ET-waarde van de velg

Elke velg op een willekeurige auto kent een “ET-waarde”.  Er zijn nog wel meer gegevens van belang als je gaat kijken naar andere velgen, zoals de naafdiameter, de grootte van de velg, de breedte van de velg.  De ET-waarde is echter van belang omdat hiermee bepaald wordt hoe ver de velg naar buiten komt.

Op de afbeelding hiernaast is te zien wat de bedoeling is. Als voorbeeld neem ik even de ET-waarde van de MCV, namelijk 50. Hiernaast kun je mooi zien dat de velg denkbeeldig door midden wordt gedeeld. Wat nu van belang is,  is hoever het bevestigingspunt van deze middellijn verwijderd is. Bij de MCV staan de velgen redelijk ver naar binnen.

Een velg wordt gemonteerd op de as van de auto. De plaats van deze as is een vast gegeven. Ga je velgen monteren met een andere ET-waarde, dan zal dit bevestigingspunt nog steeds op de as gemonteerd worden. Maar het resultaat is wel dat de velg dan een andere positie heeft dan de originele velg.

Zou je de ET-waarde verlagen dan zorgt dit ervoor dat de velg verder naar buiten gaat. Andersom gaat dit ook op; bij een verhoging van de ET-waarde komt de velg dus verder naar binnen.

Het monteren van velgen met een andere ET-waarde kan echter wel gevolgen hebben voor de auto. Bij toepassing van de juiste ET waarde, worden je wiellagers namelijk op de juiste manier belast zodat ze zo optimaal mogelijk functioneren – de fabrikant heeft op basis van de dimensies van je remmen, spoorbreedte, wielkasten en dergelijke de lagers ontworpen. Ga je nu te veel afwijken met de ET waarde, dan krijg je een ‘koppel’-werking op je lagers, een hefboom effect zogezegd. Hierdoor komen ze onder een veel grotere druk te staan en is er dus een kans is dat ze eerder problemen kunnen gaan geven. Aangeraden wordt om niet meer dan 5mm in positieve of negatieve zin af te gaan wijken.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s