te gaan pakken; ik ben natuurlijk nieuwsgierig hoe één en ander eruit ziet.

De dakdragers zaten keurig verpakt in bubbeltjes-plastic om beschadigingen te voorkomen. zelfs de handleiding zat in plastic verpakt. Eerste wat je te doen staat is natuurlijk controleren of alles compleet is. In mijn geval… bleek het pakket overcompleet. Een aantal sluitringen waren teveel meegeleverd, maar ja, beter teveel dan te weinig.

Ik heb nog een poging gedaan om te proberen om meteen de Duster erbij te mogen bestellen, maar helaas de vrouw was niet gevoelig voor het argument dat fietsen beter staan (lees: sportiever) op het dak van de Duster dan op het dak van de MCV🙄

En hoewel ik geen liefhebber van handleidingen ben, heb ik ze toch maar eens doorgenomen. Om er vervolgens achter te komen dat het kinderlijk eenvoudig is om ze te plaatsen.

De eerste keer heb je even wat meer werk aangezien je de beide dragers netjes af wilt stellen, dat wil zeggen, de uiteinden aan beide zijden van de auto evenveel laten uitsteken. Als je ook de fietsendrager hebt aangeschaft, dan is het raadzaam de beide dragers nog niet geheel vast te zetten omdat je de afstand tussen de beide dragers nog moet bepalen; dit is mede afhankelijk van de fiets-grootte.

De dakdragers worden geleverd inclusief 2 sloten (en twee sleuteltjes). dat betekent dat je per drager 1 slot hebt. In principe is dat voldoende; het staat ook keurig aangegeven op de verpakking. Toch vraag ik me af waarom niet elke dragervoet op slot gezet kan worden. Het zal namelijk nauwelijks een meerprijs betekenen. Enige verschil is namelijk het slotje; de andere drager-voet heeft een soort kunststof schroef die je, net als het slotje, moet draaien om het kapje vast te zetten.

de gebruiks-aanwijzing van de dakdragers is zoals gezegd kinderlijk eenvoudig:

  1. Open met de sleutel de afsluitkappen van de voeten van de draagstangen;
  2. Schroef de bouten van de bevestiginsklemmen los met de imbussleutel;
  3. Schroef vervolgens ook de bevestigingsbouten van de draagstangen los en plaats de stangen symmetrisch over de relingen van de auto;
  4. Zorg dat de afstand tussen de dragers minimaal 70 cm bedraagt;
  5. Trek met de bouten van de bevestigingsklemmen elek voet tot tegen de dakreling;
  6. Schroef vervolgens de bouten van de draagstangen weer vast en daarna de bouten van de voeten;
  7. Controleer de bevestiging van de drager door deze heen en weer te bewegen. Indien er nog speling is , dient u de bouten steviger aan te draaien. Zet tot slot de afsluitkappen weer op de voeten en sluit af.

Van de gebruiksaaanwijzing van de fietsdrager is meer werk gemaakt; deze is uitvoerig beschreven, maar ook deze is simpel te volgen.

Met de meegeleverde bevestigingsmaterialen zit de drager zo gemonteerd op de nieuwe dragers. Maar 1 belangrijke opmerking heb ik wel: Op de verpakking van de fietsdrager staat duidelijk dat deze voorzien is van een geintegreerd slot. En ja, dit klopt inderdaad. Maar er zit een addertje onder het gras: iemand die kwaad wil, kan namelijk de fiets INCLUSIEF de drager zo van het dak pakken! wat is het geval: de fietsdrager wordt op de dragers gemonteerd met een 3-tal beugeltjes, die op hun beurt worden vast gezet met vleugelmoeren!  Met andere woorden: zonder gereedschap kan een kwaadwillende de  fiets EN fietsdrager verwijderen om vervolgens thuis rustig op zijn (of haar) gemak het geintregeerde slot door te zagen….

Mijn advies is dan ook: vervang de vleugelmoeren door moeren met kunststof inleg. Dit heeft 2 voordelen:

  1. deze moeren met kunststof inleg trillen niet los;
  2. de kwaadwillende heeft gereedschap nodig om de drager te verwijderen; omdat de moeren door de kunststof inleg wat moeilijker draaien kost dit meer tijd en dat is wel het laatste wat hij of zij wil…

Natuurlijk geeft dit laatste voor jezelf ook een nadeel als je de drager wilt plaatsen danwel wilt verwijderen maar het is maar net wat je wil….

Conclusie:

De beide sets passen goed op elkaar en zijn stevig uitgevoerd. Ook zijn ze eenvoudig af te stellen en te plaatsen. Het gebruiksgemak is dus groot. Enige nadeel dat ik kan vinden zijn de al genoemde vleugelmoeren. Dat is echter iets wat een ieder voor zichzelf zal moeten uitmaken of hij of zij dat een probleem vindt. De keuze voor de vleugelmoeren is duidelijk in het kader van snel en eenvoudig te plaatsen maar heeft dus een nadeel. Gereedschap wordt wel meegeleverd maar is mijn inziens niet geheel compleet; een T-imbussleutel voor de bouten is aanwezig maar aan de andere zijde van de bouten zitten moeren met een sleutelwijdte van 10mm. Deze gaan ronddraaien bij het aandraaien van de bouten; een steeksleuteltje 10 meeleveren zou handig zijn…

Hieronder vind je de foto’s die ik gemaakt heb van zowel de dakdragers als ook de fietsdrager:

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op ALDI fiets- en dakdragers

  1. Patrick zegt:

    😀 Beste Richard,

    ik ben sinds kort in het bezit van een Duster, heb ook de dakdragers bij de Aldi gekocht, ik heb de Duster Laureate met het PackLook (met chroomkleurige dakrails enz enz) en wat zie ik dat de dragers niet goed op de rails passen, ze titten net iets onder de rails bevestigd (eigenlijk net onder de rand). dus ik ga ze terugbregen. ik zie op de foto’s dat ze geplaatst worden op en zwarte dakrail. Misschien zijn de chroomkleurige iets dikker dan de zwarte.

    Groetjes Patrick

Geef een reactie

