Dacia Duster Adventure

Dacia heeft deelgenomen aan een meerdaagse tocht, uiteraard met de Dusters.  De Dusters zijn aangepast voor een ruige tocht door de natuur en worden dan ook niet gespaard zoals straks op de diverse foto’s is te zien. De aanpassingen bestaan vooral uit het monteren van echte terreinbanden, een bullbar en zoals vele echte 4×4 hebben, een lier ontbreekt ook niet.

Vier enthousiaste medewerkers van het Renault Technologies Roumanie centrum doen hier aan mee. Voor hen is het de eerste keer dat ze “offroad” gaan. voor allen geld dat ze een passie hebben voor outdoor sport en dorstig zijn naar adrenaline. En last but not least, ze brengen ook een stuk ervaring mee in sport wedstrijden.

Een kort overzicht van deze deelnemers:

Rémy Couturier:  werkzaam als software engineer.   Houdt van de bergen en heeft de Kilimanjaro bedwongen. Sterkste punt is het orienteren in het vrije veld, opgedaan tijdens de vele tochten en het bergbeklimmen.

Marian Marin: verantwoordelijk voor het behandelen van incidenten met het motortype K4. houdt van sport, vooral fietsen en neemt regelmatig deel aan diverse wedstrijden.

Mircea Oncescu: gespecialiseerd in prestaties bij voertuigen. neemt nog steeds deel in het testen van prototypes van de Duster. Daarnaast ook bezig met de Dusters voor dit Adventure. Houdt van auto’s en aanverwante zaken.

Ioana Ionita: werkzaam als technical manager Design. favoriete sport is rots- en ijsklimmen. in 2009 nationaal kampioen geworden. In 2010 al deelgenomen aan drie WK’s klimmen; in Italie, Switzerland en Roemenie.

Met hun gezamelijke ervaringen hopen ze het Adventure het hoofd te kunnen bieden.

De deelnemende Dusters zijn uiteraard 4-wheel versies. Een aantal aanpassingen zijn gedaan om de mogelijkheden in het terrein te vergroten. Een lier is gemonteerd, aangepaste beplating aan de voorzijde en een bullbar. De standaard grondspeling van 20mm is gehandhaafd. Wel zijn de differentieelen gewijzigd; voor en achter zijn voorzien van een LOCK en achter is het differentieel voorzien van een Limited slip. Ook zijn er speciale M + S banden geplaatst.

Zaterdag 10 juli 2010:

We zijn vandaag vertrokken naar het plaatsje Deva. Dit plaatsje is het begin van ons avontuur. Bij aankomst hebben we de gewone banden gewisseld voor echte terreinbanden. Na diverse administratieve formaliteiten en een technische inspectie van de uitrusting waren we klaar voor wat ons te wachten zou staan:

Zondag 11 juli 2010:

Vandaag is de eerste dag van het avontuur. we starten om 8:00 uur. Het gaat erom wie de beste tijden neerzet; de tijden bepalen de startvolgorde. Tegen 19:00 uur eindigde de test voor vandaag. De auto’s zijn nog bijna “intact”. Het was niet makkelijk maar we hebben 43 km afgelegd in het terrein. We moesten diverse hellingen nemen, kunstmatige obstakels ontwijken: een groot diep gat dat door een shovel was gemaakt, bruggen oversteken en een pad van oude autobanden. Het aanwezige publiek juichde en moedigde ons aan. Vandaag was echter de korste dag; morgen wordt het weer een stuk moeilijker.

Maandag 12 juli 2010:

We gaan de gebaande wegen weer verlaten. we hebben deze keer een afstand van ruim 120 km te overbruggen; bijna 3 keer zoveel als gisteren. Het weer schijnt niet mee te werken…

Tegen 22:00 zijn we aan het eind van een zeer vermoeiende dag, na meer dan 10 uur rijden over boswegen, door modder, over stenen en omgevallen bomen. Twee keer begon het flink te regenen waardoor de snelheid eruit gehaald werd. Al vroeg op de dag kwamen we het eerste serieuze obstakel tegen; een zeer steile helling. De Duster die voorop reed kwam vast te zitten waardoor de anderen ook niet verder konden. Een andere route bleek niet mogelijk, dus met vele moeite toch doorgegaan. Uiteindelijk hebben we de helling bedwongen die ruim boven de 30 graden was.

Dinsdag 13 juli 2010:

We beginnen de dag met ontbijten voor de tent. Om 10:00 uur werden we gebriefd; we konden de informatie tot ons nemen over de proef van vandaag. Een nieuwe dag, een nieuw avontuur!

Het was weer een lange dag. We hebben ruim 12 uur gereden en we bereikten het kamp om 22:00 uur. Gelukkig zijn de auto’s niet onherstelbaar beschadigd door alle rotsen die we gepasseerd zijn. Ook was de regen weer onze deelgenoot waardoor we dachten vast te komen te zitten in de modder. We moesten elkaar er doorheen helpen. We slaagden erin om een afstand af te leggen van on geveer 120 km. Minder dfan verwacht aangezien sommige delen niet te doen te waren door het slechte weer. Stenen en rotsen zorgden ervoor dat we zeven banden kapot reden; deze zullen in de ochtend gewisseld moeten worden. We hebben gelukkig nog steeds geen echte mechanische problemen. De duster voldoet tot nu toe ruimschoots aan de verwachting.

Woensdag 14 juli 2010:

Iedereen die meedeed met dit avontuur was zeer sympathiek. We kregen veel hulp vanuit Automotive Service Deva. Ze heilpen ons om de auto’s weer te ontdoen van de schades waar mogelijk. Vandaag was een redelijk goede dag. Het flitste wel rond om ons heen maar we konden de regen ontlopen. Het was moeilijk om de route te vinden ondanks de route beschrijving die we hadden meegekregen.Samen met 15 anderen hebben we ruim twee en een half uur gezocht naar de route.

Donderdag 15 juli 2010:

We haaden de nacht gelukkig goed kunnen slapen zodat we goed uitgerust waren voor de laatste dag. Een route van ruim 90 km moest worden afgelegd. De route scheen redelijk eenvoudig te zijn; dit werd vooraal veroorzaakt door het feit dat we een schuine gevaarlijke helling moesten nemen. In deze situaties is het lage eigen gewicht van de Duster enorm in het voordeel.

De Duster heeft deze dagen zijn capaciteiten wel bewezen;hij gaat gelijk op met de andere deelnemers. De 4×4 aandrijving was perfect toen we in de modder reden. We reden verder terwijl andere deelnemers bleven steken. Een ander groot voordeel van de Duster zijn de afmetingen. De anderen zijn een stuk groter waardoor deze moeilijker te manouvreren zijn. Velen kunnen niet geloven dat een auto van dit formaat tot zulke grote prestaties in staat is. Een groep Belgen was onthutst door de prestaties van de Duster.

Conclusie:

De Duster is een schot in de roos! een betaalbare SUV die met minimale aanpassingen door zulks ruig terrein kan, kan meekomen met echte terrein-auto’s. Van de Duster gaan we veel meer zien en horen, dat is wat zeker is. De verkoop aantallen van de MCV lopen terug, de Sandero wordt goed verkocht. Nu uit diverse artikelen wel blijkt dat de Duster kwaliteit levert, zal ok deze SUV gretig aftrek gaan vinden. Normaal gesproken zien de meeste SUV’s nog niet eens de berm, maar misschien wordt het met de Duster wel anders……

Wel is er met de Duster tijdens deze dagen niet al te rustig omgesprongen getuige de vele butsen en krassen die op de foto’s te zien zijn…

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s