Trommelremmen

de remtrommelAangezien mijn MCV binnenkort (uiterlijk 24-08-2011) voor de eerste keer de APK moet ondergaan, ben ik diverse zaken aan het controleren. En dus ook het remsysteem loop ik even na. De Dacia is uitgerust met trommelremmen achter. Deze remmen slijten lang niet zo snel als de voorremmen, simpelweg omdat de voorremmen meer moeten doen.

Omdat een trommelrem bijna dicht zit, kan de remstof nergens heen. Dit slaat dus neer op de diverse delen aan de binnenzijde. Uiteindelijk zal dit de werking kunnen verstoren.

De garantieperiode is verstreken dus ga ik de remmen zelf controleren. Om zometeen de remtrommel te kunnen verwijderen, mag de handrem niet worden aangetrokken. Dit zou echter wel wenselijk zijn bij het opkrikken van de auto. Dit is nu echter niet mogelijk dus ik heb de voorwielen geblokkeerd met wiggen en natuurlijk de 1e versnelling ingeschakeld.

Na het verwijderen van het wiel moet de dop in het midden van de trommel worden weggenomen. Dit is lastig omdat de naad tussen de dop en de trommel na bijna 4 jaar wel bijna verzegeld lijkt. Uiteindelijk lukt het om de dop los te wringen.

remtrommel-reinigen-dacia-mcvAchter deze dop bevindt zich een grote zeskantmoer. Om deze los te draaien heb je een dop 36 nodig. Wat mij enigzins verbaasde wat het feit dat deze moer niet geborgd was! Puur op aantrekkracht zat deze vast.

Nadat de moer verwijderd is, kun je de remtrommel voorzichtig naar je toe trekken. Als het systeem nog goed werkt zul je hierbij geen losse onderdelen tegenkomen. Wat je wel zult zien is een behoorlijk vuile binnenzijde. Dit vuil is allemaal remstof. Mijn bedoeling is niet alleen de rem controleren maar ook meteen alles schoonmaken.

Het blijkt dat de remvoering nog bijna nieuw is ondanks dat de auto bijna 60.000 km gereden heeft. Bij het schoonmaken echter ontdek ik wel een plekje dat aandacht behoeft. Links en rechts van de remcilinder (die zilverkleurige huls bovenin) zitten de remschoenen die tegen de zuigers aandrukken. De zijkant van de remschoenen echter schuren iets over de achterwand. Vermoedelijk veroorzaakt dit ook het gepiep dat ik af en toe hoorde tijdens het remmen. Deze stukjes waar de remschoenen tegenaanliggen heb ik natuurlijk goed schoongemaakt. Daarna heb ik ze heel voorzichtig voorzien van een heeeeeeel klein beetje kopervet. Bewust schrijf ik “een heeeeeeel klein beetje”. Vet hoort natuurlijk niet op de remschoenen te kunnen komen aangezien je dat de remkracht verliest. Ook het zelfstellend mechanisme heb ik voorzien van een minimale hoeveelheid smering.

remtrommel reinigen met loctiteHet schoonmaken viel gelukkig nog wel mee. Hiervoor heb ik een bak onder de veerpoot gezet zodat deze de reinigings-vloeistof inclusief het remstof kan opvangen. Vervolgens heb ik met een reinigingsmiddel (loctite reiniger 7063) de boel schoongespoten. Let op: er staat behoorlijk veel druk op de loctite-reiniger. Hierdoor kun je een flink eind wegspuiten. Gebruik bij voorkeur niet het meegeleverde “rietje” maar de gewone sproeikop.

Dit goedje ruikt behoorlijk maar heeft een heel groot voordeel: het verdampt! dus nadat het opgevangen is in de bak kun je deze gewoon laten staan. De vloeistof verdampt en het remstof blijft over.

Na de schoonmaak kun je de remtrommel weer plaatsen. De moer kan weer op z’n plaats gezet worden en flink worden aangetrokken; een offieel aantrekmoment heb ik niet kunnen vinden.

WAARSCHUWING: Gebruik de voetrem NIET als de remtrommel niet geplaatst is. Het risico is aanwezig dat remcilinder beschadigd doordat de zuigertjes te ver naar buiten kunnen komen (ze worden immers niet meer tegengewerkt door de remtrommel zelf).

Hieronder volgen enkele foto’s van de remtrommel en de schoonmaak:

 

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Trommelremmen

  1. Ben zegt:

    Hoi Richard,

    Leuk en leerzaam artikel!

    Meestal halen wij –ook bij splinternieuwe auto’s- direct na aflevering de trommels er even af.
    Bij bv. Fiat zitten de trommels op de naaf en kun je simpelweg door verwijdering van twee boutjes de trommel verwijderen. Het lager blijft dan zitten.

    Het is nog steeds zo bij veel merken als na vier jaar de trommel eraf moet, dit vanwege de roest met grof geweld moet gebeuren. Ter voorkoming van dit probleem ontroesten wij dan de (de nog nieuwe, maar reeds roestige naaf) naaf en voorzien die van kopervet.
    Ook is een roestige naaf vaak de oorzaak van trillingen in het stuur. De velg ligt dan niet meer vlak.

