ESP of niet?

De ANWB heeft een test gepubliceerd (lees hier de originele tekst) met de Dacia Duster en is tot de conclusie gekomen dat de Duster zonder ESP potentieel gevaarlijk is.

Om even in autotermen te blijven: Dit lijkt me te kort door de bocht. 

Eerst een korte uitleg van wat ESP doet: Als een auto met ESP (Elektronisch Stabiliteitsprogramma) uit de koers dreigt te raken, dan grijpt het systeem in door af te remmen op een of meerdere wielen, en vaak ook door gas te minderen. Als chauffeur merk je vaak niet eens dat je engelbewaarder aan het werk is geweest. Door op het juiste wiel af te remmen, zorgt ESP ervoor dat de auto een extra draaibeweging maakt, precies genoeg om toch op de weg te blijven. Als het ESP-systeem in actie schiet, zorgt het er meestal ook voor dat er minder gas gegeven wordt. Op die manier vertraagt de auto en als de chauffeur in paniek een verkeerde stuurbeweging maakt, wordt het effect daarvan beperkt.

Bij de test die uitgevoerd is door de ANWB wordt gekeken bij welke snelheid de auto nog hanteerbaar is bij een uitwijkmaneuvre.  Er wordt een parcour uitgezet dat met steeds hogere snelheid afgelegd gaat worden. Uiteindelijk zul je een snelheid bereiken waarbij de auto de wielen laat loskomen van de grond. Dit geldt voor ELKE auto. De ANWB is tot de conclusie gekomen dat de Duster zonder ESP teveel kan overhellen. Overigens is ook de 4×4 versie MET ESP getest. Deze bleek wel beter hanteerbaar tijdens dezelfde test.

Wel vreemd, want in diverse landen is de Duster getest  en nergens wordt er gesproken over dit gedrag. Wel wordt erover gesproken dat de ANWB de pionnen dichter bij elkaar heeft gezet dan standaard is. Ook hierdoor beinvloedt je de test… 

De Duster heeft vanwege zijn opbouw een hoger zwaartepunt (net als alle ander SUV’s).  Hierdoor hebben dit soort auto’s bijvoorbaat een ander weggedrag dan lagere auto’s.

Maar de uitspraak  ” potentieel gevaarlijk” vind ik wel erg ver gaan. In het verleden zijn er ook door de ANWB vaker auto’s getest toen ESP er nog niet was. Toen werd dit criterium ook niet gehanteerd.

Bij de meeste merken kun je overigens ESP uitschakelen. Uitschakelen? jazeker.. door een knopje in te drukken op het dashboard kun je het systeem uitschakelen. Waarom zou je een veiligheidssysteem (willen) uitschakelen? Ik ben aan het zoeken geweest op het net en kwam het volgende tegen:

waarom ESP uitschakelen:

  • Het blijft een electronisch systeem en electronica heeft de vervelende eigenschap storingen te kunnen vertonen. In dat geval is het handig om het uit te kunnen schakelen.
  • Als ESP niet aan staat kun je lekker driftend door de bocht…

De officiële reactie van Renault luidt: ‘het onderstel van de Dacia Duster is zodanig ontwikkeld dat het ook zonder ESP geheel veilig is. De Duster 4×2 en 4×4 hebben reeds op succesvolle wijze de verschillende uitwijktesten doorstaan die bestaan in de automobielindustrie (Glenning test, Amerikaanse Fish-hook NHTSA test, ISO-test en de Duitse ADAC-test). In het geval van de smalle uitwijktest van de Autokampioen, raakt de Duster bij een snelheid van 65  km/h, net zoals andere SUV concurrenten, enkele buitenste pylonen. De Dacia Duster toont echter geen enkel risico voor kantelen. Ter informatie: ESP is optioneel beschikbaar op de dCi 110 4×4 en 4×2 en zal beschikbaar worden op overige motoren vanaf het voorjaar 2011.

Dit is natuurlijk goed nieuws dat ESP als optie beschikbaar komt op alle versies. De Europese commissie heeft besloten dat vanaf november 2011 alle nieuwe modellen voertuigen van ESP dienen te zijn voorzien. Oftewel: alle nieuwe modellen die verkocht gaan worden NA november 2011 moeten standaard ESP aan boord hebben. De Duster valt hier buiten omdat deze nu te koop is. De Europese Commissie heeft echter nog een verplichting gesteld: vanaf november 2014 is ESP verplicht voor alle auto’s die nieuw verkocht worden, dus ook de bestaande modellen!

