ombouw knipperlicht

Vele merken hebben ondertussen de knipperlichtfunctie uitgebreid met 1x aanraken – 3x knipperen. Dacia doet hier (nog) niet aan mee. Een artikel daarover verscheen hier al eerder op 25 maart j.l. Vandaag ben ik begonnen om deze functie ook in mijn MCV te zetten.

Siemens LOGO in mijn MCVAlleen ik heb niet de module besteld bij bijvoorbeeld www.lzparts.de. De MCV die ik heb is een 5-zitter. daarom heb ik een extra vloer in de laadruimte gemaakt om het diepe deel achter de achterbank te overdekken zodat er een laadruimte extra ontstaat die niet in zicht zit. In deze extra laadruimte heb ik een klein PLC’tje van Siemens (zie foto) geplaatst dat voor mij een aantal functies kan gaan uitvoeren. Momenteel wordt deze gebruikt voor het gordellampje, maar ik heb nog voldoende aansluitingen over om extra functies te laten uitvoeren.  Deze modules zijn via pc of laptop vrij te programmeren. Uiteraard heb ik de 12V versie in gebruik.

Ik ben eerst begonnen met de demontage van de kappen rond het stuur om ruimte te maken. in de onderste kap zitten 2 torxschroeven; als deze weg zijn kunnen beide kappen worden weggenomen. Vervolgens heb ik de complete hendel aan de stekker knipperlichthendellinkerzijde losgeschroefd (2 schroeven) om bij de kabelbundel te kunnen, Op de stekker zitten diverse draden aangesloten. na enig testen bleek ik 3 draden te moeten gebruiken: 3 dunne draden in de kleuren bruin, zwart en paars.

De originele schakeling gebruikt de UCH (soort computer) die links onder het dashboard gemonteerd zit. Maar in plaats van dat de knipperlichthendel via een schakelaar 12V op een ingang van de UCH zet, verbind hij deze juist met massa.

De zwarte draad heb ik doorgeknipt; dit is het P-contact van de wisselschakelaar voor het activeren van de knipperlichten. De zwarte draad aan de draadboomzijde moet worden geisoleerd. De zwarte draad aan hendelzijde heb ik met 12V verbonden. Als je de paarse draad met massa verbind gaan de knipperlichten links knipperen; de bruine draad is voor de rechterzijde.

De bruine en de paarse draad zijn ook doorgeknipt; de eindjes die vanaf de schakelaar komen heb ik naar de PLC gebracht. En van daaruit legt een uitgang het andere eind van de beide doorgeknipte draden aan massa.

logosoft software om te programmerenDe schakeling werkt als volgt: (zie tekening)

Ingang I1 krijgt een signaal vanaf de knipperlichthendel. Ook al houd ik de hendel wat langer vast, er komt maar 1 kort pulsje binnen via het eerste blokje bovcen. Dit pulsje start een tijdklokje dat een bepaalde tijd actief is. Uitgang 1 wordt bediend waardoor Siemens LOGO ingebouwd in laadruimte Dacia Logan MCVde doorgeknipte draad aan massa wordt gelegd. De doorgeknipte draad zit verbonden met de UCH. In deze tijd kan de originele UCH het knipperlicht 3x laten knipperen. Houd ik de hendel echter langer vast dan de tijd van het tijdklokje dan gaat het knipperlicht net zo lang knipperen als de hendel bediend is.

Op dit moment is alles in testfase aangesloten; ik hoop morgen alles netjes te kunnen plaatsen. Het schemaatje heb ik ter plekke gemaakt met de laptop in de laadruimte. 

De extra bekabeling bij de Siemens PLC moet ik nog wegwerlen.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op ombouw knipperlicht

  1. HenkM zegt:

    Richard,
    De door mij gemonteerde module “loopt” niet op tijd maar telt pulsen (3 of 5 is instelbaar), functioneel lijkt me dit echter niet belangrijk.
    wat ik wel mis in jouw schema is het volgende:
    Als de module naar een kant wordt aangestuurd en binnen de teller het andere commando binnenkrijgt wordt de zaak gereset en knippert alleen de laatste keuze (dus nooit links en rechts samen).
    Hierdoor wordt bij kortstondig wisselen alleen de laatst gekozen zijde knippert (en nooit beide zijden).
    In jouw schema zie ik deze “reset” niet terug.
    E.e.a. lijkt me echter gruwelijk simpel te programmeren (heb zelf geen ervaring met Siemens PLC’s maar de symboliek lijkt erg op de door mij vertrouwde HiMa software).

