lichtsensor inbouwen

Iedereen kent het wel: het is lekker weer, het zonnetje schijnt. Je rijdt ergens op een weg en ineens doemt er na de bocht een tunnel op. Dan is het verstandig om de voertuigverlichting aan te doen. Dit kun je uiteraard zelf doen. Ik heb er voor gekozen om dit te laten doen (overigens blijft het mogelijk om zelf je verlichting aan te doen).

Ik had al een tijdje een lichtsensor van het merk VALEO in huis liggen maar was er nog niet toe gekomen om dit in te bouwen. Ook heb ik al eens een poging gedaan om er zelf één te bouwen. Dat bouwen ging wel goed maar de schakeling was te gevoelig en dus niet goed af te stellen. Dit weekend moest het er maar eens van komen. Dus de auto in de garage gezet (lekker op temperatuur bij buitentemperatuur van rond de 35 graden). Ik ben begonnen met het lichtsysteem te testen voordat ik met de daadwerkelijke inbouw begon. Het systeem wordt geleverd met een uitgebreide handleiding in diverse talen (ook nederlands). Wel is het zo dat de aansluitschema’s die in het boekje staan, niet geheel overeen komen met de Dacia; je zult dus zelf een beetje moeten nadenken…

Hier volgt dan ook maar even een verklaring van de aansluitingen zoals die voor de Dacia gemaakt moeten worden:

op de grote witte stekker zitten de volgende draden:

  • Rood: aansluiten op een vaste voeding.
  • Groen: aansluiten op de koplampen.
  • Lila: aansluiten op de stadslichten/achterlichten.
  • Geel: niet aansluiten.
  • Blauw: niet aansluiten.

Het kastje heeft aansluitingen voor 3 meegeleverde stekkers; de grootste aansluiting is voor de voeding en de uitgaande kabels die de verlichting moeten gaan inschakelen. Dan zijn er nog twee kleinere aansluitingen: de grootste van die twee is voor de sensor en de kleinste moet worden aangesloten op massa en een geschakelde plus.

dus even snel de voeding aangesloten, stekker van de sensor erin en de sensor in het daglicht leggen, daarna de groene draad tegen de zekering van de koplampen aangehouden. vervolgens de sensor naar het donker verplaatst en ja hoor, de verlichting ging aan!

Nou ik dus weet dat het systeem werkt, kan het worden ingebouwd. Eerst maar een geschikte plek zoeken voor het kastje. Dus ik op de kop onder het dashboard kruipen zodat ik net achter de beplating kan kijken (wel moest eerst de bekleding onder het dashboard worden verwijder). Achter de stuurkolom is een flinke ruimte over tegen het schutbord. Daar zou het kastje goed passen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was ondertussen al laat geworden dus ik hield het voor gezien.

De volgende dag verder gegaan met de inbouw. De plakstrip van het kastje had echter al losgelaten dus het kastje lag weer op de mat in de voetenruimte. Een andere plek dus…

Deze vond ik achter het klepje van de zekeringen; dus aan de linkerzijkant van het dashboard. Ook vanwege de lengte van de meegeleverde kabels is dat handig. Ik moet immers diverse draden aansluiten. Uiteraard heb ik voldoende lengte in de kabels gelaten om het kastje eruit te kunnen pakken als er een zekering gewisseld moet worden..

Voor mij waren 2 draden van belang; namelijk de beide draden waarmee je het stadslicht en het dimlicht aansluit. Om deze op een verantwoorde wijze te kunnen aansluiten, heb ik het zekeringkastje verwijderd en aan de kabelboom onder het dashboard vandaan gehaald. Zodoende kon ik de juiste bekabeling makkelijker opzoeken en wat nog belangrijker is, een verbinding tot stand brengen. Deze verbindingen heb ik gemaakt met de welbekende knijp-verbinding (zie de afbeelding hiernaast).

Hiermee laat je de originele bekabeling zitten en maak je een aftakking. Op deze wijze heb ik de groene draad aangesloten op de draad die naar de beide zekeringen gaat van de koplampen; beide koplampen zijn namelijk apart afgezekerd. Door deze draad te nemen weet ik namelijk zeker dat beide koplampen gaan branden als het systeem inschakelt. Maar er moet nog een verbinding tot stand worden gebracht. Inschakelen van de koplampen is natuurlijk niet voldoende; de achterlichten moeten immers ook inschakelen. Om dit te bewerkstelligen heb ik de lila draad aangesloten op de draad die naar de beide zekeringen gaat van het stadslicht links / achterlicht links en het stadslicht rechts / achterlicht rechts.

Bijkomend voordeel is dat het dashboard verlichting hier af fabriek ook al op aangesloten is; zelfs het display dimt de verlichting als de automatische lichtsensor het systeem activeert. Dit lichtsysteem voorziet ook nog in twee extra draden om aan te sluiten maar die zijn bij Dacia niet nodig (het gaat hier om de gele en de blauwe draad). Deze moeten worden gebruikt als de verlichting uit geheel gescheiden circuits bestaat.

Vervolgens moet de kleinste stekker nog worden voorzien van een geschakelde spanning; ook deze heb ik weggehaald bij het zekeringskastje. Gewoon even meten met een multimeter waar de spanning aanwezig is als je de sleutel omdraait. De zwarte draad die aan deze stekker zit moet op massa worden aangesloten. Hiervoor heb ik de onderste schroef gebruikt waar het zekeringskastje mee is vastgezet.

De sensor tenslotte moet ook een goed plek krijgen. In principe kan hij overal aan de voorruit geplakt worden. Zelf heb ik ervoor gekozen om deze achter de binnenspiegel te plakken.

Dit heeft een aantal voordelen:

  • Ik zie de sensor niet zitten tijdens het autorijden.
  • De sensor heeft een aan/uitschakelaar; deze is nu ook goed te bereiken vanaf de bestuurdersplaats.
  • Zo heeft de sensor een optimale gevoeligheid voor het meten van de hoeveelheid licht.
  • licht van tegemoetkomend verkeer kan geen invloed op de sensor hebben (deze invloed is trouwens maar minimaal; het systeem schakelt namelijk wel direct in, maar het schakelt uit met een vertraging van 20 seconden).

De bedrading heb ik weggewerkt achter de bekleding van de A-stijl. Hiervoor heb ik wel eerst de bekleding weggenomen. In de hoek van het dashboard kun je zo het stekkertje naar binnen drukken; als je een beetje lenig bent kun je die onder het dashboard weer oppakken.

Eigenlijk is er maar 1 ding dat me tegenvalt aan dit systeem: de dubbelzijdige tape die op de sensor zit is wit van kleur; daardoor valt deze behoorlijk op. Mooier was geweest dat deze zwart zou zijn net als de sensor.

Na inbouw en het wegwerken van de bedrading het systeem getest; de schakelaar op de sensor staat ingedrukt, dus op “aan”. sleutel op contact gezet; er gebeurt nog niets. Vervolgens uitgestapt en mijn hand over de sensor gelegd; prompt gaat de verlichting aan. Na het weghalen van mijn hand duurde het inderdaad ongeveer 20 seconden waarna de verlichting weer uitschakelde. Praktijktest ’s avonds zal nog volgen.

Bijkomend voordeel: Ik heb ook officiele dagrijlampen gemonteerd onder de bumper. Deze gaan aan zodra de motor start. Ze gaan uit als de verlichting wordt ingeschakeld. Op deze manier kan ik nooit de dagrijlampen te lang aan laten bij overgang naar schemerdonker omdat het lichtsysteem dit overneemt.

Hieronder vind je een aantal foto’s ter verduidelijking:

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

