verwijderingsbijdrage is verhoogd

De vertraging van de bouw voor de verwerking van shredderafval heeft zo lang geduurd, dat de verwijderingsbijdrage op auto’s omhoog moet. In de nu nog lege hal in Tiel wordt de komende maanden de installatie opgebouwd.

Gisteren kondigde ARN de start later dit jaar aan van de PST-fabriek in Tiel, waarmee eindelijk een oplossing komt voor shredderafval dat nu nog wordt gestort. Maar er was ook een moeilijke boodschap. De verwijderingsbijdrage moet omhoog, omdat de reserves van het fonds voor de recycling van auto’s niet meer voldoende zijn. Vertraging in de opstart van de fabriek is de oorzaak. Per 1 juli is deze verhoogd van €15 naar €45. Hoelang de verhoging zal duren is nog onbekend, maar zeker een paar jaar. ARN-directeur Bebelaar denkt dat een jaar na de start van de fabriek duidelijk zal worden hoe lang het duurt voordat de reserves op voldoende niveau zijn.

Nieuwe fabriek in Tiel
De fabriek waarin ARN het shredderafval van auto’s gaat opwerken tot herbruikbare stromen nadert haar voltooiing. Tenminste daarvan is ARN overtuigd. Nu staat er een fonkelnieuwe, maar heel erg lege hal in Tiel. Binnenkort worden de machines naar binnen gereden en op 25 november zal er een officiële opening zijn door de minister van VROM. ARN verwacht op tijd te kunnen starten, want daarover zijn strakke afspraken met de leveranciers gemaakt. De fabriek in Tiel is de eerste in Europa die uit het shredderafval van gedemonteerde en geshredderde auto’s opwerkt naar herbruikbare materialen. Het gaat in eerste instantie om de metalen, maar ook in kunststoffen en andere stromen ziet men potentie. De uitdaging is echter niet het scheiden, het is vooral het vinden van de toepassing en de markt van het grondstoffen. Een klein deel van de kunststoffen vindt haar weg terug in de auto-industrie.

Technologie
De ontwikkeling van de technologie heeft ARN veel tijd en geld gekost. Oorspronkelijk zou de fabriek operationeel zijn. De vertraging is volgens Dave Bebelaar, directeur ARN, het gevolg van procedures die tegenstanders van de PST-fabriek ‘op ieder detail en ieder moment’ hebben aangespannen. “Ze hebben uiteindelijk geen poot aan de grond gekregen, maar het betekende voor ons uiteindelijk een aanzienlijke vertraging in de opstart”. Die vertraging gaat de consument nu merken. Na de aankondiging van de fabriek in 2006, kondigde Dave Bebelaar aan de verwijderingsbijdrage in 2007 te verlagen. De nieuwe fabriek zou niet alleen méér gaan recyclen, maar het werd ook goedkoper. Want er zou minder gedemonteerd hoeven te worden, en dat bespaart aanzienlijk. Inderdaad daalde de verwijderingsbijdrage van €45 naar €15 in 2007. Toen de fabriek echter niet op tijd van de grond kwam, teerde de organisatie in op haar reserves. Als dat zich in het zelfde tempo voortzet, dan zijn de reserves binnen een paar jaar uitgeput. Bovendien ziet de organisatie dat auto’s veranderen. De verwachtte grootschalige introductie van hybride en elektrische voertuigen zal misschien over 10 tot 20 jaar pas tot een toename van dit soort autowrakken leiden. Maar dan moet de recyclingtechnologie ervoor wel helemaal klaar zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s