Brandstofverbruik auto wijkt af van energielabel

tanken komt je duur te staan tegenwoordigUit onderzoek van TNO op basis van Travelcard tankpasgegevens blijkt dat het brandstofverbruik van personenauto’s in de praktijk gemiddeld 15-20% afwijkt van de verbruikswaarden die worden gerapporteerd op basis van de Europese typekeuringstest. De praktijkervaring van veel consumenten en ondernemers is hiermee wetenschappelijk bevestigd.

Er is een aantal oorzaken aan te wijzen voor dit verschil: ten eerste is de testcyclus minder dynamisch dan het rijgedrag in de praktijk. Daarnaast staan op de testcyclus accessoires zoals airconditioning en verlichting uit, terwijl die in de praktijk vaak aan staan. In de praktijk is ook de rijstijl van de bestuurder en het type ritten waarvoor een voertuig wordt ingezet van groot belang.

Een recent door TNO uitgevoerde statistische analyse van Travelcard tankpasdata geeft daarnaast aanwijzingen dat de afwijking tussen praktijk en testcyclus toeneemt naarmate auto’s op de testcyclus zuiniger zijn. Voertuigen die op de testcyclus zuiniger zijn dan andere blijven echter ook in de gemiddelde praktijk zuiniger.

Oorzaken
Een oorzaak voor het toenemende verschil is waarschijnlijk dat veel technieken om auto’s zuiniger te maken in stadsverkeer de grootste besparing opleveren. Het aandeel stadsverkeer in de testcyclus is wat groter dan in de gemiddelde Nederlandse praktijk. Hier is echter meer onderzoek nodig. Er wordt in internationaal verband gewerkt aan een nieuwe testcyclus die beter lijkt op de praktijk. Een testcyclus kan echter nooit representatief kan zijn voor individuele automobilisten, maar kan hooguit het praktijkgemiddelde beter benaderen.

Informatie naar consumenten
Om de informatie naar consumenten te verbeteren is het belangrijk dat potentiële kopers van voertuigen met zuinige aandrijftechniek een advies op maat kunnen krijgen dat past bij hun mobiliteitspatroon en rijstijl. Op basis daarvan kunnen ze dan het voertuig kiezen dat in hun situatie het meeste verbruiksvoordeel biedt. Fabrikanten en dealers kunnen deze informatie ontwikkelen, maar hier ligt mogelijk ook een rol voor consumentenorganisaties als ANWB. Om dit te kunnen doen is wel meer inzicht vereist in hoe verschillende technieken onder verschillende omstandigheden presteren.

Maar ook consumenten kunnen zelf al veel doen. Wie op brandstofkosten wil besparen begint met zo zuinig mogelijk te rijden met de auto die hij/zij heeft. Toepassen van de tips uit Het Nieuwe Rijden en niet harder rijden dan de geldende snelheidslimieten helpt al veel.

Bron: TNO

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Brandstofverbruik auto wijkt af van energielabel

  1. LED-Lightning zegt:

    Grappig dat ik met mijn Sandero Stepway een niet echt grote afwijking heb van het opgegeven brandstofverbruik:

    Mijn verbruik: 7.9 L/100 km gemiddeld
    Opgegeven: 7.6 L/100 km gecombineerd

    Dat is ruwweg net 4 procent meer dan de fabrieksopgave, gemeten sinds ik de Stepway heb (November 2009 tot nu)

    Komt dat doordat Dacia een aardig waarheidsgetrouw beeld geeft, of doordat ik de Stepway zo rustig rij?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s