duster onder handen genomen

dacia duster tuning by eibachDe Dacia Duster is een geliefd onderwerp voor tuners. Ditmaal heeft de tuner Eibach in samenwerking met Giacuzzo de handen uit de mouwen gestoken. Motorisch zijn er geen wijzigingen aangebracht.

Nieuw in het pakket bij Eibach zijn een set verlagingsveren waardoor de Duster 30 tot 40 mm verlaagd kan worden; hierdoor komt ook het zwaartepunt lager te liggen en dat is weer goed voor de wegligging. Deze set moet 208 euro gaan kosten.

Ook een pushbar ontbreekt niet bij Eibach. Deze sluit nauw aan op de carrosserie en heeft hiermee een goed pasvorm. Deze moet 485 euro in de kassa-lade brengen; hiermee is dit zeker niet één van de goedkopere versies.

En voor een beter (lees: leuker) geluid is er een aangepaste einddemper gemaakt; deze is dubbel uitgevoerd. Om het geheel compleet te maken is er een nieuwe set aluminium velgen (20 inch !!) ontworpen die de Duster wel een heel eigen gezicht geven. De set is afkomstig van Alutec-shark en is voorzien van Michelin banden type Pilot Sport PS2. Dit setje kost “maar” 2690 euro’s……

Alle delen zijn op verzoek ook los leverbaar. En niet onbelangrijk: ze zijn allen voorzien van een TUV-goedkeuring. Ieder heeft zo zijn of haar eigen smaak; deze wijzigingen kunnen mijn goedkeuring wel krijgen….

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv, Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op duster onder handen genomen

  1. LED-Lightning zegt:

    Ik heb onder mijn Passat die ik nog voor Dacia reed ook Eibach (verlagings-)veren gehad. Helemaal super! De velgen onder de Duster hier op de plaatjes ben ik niet zo kapot van, maar ik ben verder zeker over Eibach te spreken

  2. ronald-2008 zegt:

    Ziet er zeker stoer uit, maar waarom de originele voorkant ( getest om extra schade aan de voetganger bij een onverhoopte aanrijding te verminderen ) vervangen door een dikke stalen buis.

    In Engeland is al jaren geleden aangetoond dat dit aldaar zo’n 600 verkeersdoden per jaar extra oplevert.
    Waar fabrikanten terecht iets proberen te doen voor de voetganger, is het naar mijn mening onverantwoord om hier een stalen buis voor te monteren. 😦
    Naar mijn mening zou een auto die aldus is aangepast TUV-onwaardig c.q. APK-afkeurenswaardig moeten zijn.
    Maar ja, wie ben ik … 🙄

  3. richard zegt:

    Tsja… de frontbeugels worden zelfs geleverd met TUV-vertifikaat….. Eerlijk gezegd weet ik niet of een dergelijke beugel op een zodanige wijze gemonteerd dient te worden dat deze in enige mate mee kan veren om zo de impact te verminderen.

    Sommige fabrianten schijnen zelfs motorkappen te maken die bij impact omhoog komen om mee te kunnen veren.

    Als voetganger heb je sowieso al minder kans om ongeschonden uit de strijd te voorschijn te komen bij een SUV, ongacht welk merk. En elke voetganger die geraakt wordt is er één teveel, maar meestal zijn de voetgangers wel diegene die het ongeval veroorzaken. Een auto rijdt immers op de weg en niet op het troittoir……

    Een stukje opvoeding zou ook veel schelen; ik zie ook regelmatig dat volwassenen door rood fietsen danwel lopen……

Plaats een reactie