We zijn er weer…..

Zo.. de vakantie zit erop.. helaas maar waar. Zaterdag 31 juli zijn we vertrokken voor een 3 weekse vakantie in de Dordogne in Zuid Frankrijk. Zonder dat we het bij de planning voor de vakantie in de gaten hadden, zouden we gaan rijden op de beruchte Zwarte Zaterdag. Dat is de dag dat de meeste Fransen OOK op vakantie gaan en normaalgesproken staat er dan tussen de 600 en 800 km aan file in Frankrijk, voornamelijk op de vakantie-routes.

We besloten dus om maar rond een uur of 04:00 te vertrekken. Van slapen kwam echter niet zoveel dus we zijn maar om 02:00 vertrokken. De afstand van 1200 km leggen we normaal af in ongeveer 14 a 15 uur. We hebben er ditmaal 17 uur over gedaan; we arriveerden om 19:00 uur op de bestemming. Dus op zich viel de vertraging nog wel mee.

De heenreis doen we eigenlijk altijd in 2 keer; we overnachten  in Orleans. Omdat we echter dit keer ook fietsen bij ons hadden en we het toch een risico vonden om de auto met de fietsen s’nachts op de parkeerplaats te laten staan hebben we besloten om in 1 keer te rijden.

 Tijdens de vakantie hebben we diverse autotochten en fietstochten gemaakt; gelukkig was het niet zo heet als normaalgesproken in Augustus. Het weer was een beetje wisselend maar wel goed te doen. Ik had al wel vaker gereden met de twinny-load maar nog niet zo’n afstand van ruim 1200km… Dit is me alleszins meegevallen; heb er geen last van gehad. De fiets van mijn zoon zou op dak tijdens de reis maar die heb ik uit elkaar genomen en in de laadruimte gestopt. Op bestemming heb ik de fiets weer in elkaar gezet en de dragers op dak gezet.

Zelf had ik wel verwacht dat het brandstofverbruik flink zou toenemen maar daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt; Het verbruik tijdens de vakantie is volgens de boordcomputer 7,7/100 geweest oftewel 1 liter op 13 km. Dit vind ik geen slecht resultaat voor een volgepakte auto met extra fietsen en dragers op het dak…..

Het foto-toestel moest natuurlijk zoveel mogelijk binnen handbereik blijven voor het geval ik een Dacia zou tegenkomen. Nou, ik werd op mn wenken bediend. Het waren er zoveel tijdens de vakantie dat ik niet eens meer de moeite heb genomen om ze allemaal op de foto te zetten. Met uitzondering van de Duster dan; deze is nog niet zo alom vertegenwoordigd zoals de MCV en de Sandero.

Ik heb een MCV kilometers achtervolgt; het bleek dat we naar de zelfde bestemming gingen; ook passeerden mij een 3-tal dacia’s terwijl ik in de file stond bij een toeristische attractie en zo waren er wel meer van die situaties. Ondertussen zit mijn zoon ook steeds te roepen: “pap, kijk, weer een dacia.. en daar ook één…”

 het is om gek van te worden… 😀

De terugweg op zaterdag 21 augustus (gisteren dus) zijn we begonnen om 03:15 uur. De Dordogne lag er verlaten bij dus we konden mooi opschieten en waren al snel op de A20 bij Soulliac. We hebben gepoogd de snelheid zoveel mogelijk op 120 kmh te houden en hebben net als op de terugweg regelmatig gewisseld. Dit heeft geresulteerd in een reistijd van 13 uur!  Met deze reis hebben we de km-teller op 48885 km gezet. Dus we waren op tijd thuis gisteren. Vervolgens de auto uitpakken en meteen maar op bezoek bij de schoonouders. Die waren weer blij ons te zien.

Tijdens deze vakantie hebben we totaal 3709 km gereden; de MCV heeft geen krimp gegeven. Ook is er geen olieverbruik geconstateerd tot nu toe. Over drie dagen is de MCV precies 3 jaar in ons midden en is tot nu toe een trouwe bondgenoot gebleken die ons zonder problemen overal heeft gebracht waarheen we wilden…

Hieronder zie je foto’s van Dacia’s die ik gemaakt heb tijdens deze vakantie:

Voor de rest: Ik heb een hele hoop emailtjes uit te zoeken; deze zal ik hopelijk morgenavond verwerkt hebben.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op We zijn er weer…..

  1. Avaka zegt:

    Tijdens onze vakantie in Denemarken hebben we zeggen en schrijven 3 (ja drie) Dacia’s gezien. Een MCV met een Duits kenteken, een MCV met een wit nummerbord (hebben ze in DK ook) en dus niet zeker of het een Deen was (hij reed 4 auto’s voor ons) maar waarschijnlijk een Duitser. En 1 Sandero uit Italie.
    Op de camping en tijdens het rijden in DK regelmatig Denen zien kijken zo van “wat is dat nou voor een auto?”.
    Best leuk om bij een minderheid te horen.🙂

Geef een reactie

