Dacia op LPG tijdens Autorai 2011

Sandero met LPG af-fabriekDe AutoRAI 2011 (van 13 t/m 23 april) staat voor Dacia voor een belangrijk deel in het teken van lpg. De Dacia Sandero was al af-fabriek als lpg-variant leverbaar, maar op de AutoRai wordt de nieuwe 1.2 16V 75 lpg getoond. Daarnaast zijn nu ook de Sandero Stepway en de Logan MCV af-fabriek met lpg leverbaar. Uiteraard is de rest van het modellengamma niet vergeten. Zo staan er drie Dacia’s Duster, waarvan twee reguliere straatmodellen en één die zich het meest thuis voelt op het ijs: de spectaculaire ijsracer, met de toepasselijke toevoeging ‘Ice’.

Dacia ziet, mede door alsmaar stijgende brandstofprijzen, autogas als een goed alternatief voor benzine en verwacht dan ook dat de lpg-modellen een substantieel deel van de Dacia-verkopen voor hun rekening nemen. Met de introductie van af-fabriek lpg voor de Logan MCV en de Sandero (Stepway) heeft de koper straks keuze uit drie modellen die rijden op autogas.

Driemaal lpg
Het belangrijkste Dacia-nieuws tijdens de AutoRAI 2011 vormt de Logan MCV 1.6 MPI 85 LPG met een af fabriek lpg-installatie. De koper kan in deze Dacia behalve benzine ook het voordelige en milieuvriendelijke autogas als brandstof gebruiken. Hierdoor neemt de gecombineerde actieradius van de Logan MCV toe tot ruim 800 kilometer.
Ook de Sandero ontbreekt uiteraard niet op de AutoRAI 2011. Dit model was al af fabriek leverbaar met een lpg-installatie, maar op de AutoRAI wordt de nieuwe 1.2 16V 75 LPG voor de Sandero gepresenteerd. Wie de voorkeur geeft aan de stoerder uitziende Sandero Stepway wordt ook niet teleurgesteld: deze staat op de stand, uitgerust met de 1.6 MPI 85-krachtbron.

De lpg-uitvoeringen van de Sandero Stepway en de Logan MCV worden in juni in Nederland verwacht. Deze af fabriekversies zijn slechts 1.000 euro duurder dan de benzinevariant en daarmee de voordeligste auto’s op autogas in ons land.

stijgende-verkoopcijfersStijgende verkoopcijfers
Als er één merk is dat een spectaculaire comeback heeft gemaakt, dan is het Dacia. De Roemeense fabrikant stamt uit 1966 en was buiten Roemenië nooit echt bekend. Totdat het in 1999 werd overgenomen door Renault; na die overname ging voor Dacia een nieuwe wereld open – nieuwe modellen werden geïntroduceerd en de verkoopcijfers schoten omhoog.
Dat het merk alsmaar groeiende is, blijkt uit de verkoopcijfers van vorig jaar. Wereldwijd bedroeg het verkoopvolume (personen- en bedrijfswagens) 348.279 stuks, wat een groei van 11,8 procent betekent ten opzichte van het jaar ervoor. Kijken we naar Europa, dan is het aantal verkochte auto’s van 246.920 verantwoordelijk voor een groei van 15,2 procent. Dacia laat in Nederland nog betere cijfers zien. Met 5.408 verkochte auto’s in 2010 is de verkoop met een derde gestegen ten opzichte van 2009.

Vooral de verkoopcijfers van de Dacia Duster zijn opvallend goed. De in april vorig jaar geïntroduceerde SUV ging in het resterende deel van 2010 maar liefst 67.000 maal van de hand, waarvan Nederland 1.516 exemplaren voor zich opeiste.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s