Slecht contakt

Toen ik destijds zelf de trekhaak heb geplaatst, bleek er een verkeerde kabelboom meegeleverd te zijn. Ik heb toen zelf een kabelboom gemaakt en aangesloten. Een hele tijd later kreeg ik problemen met de verlichting. Als ik het knipperlicht naar rechts aandeed en ik trapte de rem in, dan was het feest. allerlei verlichting begon mee te knipperen en het knipperlicht zelf ging 2x zo snel.

Dit bleek te worden veroorzaakt door een slecht contakt in de stekker van het rechter-achterlicht (stekker was losgewest bij het plaatsen vande bedrading). Ondertussen heeft Dacia dat probleem onderkend en heeft een wijziging doorgevoerd; de stekkers zijn gewijzigd.

Dit weekend had ik het probleem weer met de verlichting. Dus de stekker gecontroleerd maar geen slecht contakt gevonden. Dus toen ben ik verder gaan zoeken. Ik ben uitgekomen bij de stekkerdoos van de trekhaak. Al eerder had ik geconstateerd dat enkele pennen gecorrodeerd waren maar had er nog verder niets mee gedaan. Een bezoekje aan een automaterialenzaak leverde me een nieuwe 7 polige aansluiting  op en dus weer werk aan de winkel. Tijdens het losdraaien van de boutjes kwam er echter een hele lading (roest)water uit de stekkerdoos! Na het verder openen bleek dat het water een verwoestende werking had gehad op de aansluitingen. Water geleid stroom en daardoor werd er kontakt gemaakt tussen de verschillende aansluitingen.

Na het vervangen van de stekkerdoos functioneerde alles weer. Uiteraard heb ik gezocht naar hoe het water in de stekkerdoos kon komen. Dit is vermoedelijk via het afsluitende rubber plaatje gebeurd aan de achterzijde.Wat mij nu echter opviel (destijds niet) is dat de stekkerdoos beschikt over een afwaterings-gaatje.Voor het beste resultaat dient dit gaatje natuurlijk naar beneden gericht te zijn. Met de beugel die bij deze trekhaak is geleverd is het echter niet mogelijk om de stekkerdoos zodanig te monteren dat het gaatje aan de onderzijde zit. Daarom heb ik nu bij de nieuwe stekkerdoos zelf maar een gaatje gemaakt aan de onderzijde.

Volgende tip voor het goed functioneren:

Zorg ervoor dat de pennen en busjes die met elkaar contact moeten maken goed schoon zijn, Bij elke radiozaak is contactreiniger te koop, dat helpt even. De binnenzijde van de busjes kan worden schoongemaakt met wattenstokjes. Heeft u een nieuwe stekker of contactdoos aangesloten, spuit dan tectyl over de aansluitpunten van de kabels, voordat u de zaak weer in elkaar zet. Dat voorkomt oxidatie. Bij een nieuwe stekker en contactdoos zijn de pennen en busjes goed schoon. Maak daar gebruik van en voorzie zowel de busjes als pennen van zuurvrije vaseline of siliconenspray. Stop de stekker enkele malen in de contactdoos waardoor de vaseline zich als een dun laagje over de contacten verspreidt. Hiermee wordt een goede bescherming verkregen tegen oxidatie.

De foto’s van de stekkerdoos inclusief de gecorrodeerde aansluitingen vind je hieronder:

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Slecht contakt

  1. Ben zegt:

    Wat kan dat in relatief korte tijd aangetast worden, hé!

    Met dit fenomeen heb ik wel wat ervaring; laatst kwam mijn buurman nog bij me. Er kwam rook uit de stekkerdoos en zijn licht bleef branden.
    De stekkerdoos stond vol water!

    Al jaren maak ik zelf bij de montage van trekhaken, met mijn PSU-mes (79-2), een -extra- gaatje onderin de stekkerdoos.
    Mijn ervaring is dat het voor ontwatering bedoelde gaatje -ook al zit het wel onderaan- vaak dicht gedrukt wordt door het rubber bij het aandraaien.
    Het lijkt op de verkeerde plaatst te zitten!
    Trouwens als zo`n gaatje te klein is blijft het water ook binnen.

    Groeten, Ben

Geef een reactie