    Tevens zetten wij bij deze gelegenheid de trommels ook even in een goede coating.
    Bij Fiat zijn de trommels nl. vaak volledig blank en roesten al direct. Dat kan geen kwaad; daar is het materiaal te dik voor. Het is puur voor het zicht!

    Bij onze Sandero heb ik de gehele onderzijde (alleen de kwetsbare punten) tweemaal behandeld met conserverende materialen, maar de trommels heb er niet af gehaald.
    Ik vond het te ver gaan omdat de naafmoer daarvoor eraf moest. Daarom vind ik het zo leuk dat ik nu de remmen op jouw foto’s kan bekijken.

    Trouwens, het aantrekkoppel is 175 Nm.
    Volgens mijn Renault-werkplaatshandboek en ook volgens “Auto-reparaturanleitung Band 1294” van de Duitse uitgever Buchelli Verlags AG.
    Dit Duitstalige boek geeft heel uitvoerig weer hoe je aan de Dacia Logan kunt werken.

    Ik waardeer jouw artikel dus! Bedankt!

    Groetjes, Ben

  2. Ben zegt:

    Even een nabrander.
    Is de naafmoer niet voorzien van zo’n deukje (vervorming) waardoor er een borgende werking is?
    Hij draait dan gewoon stroef.

    Bij twijfel altijd een nieuwe moer toepassen! (Schrijft Renault niet voor; trouwens!)

    Groetjes, Ben

  3. richard zegt:

    Ben, bedankt voor je reactie! Ook inderdaad vanwege roestaanzetting heb ik nu de trommels losgehaald. De naafmoer draaide inderdaad een beetje stroef; dat zal wel voldoende zijn. Mijn vorige auto (nissan bluebird) had kroonmoeren en splitpennen om loslopen te voorkomen.

    Overigens, dat is ook een reden waarom ik onlangs de remvloeistof heb laten vervangen. Op deze wijze blijven de olienippels gangbaar. Destijds bij de bluebird zaten deze vastgeroest; bij losdraaien zouden deze zeer waarschijnlijk afbreken. En dan heb je nieuwe remcilinders nodig.

    Welke coating gebruikten jullie bij de fiat-remtrommels?

  4. Ben zegt:

    Hoi Richard,

    Zoals jij ook al zei; de remmen zien er na 60.000 km nog perfect uit!

    Een goede actie trouwens van je om de glijvlakken op de remankerplaat te voorzien van een
    beetje kopervet. Dat doe ik bij de montage ook altijd.

    Het voordeel van dit type trommel is dat ze minder vaak vastgeroest zijn Of er moet op de as roest zijn gekomen, maar dat gebeurt eigenlijk alleen als de naafdop eraf is geweest.

    Je hebt eigenlijk alleen bij grote slijtage, als er een rand in de trommel is ontstaan, moeite met het verwijderen.

    Een nadeel is dat je ze er niet even jaarlijks afwipt en even de boel schoon blaast. Daar vind ik persoonlijk het losdraaien van de naafmoer een te grote ingreep voor.

    Bij de trommels van bv. Fiat doe je dat makkelijker; twee boutjes los en je hebt de trommel los. De naaf blijft geheel intact.

    Een nadeel van deze (o.a. Fiat-) trommels is dat ze behoorlijk vast kunnen roesten. (Soms worden ze na vier of vijf jaar voor het eerst los gemaakt)
    Zowel de naaf als de aanligvlakken van de trommel zijn blank staal. Sommige dealers halen (haalden vroeger?) voor de eerste aflevering even de boel uit elkaar en smeren de aanligvlakken in met kopervet.
    Bij de eerste grote beurt haal je dan de boel probleemloos uit elkaar.
    Doe je dat niet, dan is het al snel roestig en krijg je de trommel niet meer over de roestrand van de naaf heen.
    Het wordt dan beuken en forceren. En uiteindelijk moet je toch weer ontroesten. Dit geldt overigens ook voor schijven, maar die hoef je niet vaak los te halen.

    Hoe behandelen wij de trommels?

    Bij oudere trommels hebben wij door de jaren heen volop geëxperimenteerd met verschillende methoden.
    Het is vaak niet gemakkelijk, ook bij splinternieuwe trommels zie ook bij een goede behandeling na enige tijd weer roestspikkels. Kenmerk van gietstaal; de verf vloeit weg om hele kleine spikkels in het materiaal. Je zou er een hele dikke laag op moeten doen. Spuitbussen geven veelal slechts een (te-) dunne laag
    Toch grijpen wij meestal naar de (sneldrogende-) spuitbus omdat je dan binnen heel korte tijd de trommel weer kunt monteren.

    Maar ja, je staat meestal onder tijdsdruk; je laat je auto niet dagen zonder trommel staan!

    De trommels van onze Sandero waren al in de fabriek voorzien van een zwarte coating.
    (bij Fiat doen ze dat alleen als de auto vanaf de fabriek LM-velgen krijgt)
    Ik weet het niet zeker meer, maar ik meen dat ik de trommels van onze Sandero alleen maar flink ingespoten heb met tectyl glashelder.

