Veranderingen in Dacia-land deel 2

wijzigingNa deel 1 van gisteren volgt nu dus deel 2. In het artikel van gisteren hebben we gezien dat er behoorlijk wat wijzigingen zijn voor de Logan MCV. De Sandero ontkomt hier ook niet aan.

De Sandero was altijd leverbaar met naar keuze 3 benzinemotoren en 1 dieselmotor. Door dit motoren aanbod is de bezem gehaald. De Sandero is alleen nog te bestellen met de 1.2 16V 75 PK benzinemotor of de 1.5 dCi 75PK; alle andere motoren zijn NIET meer te bestellen! Ook de blackline-versie van de Sandero met de 1.6 MPI 90 PK motor wordt niet meer gefabriceerd; deze motor wordt in gewijzigde vorm (vermogen is afgenomen van 90 naar 85 PK) alleen nog in de Sandero Stepway gemonteerd.

De mogelijke keuzes staan hieronder op een rij:

  • 1.2 16V met 75 PK, Basisversie, € 7.990,00 (is gelijk gebleven)
  • 1.2 16V met 75 PK, Ambiance-versie, 8.990,00 (was € 9.090,00)
  • 1.2 16V met 75 PK, Lauréate-versie, € 9.990,00 (was € 10.190,00)
  • 1.2 16V met 75 PK, Blackline-uitvoering, € 10.590,00 (is gelijk gebleven)
  • 1.4 MPI met 75 PK en LPG, Ambiance-uitvoering, (niet meer leverbaar)
  •  1.4 MPI met 75 PK en LPG, Lauréate-uitvoering, (niet meer leverbaar)
  • 1.6 MPI met 90 PK, Ambiance-uitvoering, (niet meer leverbaar)
  • 1.6 MPI met 90 PK, Lauréate-uitvoering, (niet meer leverbaar)
  • 1.5 dCi met 70 PK, Ambiance-uitvoering, € 13.790,00 (is gelijk gebleven)
  • 1.5 dCi met 70 PK, Lauréate-uitvoering, € 14.890,00 (is gelijk gebleven) 

Als ik de motorgegevens naast elkaar leg van de de motor zoals die geleverd werd, en zoals die nu geleverd gaan worden, dan zijn er maar weinig verschillen. Voor de benzineversie geldt:

  • De cilinderinhoud is gelijk gebleven
  • het vermogen is gelijk gebleven
  • het koppel is gelijk gebleven.
  • De topsnelheid was 160 km/h en bij de nieuwe versie wordt 161 km/k opgegeven.
  • De CO2-uitstoot is verminderd van 139 gr/km naar 135 gr/km.
  • Het verbruik is gelijk gebleven
  • Ook het energielabel is niet gewijzigd, dat is nog steeds label B.

Voor de dieselversie geldt het volgende:

  • De cilinderinhoud is gelijk gebleven
  • Het vermogen is toegenomen tot 75 PK (was 70 PK)
  • Het koppel is toegenomen tot 180 Nm (was 160 Nm)
  • De topsnelheid is toegenomen tot 162 km/h (was 157 km/h)
  • De CO2-uitstoot is verminderd tot 108 gr/km (was 115 gr/km)
  • Het gemiddeld verbruik is afgenomen tot 4,1 L/100 km (4,4 L/100 km)
  • Het energielabel is gelijk gebleven, namelijk B 

Zoals ik bovenaan dit artikel al aangaf blijft ook voor de Sandero Stepway niet alles hetzelfde. Deze was voorheen alleen leverbaar met de 1.6 MPI 90 PK motor. Deze motor heeft nu minder vermogen gekregen, namelijk 85 PK.

Voor deze versie geldt het volgende:

  • deze 1.6 MPI met 85 PK kost in Stepway-uitvoering € 12.490,00 (was € 11.990,00)
  • De cilinderinhoud is gelijk gebleven
  • Het vermogen is afgenomen tot 85 PK (was 90 PK)
  • Het koppel is toegenomen tot 135 Nm (was 128 Nm)
  • De topsnelheid is afgenomen tot 160 km/h (was 163 km/h)
  • De CO2-uitstoot is verminderd tot 169 gr/km (was 180 gr/km)
  • Het gemiddeld verbruik is afgenomen tot 7,3 L/100 km (was 7,6 L/100 km)
  • Het energielabel is verbeterd, namelijk van E naar D

Net als voorheen is de Stepway leverbaar in 3 kleuren:

  • Gris Comete
  • Gris Platine
  • Rouge de Feu

Ook de Blackline is leverbaar in 3 kleuren:

  • Gris Platine
  • Noir Nacré
  • Blanc Glacier

De “gewone” Sandero blijft wel gewoon leverbaar in alle 12 kleuren.

Wat het gebruik van LPG betreft, zoals het zich nu laat aanzien is deze versie niet meer te bestellen (in ieder geval af fabriek). De officiele website bevat daar in ieder geval nog geen informatie over.

Voor de Pickup, de VAN en de Duster staan nog dezelfde motoren gepland.

