Pickup – Special

Om maar met de deur in huis te vallen: de Pickup (welk merk dan ook) zie je weinig in het Nederlandse straatbeeld. Blijkbaar ziet de Nederlander niet zo het nut van in. De meeste Pickups rijden in dienst van rijkswaterstaat (en dat zijn helaas geen Dacia’s).

Dus met dit artikel wil ik toch de Pickup van Dacia nog maar eens belichten.

Om te beginnen is er de aanschafprijs. Zou je als particulier de Pickup aanschaffen, dan moet je voor de benzine-versie met de 1.6 MPI 90PK een bedrag van 10.890,05 euro op tafel leggen. (voor de ondernemer is dit 7.790 euro; dus zonder de BTW/BPM). Ga je voor de dieselversie, dan betaal je als particulier 14.335,45 euro en als ondernemer 8.990 euro.

Ondanks het verschil tussen particulier en ondernemer is de prijs zeer concurrerend te noemen.

De standaarduitrusting is al zeer compleet:

  • 825 kilogram aan laadvermogen!
  • ABS remsysteem met elektronische remkrachtverdeling
  • Frontairbag voor bestuurder
  • Veiligheidsgordels vóór zijn in hoogte verstelbaar
  • Hoofdsteunen zijn in hoogte verstelbaar
  • Elektronische startblokkering
  • Waarschuwingssignaal als je de verlichting vergeet uit te schakelen
  • Hydraulische stuurbekrachtiging
  • Van binnenuit verstelbare buitenspiegels
  • Toerenteller
  • Radio-voorbereiding
  • Centrale portiervergrendeling
  • Binnenverlichting
  • Zonneklep mét make-up spiegel (voor bijrijder)
  • Opbergvakken in de portieren
  • Brede beschermstrips op de portieren
  • Zonwerend glas
  • Verwarming en ventilatie met 4 snelheden en recirculatiestand
  • 300 liter bagageruimte achter de voorstoelen
  • Laadklep kan tot 300 kilogram belast worden
  • 14 sjorogen in en rond de laadbak

Als opties zijn er bevoorbeeld: airbag voor de bijrijder, mistlampen, metallic lak, kunststof mat in laadruimte, electrisch bedienbare ramen en afstandsbediening voor de centrale vergrendeling.

De pickup is leverbaar in 6 kleuren: Blanc Glacier, Bleu Navy, Bleu Mineral, Gir Platine, Rouge de Feu en Rouge Passion.

Ook aan accessoires geen gebrek: parkeersensoren, afdekzeil,bagage-indeling, zijwandbescherming, verstralers, windschermen.

Ook niet geheel onbelangrijk is natuurlijk de laadruimte. De maximale laadlengte tussen kopschot en laadklep is 1807 mm. De breedte tussen de wielkasten is 1024 mm, de ruimte tussen de wanden is 1374 mm.

De draaicirkel van deze pickup bedraagt 11,25 meter. Het gecombineerd verbruik bedraagt 8,1 liter/100km voor de benzine en 5,3 liter / 100 km voor de Diesel. De topsnelheid voor de benzineversie bedraagt 167 km/h en voor de diesel is dat 150 km/h.

Maar de Pickup is niet alleen leverbaar als Pickup; ook andere mogelijkheden zijn aanwezig. En hoewel deze hier in Nederland niet via de officiele weg worden geleverd, zal de creatieve ondernemer hierin toch wel zijn  (of haar) weg weten te vinden.

Zo is er bijvoorbeeld de versie met een kantelbare laadbak; ook wel de Pickup Benne genoemd. Het betreft hier een module die in de laadruimte van de Pickup wordt geplaatst. Na montage heb je een soort “kiepbak”.

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om de laadruimte dicht te maken met een (verwijderbare) kap. Deze kap heeft een grote achterklep die ver omhoog scharniert zodat hij niet in de weg zit met beladen. Daarnaast kan de linker- en de rechterzijkant apart geopend worden. Hiermee creer je een veelzijdig voertuig.

Er is ook nog een gesloten versie die als kap de laadruimte van de Pickup kan afdekken. De kap wordt door middel van klemmen op zijn plaats gehouden. Ook deze kap kan aan de achterzijde geheel open door middel van een ver naar boven scharnierende deur. Openingen in de zijwand zijn echter niet voorzien.

En dan is er nog een variant: namelijk de gesloten versie maar dan wel verhoogd. Hierdoor ontstaat een enorme zee van ruimte voor zowel ondernemer als de veeleisende pariticulier. Voorzien van twee deuren aan de achterzijde die volledig toegang bieden tot de laadruimte.

Daarnaast is er door middel van een beetje (of een beetje méér) ook een leuk modelletje van te maken voor de sportievelingen onder ons.

Dit bericht werd geplaatst in Dacia Pickup, Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Pickup – Special

  1. HenkM zegt:

    Errug veelzijdig.
    Ik vraag me af hoe een pickup op basis van de Duster het zou doen.

  2. ghostDuster zegt:

    de Duster is voor m’n vrouw….😀 , de Elia voor mij😛😛😛

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s