Het gordellampje – vervolg

Zo, het heeft even geduurd voordat ik weer tijd had, maar het is er nu toch van gekomen. Op 23 mei schreef ik al een stuk over de inbouw van het lampje in de teller-unit. Ik ben vervolgens diverse auto-demontagebedrijven langs geweest om te kijken of het mogelijk was een gordelhouder aan te schaffen die zou passen EN ook nog eens voorzien zou moeten zijn van een schakelkontakt. Dat bleek een probleem te zijn. Het bleek namelijk dat nagenoeg alle Renault-modellen die aanwezig waren, waren voorzien van gordelhouders met spanners. Dit betekent dat de inbouwgrootte anders is omdat er een soort van pijpje aanzit met een explosieve lading om de gordel aan te spannen bij een aanrijding. Zelfs oudere modellen (tot ongeveer 10 jaar terug) waren hiermee voorzien. En nog oudere Renaults waren er niet aanwezig…

Ook de automaterialenzaken bleken dit niet in het pakket te hebben. Het begon erop te lijken dat dit projeckt niet afgerond kon worden en ik dus het lampje voor niets had ingebouwd. Gelukkig bleek Frank nog een geschikte gordelhouder in zijn bezit te hebben; deze mocht ik wel proberen.

Aldus geschiedde. Ik heb het gereedschap er weer bij gepakt en ben weer aan het sleutelen gegaan. Om de originele gordelhouder te verwijderen moet er eerst een kunststof kapje worden verwijderd aan de zijkant van de bestuurdersstoel. Deze zit gemonteerd met 1 torx boutje; hiervoor heb je dus een torx  T20 schroevendraaier nodig. Montage met 1 boutje lijkt weinig maar de andere kant wordt het kapje klem gezet door middel van een haakje.

Vervolgens kan de gordelhouder worden verwijderd door de moer los te draaien en te verwijderen. De nieuwe gordelhouder heeft een soortgelijke montage en is dus vlug gemonteerd. Omdat deze voorzien is van een langere “steel”, steekt deze iets verder boven de stoel uit. Makkelijk wanneer ik mocht besluiten toch nog een armsteun te plaatsen.

Het lastigste moet nog komen, namelijk de bedrading. Aangezien de stoel zowel in hoogte alswel voorwaarts/achterwaarts verschoven kan worden, mag het kabeltje natuurlijk niet strak langs het stoelframe gemonteerd worden. Dit houdt dus in dat ik 2 kleine lussen in de kabel heb voor de noodzakelijke beweging. Deze kabel heb ik naar achteren gewerkt, net als het kabeltje van het lampje. In de laadruimte heb ik immers een extra vloer liggen waardoor ik een opbergvak heb gecreerd direct achter de 2e zitrij.

In dit opbergvak heb ik een klein PLC’tje gemonteerd (PLC staat voor: Programmable Logic Controller). Door middel van het schrijven van een stukje software kan ik dit apparaat van alles laten doen zoals ik dat wil. Het is ook nog de bedoeling om de ramen te gaan bedienen via dit apparaat (ramen sluiten dan automatisch als ik de deuren op slot doe. In eerste instantie had ik het apparaat in gebruik om mijn dagrijlampen aan te sturen. Het bleek echter dat deze ledstrips die onder de koplampen waren geplaatst niet “winter- en waterproof” waren. Enkele LED’s deden het niet meer en dat is natuurlijk geen gezicht. Daarom heb ik dan ook echte dagrijlampen onder de bumper geplaatst.

Na het aansluiten van de bedrading op dit apparaat heb ik een klein programmaatje geschreven dat dus “ziet” wanneer de gordel wel of niet geplaatst is en of de sleutel op contakt staat. Na het inschakelen van het contakt gaat er een timer lopen van 20 seconden. Is de gordel dan nog niet geplaatst, dan zal het lampje gaan knipperen en het waarschuwingsgeluid gaan dan aan/uit. Dit blijft een minuut lang zo door gaan, daarna gaat de zoemer uit en het waarschuwingslampje gaat continu oplichten.

Hieronder zie je een aantal foto’s van het plaatsen van de gordelhouder:

En natuurlijk heb ik er ook maar even een korte video van gemaakt:

Dit bericht werd geplaatst in Dacia MCV, Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Het gordellampje – vervolg

  1. HenkM zegt:

    Richard, ziet er perfect uit maar……
    Vanaf dinsdag rij ik geen MCV meer. De MCV was voorzien van verlengde gordelhouders (i.v.m. de middenarmsteun), een genot.
    De verlengde houders heb ik weer gedemonteerd (t.b.v. de Duster) waarbij ik het lampje wilde overbruggen (ik vergeet de gordel eigenlijk nooit).
    Eleganter zouden natuurlijk verlengde houders zijn mèt schakelaar en laat jij die nu hebben gevonden. Zou ik hier het artikelnummer van mogen hebben dan kan ik de Duster houders verlengen met behoud van de functionaliteit. Alvast bedankt, Henk

  2. richard zegt:

    Henk, alvast gefeliciteerd met de Duster! Inderdaad zou het mooier zijn om verlengde houders met schakelaar te gebruiken. Ik zal eens kijken of ik meer info kan verkrijgen over de verlengde gordelhouder die ik heb; Deze is namelijk niet oigineel Dacia en dus aftermarket…

  3. HenkM zegt:

    Richard alvast bedankt, zou super zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s