(bovenstaande gegevens zijn ook weer te vinden op www.dacia.nl)

Dit bericht werd geplaatst in Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway, Mededelingen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Veranderingen in Dacia-land deel 2

  1. Henkes zegt:

    Minder keuze betekent minder aspirant kopers.
    Heb al eerder gezegd dat ik het jammer vind dat het gamma zo is ingekrompen.

  2. Daciafan zegt:

    Het lijkt alsof de keuze minder is. Vooral LPG rijders worden benadeeld, maar dat lijkt te veranderen want er wordt gesproken over de 1.2 16V lpg. De comfortkeuzes blijven hetzelfde en (bijna) elke nieuwkoper gaat tegenwoordig voor een milieu-versie dus 1.2 16V. Dus niet zo negatief over die geweldige auto😉

  3. Ben zegt:

    Henk heeft wel een punt.

    Voor de normale huis, tuin en keukenritjes m.a.w. het normale woon-werkverkeer, de gewone uitjes met beperkt gebruik van drukke snelwegen en hoge snelheden zal de 1,2 16v goed voldoen.
    Wil je echter een vouwwagen, kleine caravan of wat meer belading meenemen, dien je de motor flink op toeren te houden om te kunnen meekomen met het drukke verkeer.

    Hetzelfde geldt als je aardig mee wil komen op de drukke snelwegen. Om vlot te kunnen invoegen ed. moet je de motor steeds flink op toeren houden.
    Het verbruik neemt dan –zoals bij veel moderne motoren- fors toe! De afwijking t.o.v. de fabrieksopgave is bij deze motoren veel groter dan bij bv. de 1,4 MPI 8v en de 1,6 MPI 8v.

    Het is zelfs de vraag of het verstandig is achter een Sandero met 1,2 16v een caravan te hangen.

    De D4F 772 (1,2 16v, 75 pk) motor heeft zijn maximale koppel even heel kort bij 4250 toeren. Hij heeft een “puntige” koppelkromme. Hij heeft tussen de 3500 en 4700 toeren een koppel van (boven de) 102 Nm.

    De K7J 710 (1,4 MPI 8v, 75 pk) motor heeft zijn maximale koppel over een veel groter toerenbereik. Een vrij vlakke koppelkromme dus. Hij heeft tussen de 2600 en 4600 toeren een koppel van (boven de) 110 Nm.

    De K7M 710 (1,6 MPI 8v, 90 pk) motor heeft zijn maximale koppel over een veel groter toerenbereik. Een vrij vlakke koppelkromme dus. Hij heeft tussen de 2500 en 4600 toeren een koppel van (boven de) 125 Nm.

    De Sandero met dieselmotor is natuurlijk nog gunstiger, maar die laat ik buiten beschouwing.

    Al heeft de 1,2 16v net als de 1,4 MPI 8v beide een vermogen van 75 pk, deze laatste heeft een veel rustiger karakter en is daardoor ook veel geschikter om wat zwaarder te belasten.

    De 1,6 MPI 8v met 90 pk (straks in de Stepway 85 pk) is vanzelfsprekend nog veel geschikter om een vouwwagen of kleine caravan te trekken.

    Met vr. groet,

    Ben

  4. Wil16V zegt:

    Jammer van deze afslanking, dit is ook voor mij de reden dat ik geen LPG kon bestellen in de Sandero en er eigenlijk veel te lang moest wachten op de definitieve go or nogo.
    Helaas een ander merk besteld op LPG af fabriek…. een duitser……

  5. richard zegt:

    Wil… en een Dacia-logo mag je er niet opplakken…😀

  6. Henkes zegt:

    In Belgie kun je nog steeds een 1.6 Lauréate bestellen (met de 85 pk euro 5 motor).
    Daar is keuze tussen een 1.2 en een 1.6 in Lauréate uitvoering, kijk daar kan de nederlandse importeur een voorbeeld aan nemen.
    Hier in nederland alleen dus de Stepway met 1.6 motor, maar dan mis je wel

    1) zij-airbags
    2) boardcomputer
    3) gordelspanners
    4) electr. + verw. buitenspiegels
    5) stoel in hoogte verstelbaar.

  7. richard zegt:

    Het woud van regeltjes wordt steeds onduidelijker. De importeur hier zal best wel een reden hebben om bepaalde versies niet in het programma te houden. Als je naar de uitstoot kijkt van de motoren die in de Dacia gebruikt worden onder de noemer “euro 5”, en die vergelijkt met de “euro 4” motoren, dan zijn de verschillen marginaal. dan het je het over een verschil in brandstofverbruik “achter de komma” en de uitstoot is slechts enkele grammen minder.

  8. Herke zegt:

    Ik heb de Black Line nog even bekijken op officiële daciasites in frankrijk en roemenie, maar de kleuren waren en zijn noir, platine en comete. Het “lijkt” dus op een fout bij Dacia NL.

  9. Henkes zegt:

    Hopelijk staan er meer fouten op de site:mrgreen: , zoals bijv. het uit het leveringsprogramma halen van de 1.6 Lauréate.😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s