Autolampen-controle

Dit artikel  is in het bijzonder bedoeld voor de knutselaars onder ons. Volgens de wet moet een bestuurder van een motorvoertuig voor het begin van een rit controleren of alle verlichting nog werkt. In werkelijkheid doet nagenoeg niemand dat. Het resultaat daarvan zie je dan ook dagelijks; veel auto’s rijden rond met defecte verlichting. Dit is een risico voor de bestuurder maar ook zeker voor de mede-weggebruikers. Defecte remlichten bijvoorbeeld leveren een heel groot risico op. Met redelijk eenvoudige middelen is hiervoor wel een oplossing te bedenken.

Uitgangspunt is om de spanningsval over de zekering te gebruiken. Dit is natuurlijk maar een heel kleine spanning, maar met de juiste componenten is deze kleine spanningsval te vergroten naar een bruikbaar signaal. Van belang is natuurlijk om de verdeling te weten, dus hoe de lampen zijn aangesloten op de diverse zekeringen.

Normaalgesproken worden stadslicht en achterlichten samengevoegd, maar worden de linker en de rechter lichten ieder voorzien van een eigen zekering. Grootlicht en dimlicht zijn tegenwoordig vaak ondergebracht in 1 lamp maar met een eigen aansluiting zodat deze ook apart gezekerd kunnen worden.

De gehele beschrijving van de schakeling vind je hier als PDF.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s