    Groetjes en suc6,

    Henk

  2. richard zegt:

    Hoi Henk,

    Het schema dat hierboven staat is uiteraard dubbel uitgevoerd; 1x voor links en 1x voor rechts. Ik begrijp wat je bedoelt met het resetsignaal, echter dit heb ik in het programmaatje niet hoeven in te voeren. De originele UCH neemt dit namelijk al voor zijn (haar?) rekening….. Overigens is dit inderdaad gruwelijk simpel te programmeren; in elke uitgang een AND opnemen waarvan 1 ingang geinverteerd wordt aangesloten op de uitgang van de ander. Hierdoor kan er altijd maar 1 “hoog” zijn. Maar zoals gezegd, dit is niet nodig gebleken…

    Inderdaad kun je tellen op pulsen, dit is echter omslachtiger te programmeren. De ingang is immers maar kort aanwezig dus het uitgangssignaal moet softwarematig worden teruggekoppeld om het aantal pulsen te meten en dan een reset te kunnen geven. Een timer starten is dan veel eenvoudiger. Door het ingangs signaal te limiteren op een korte puls en even proefondervinderlijk vaststellen hoeveel tijd de UCH nodig heeft voor 3 pulsen is de tijd eenvoudig in te stellen.

    Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de knipperlichthendel een ingang van de UCH “hoog” zou maken. Hierdoor heb je namelijk 2 gedefinieerde niveau’s: “hoog” (12V) en “laag” (0V). Maar in het originele schema worden er 2 andere standen gedefinieert, namelijk: ingang verbonden met massa, of ingang losgekoppeld.

    Overigens, is er al meer bekend over de andere “onbekende” aansluitingen op de UCH? de ruitensproeieraansluiting staat in het schema ook gedefinieerd als “niet in gebruik”…..

    Ik heb vanavond alles gefatsoeneerd, dus alle verbindingen definitief gemaakt en kabels weggewerkt. Ik ben nu bezig met de voorbereidingen voor een volgende klus; deze zal meer werk vergen en ook meer tijd kosten. Momenteel ben ik nog onderdelen aan het uitzoeken maar heel misschien red ik het nog voor de 22e mei…..

  3. jubbels zegt:

    Heb er ook aan gedacht om zo’n “tip” knipper te maken.
    Het is leuk werken met zo’n plc-tje maar ik dacht meer in de richting van vertraagd afvallende relais. 2 stuks, 1 voor links, 1 voor rechts. Is toch simpel te maken?
    Gewoon, het relais tussen massa en UCH voor ,pakweg, 5 seconden laten sluiten na een puls.
    Heb het nog niet verder uitgewerkt…………………….

  4. richard zegt:

    Klopt, het kan ook met vertraagd afvallende relais. heeft echter als “nadeel” dat je meestal geen reset hebt. Als je de hendel bijvoorbeeld bediend hebt omdat je voor het stoplicht staat om af te slaan, dan zal het knipperlicht nog een aantal keer “na-knipperen” zodra de hendel terug valt in ruststand.

  5. jubbels zegt:

    Heb je helemaal gelijk in Richard. Maar bij een testje op een experimenteerbordje was ik daar wel achtergekomen…….
    Nog ff verder denken hoe ik dat probleem ga oplossen.
    Dit ook interessant: http://www.jalt.de/?q=node/26

  6. richard zegt:

    Voor een hobbyist zijn dat hele leuke schakelingen om te bouwen / experimenteren. Wat echter heel belangrijk is om rekening mee te houden:
    Bij de originele UCH moet je de betreffende ingangen aan massa leggen en niet voorzien van 12 V !!

    In de knipperlichthendel zit een wisselcontact met de P-aansluiting aan massa. Zo kun je één van de beide ingangen aan massa leggen. Omdat ik een duidelijk niveau-verschil nodig had voor de LOGO! heb ik het wisselcontact anders bedraad. Ik heb de P-aansluiting voorzien van 12V waardoor ik of 12V of 0V op de LOGO!-ingang zet. Echter de uitgangen van deze logo zijn gewone relaiscontacten. Hiervan heb ik 1 contact aan massa gelegd zodat bij het activeren van de uitgang de ingang van de UCH aan massa wordt gelegd.

Geef een reactie