Gezien deze verplichting zou het Dacia natuurlijk sieren om ESP zo snel mogelijk gewoon standaard te monteren. Natuurlijk houdt dit een meerprijs in. Maar het zal mogelijk zijn om de prijs te reduceren aangezien dan ELKE nieuwe Dacia in de Europese Unie er mee uitgerust is en systemen in grote aantallen inkopen betekent normaalgesproken dat de prijs daalt……

 

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op ESP of niet?

  1. ghostDuster zegt:

    Ik ben ook de gelukkige eigenaar van een Duster , hij rijdt als een trein en ligt als een blok op de weg
    (ook met mijn stuur en snelheidscapriolen🙂 )
    Maar wat ik een beetje jammer vind , als je knowhow hebt pas het dat dan ook toe …, nu
    loop je achter de feiten aan en krijg je alleen maar negatieve reacties .

    De Duster verdient dat niet , het is een wereldauto .😀

  2. Co zegt:

    Richard,

    Je schrijft in je verhaal dat de ANWB ook de 4×4 versie MET ESP getest heeft.
    (www.suvnieuws.nl vermeld dit trouwens ook in hun artikel “elandtest Dacai Duster”).

    Dat deze test 4×4 van ESP was voorzien is nergens in het ANWB verhaal op internet of in het artikel in de Autokampioen terug te vinden.

    Uit het advies van Autokampioen kun je wel opmaken dat men met de 4×4 benzine uitvoering, ZONDER ESP, getest heeft. Zie hiervoor advies Autokampioen (laatste alinea) ->: Kies voor de 4×4-versie, of bestel de diesel in Lauréate-uitvoering mét ESP.

    In het ANWB filmpje zie je op de achterkant /rechtsonder van de test 4×4 ook niet de diesel type aanduiding dCI vermeld staan.

    De ANWB constateert dat de test 4×4 beter reageerde, omdat deze een andere achterwielophanging heeft, die iets soepeler is gedempt en langere veerwegen heeft. Daarmee wordt langer wegcontact behouden.

    Wat me verwonderd (of ik moet wat gemist hebben) is, dat in de reactie van Renault gesteld wordt dat momenteel ESP alleen optioneel beschikbaar is op de dCi 4×4 en 4×2. Lauréate-uitvoering.
    Ook het ANWB advies vermeld alleen maar: Bestel de diesel in Lauréate-uitvoering mét ESP.

    In de folder van de Duster staat echter dat ESP alleen optioneel beschikbaar is op de 4×4 diesel in Lauréate-uitvoering!

    Al met al vind ik wel dat ESP voor de “andere” Dusters z.s.m. mogelijk beschikbaar moet komen en niet vanaf voorjaar 2011.
    Uitlevering met ESP wordt dan i.v.m. met lange levertijden (momenteel 16-18 weken) toch pas zomer 2011.

    Ook zou Dacia duidelijkheid moeten geven voor reeds geleverde en in bestelling staande Dusters.
    Bijv. of het mogelijk is om later nog ESP in te bouwen of dat achtervering anders/soepeler af te stellen is.

  3. DerRudy zegt:

    In België is het per 1-1-2011 verplicht om alle nieuwe auto,s te voorzien van ESP, dus Dacia zal dit standaard op zijn auto,s moeten voorzien of de verkoop in België staken (per 1-1-2011).

    Waarom ESP uitschakelen?.
    Bij het rijden in de sneeuw (wegrijden) kan het wel eens schelen ESP ui te schakelen en bij het gebruik van sneeuwkettingen op een bijna schone weg kan de ESP wel eens in de ‘stress’ raken.
    Maar sneeuwkettingen moet je ook gebruiken in de sneeuw en niet op de gewone weg, de wegbeheerder is er ook niet blij mee.

  4. richard zegt:

    Als het inderdaad per 1-1-2011 verplicht is in Belgie dan loopt Belgie daarmee voorop. Niet dat dat erg is, maar het betekent praktisch gezien dat eigenlijk vanaf nu alle bestelde dusters hiermee uitgerust moeten gaan worden gezien de huidige levertijden…. Immers wie nu besteld krijgt de Duster eind december/begin januari geleverd, uitgaande van ongeveer 4 maanden levertijd….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s