    NIEUWE TROMMELS:
    In principe is het beter om de trommel iets aan te laten roesten voor behandeling. Bij geheel blanke nog enigszins vette trommels zo uit de fabriek zal de verf ook niet goed hechten.
    Maar ja, je wilt doorgaan en je auto weer op de wielen hebben.
    Door de praktijk zijn wij er achter gekomen dat normale verfproducten toegepast kunnen worden. Ondanks dat de trommels best heet kunnen worden geven de meeste verfproducten na goede uitharding geen problemen.

    1. Trommels demonteren (Bij voorkeur niet bij auto’s met vaste lagers zoals Dacia)
    2. Eventuele roest verwijderen.
    3. Ontvetten en wat schuren.
    4. OF: een goede menie met de kwast in één of twee lagen (goed inborstelen) aanbrengen, daarna meerdere lagen zwarte spuitverf aanbrengen of met de kwast verf aanbrengen. (Met de kwast lange droogtijd)

    5. OF: met de kwast Hammerite aanbrengen (Eén laag systeem, maar minstens twee lagen nodig; daardoor zeer lange droogtijd)

    6. OF: grondprimer of zinkspray aanbrengen (Twee lagen met spuitbus), daarna meerdere lagen zwarte spuitverf aanbrengen. (Dit is de snelle methode)

    7. Binnenzijde van de trommel met Thinner reinigen. (Verfnevel)
    8. Na droging en montage de trommel innevelen met Tectyl glashelder.
    9. Aanligvlakken (staal op staal) en naaf met mate invetten met kopervet.

    NIEUWE DACIA TROMMELS:
    De Dacia-remtrommels die in de fabriek al een coating kregen, kun je –als ze nog niet roestig zijn- na licht schuren en ontvetten direct voorzien van een extra laagje zwarte verf met de kwast of spuitbus. Bij gebruik van een spuitbus auto afdekken, de remmen en ruim rond de wielkasten afplakken. Voorkom dat er verf in de trommel en op slangen enz. komt.
    Na droging van de verf kun je ten overvloede de trommels nog voorzien van een laagje Tectyl glashelder.
    Voordeel van de kwast is natuurlijk dat je dit gemakkelijk –zonder afplakken enz.- onder de auto kunt doen.
    Als je wel overgaat tot demontage van de trommels bij een Dacia, het naafgat goed afdekken en om het lager denken.
    Persoonlijk vind ik behandeling onder de auto (met kwast) bij Dacia de voorkeur hebben.
    Je hoeft dan de naafmoer niet los te halen.

    OUDE ROESTIGE TROMMELS:
    1. Trommels demonteren (Bij voorkeur niet bij auto’s met vaste lagers zoals Dacia)
    2. De aanwezige roest verwijderen met bikhamer, met machine staalborstel en grof schuurpapier.
    3. De aanligvlakken goed vlak schuren.
    4. Ontvetten met wasbenzine o.i.d.

    5. OF: een goede menie met de kwast in één of twee lagen (goed inborstelen) aanbrengen, daarna meerdere lagen zwarte spuitverf aanbrengen of met de kwast verf aanbrengen. (Met de kwast lange droogtijd)

    6. OF: met de kwast Hammerite aanbrengen (Eén laag systeem, maar minstens twee lagen nodig; daardoor zeer lange droogtijd)

    7. OF: grondprimer of zinkspray aanbrengen (Twee lagen met spuitbus), daarna meerdere lagen zwarte spuitverf aanbrengen (Dit is de snelle methode)

    8. Binnenzijde van de trommel met Thinner reinigen. (Verfnevel)
    9. Na droging en montage de trommel innevelen met Tectyl glashelder.
    10. Aanligvlakken (staal op staal) en naaf met mate invetten met kopervet.

    Het is misschien wat frustrerend, maar kijk er niet van op dat er na een jaar toch weer wat roest op de trommels zit. Je krijgt het met de staalborstel en schuurpapier enz. niet helemaal uit de poriën; een dikke laag verf is het uiterste wat je kunt doen.

    Sommige van ons kunnen misschien de trommels laten STRALEN. Wederom: zou ik bij een trommel met vast lager, zoals Dacia, NIET doen.

    Vorig jaar heb ik een Fiat Seicento van 1999 opgeknapt. (leek uiteindelijk meer op “restaureren”) Ik wilde hem in ieder geval weer in nieuwstaat brengen.
    Deze kleine trommeltjes heb ik gestraald in een straalkastje en daarna behandeld zoals hierboven beschreven. Daarop zie ik nog steeds geen spikkeltje roest. Stralen is dus het beste.

    Groetjes, Ben.

  5. DerRudy zegt:

    Richard een top beschrijving, want we rijden wel in een goedkope auto maar we houden natuurlijk NIET van goedkope geluidjes (lees: piepende remmen).

    Maar nog een tip:
    Let op bij het terugplaatsen van de trommels dat je ABS-ring niet beschadigd (zit aan de binnenzijde van de trommel), want dan gaat dit werkje je nog een hoop geld kosten.

    Mgr.
    Ruud

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s