Halogeenlamp met xenon-gas

halogeen-lamp-met-xenon-gasAlweer een hele tijd geleden heb ik gepoogd om xenonlampen in mijn Logan MCV te monteren. Dat is toen mislukt omdat het lichtbeeld niet goed was. Er was dermate veel strooilicht dat de tegenligger verblind zou worden. Jammer, want het gaf wel erg veel licht. En aangezien het wattage van de lampen lager lag dan van de conventionele lampen werden ze ook minder warm.

Vervolgens heb ik een hele tijd niets met de verlichting gedaan. Tot vandaag. Ik sprak vandaag met een verkoper in automaterialen die ik ondertussen goed ken en het onderwerp xenon kwam weer ter sprake. Hij had iets nieuws voor mij om te proberen.

Het merk OLYMPIA heeft halogeen-lampen op de markt gebracht die gevuld zijn met xenon-gas. Het worden ook High-lumen lampen genoemd. Omdat ze volledig gevuld zijn met xenon-gas, kunnen ze zelfs een hoger aantal lumen opbrengen dan een conventionele xenon HID kit. Daarnaast zijn ze “plug and play” waardoor je dus geen ballasten hoeft te monteren wat bij xenon wel het geval is.

Ik heb de lampen meegenomen om te testen; zouden ze goed bevonden worden dan kon ik ze afrekenen en anders nam hij ze gewoon weer terug.

Dus motorkap open en een lamp wisselen. Daarna de lampen aangezet en je ziet overduidelijk een heel andere kleur. Deze nieuwe lampen hebben kleurtemperatuur 8000K; dit betekent wit licht met een blauwe gloed.

Een heel verschil. Het lichtbeeld was ook goed. Totdat ik erachter kwam dat het lampglas (nouja, glas…. kunststof dus..) zo heet werd dat je het niet meer kon aanraken!

Binnen een halve minuut kon je je hand er niet meer tegenaanhouden!!! in tegenstelling tot de conventionele lamp waarbij het lampglas gewoon vast te houden was.

Zo snel mogelijk de verlichting uitgezet om alles te laten afkoelen. Gelukkig is er geen schade aangericht. Nu, een half uur later, voel ik het nog steeds in de palm van mijn rechterhand dat deze lamp zo heet werd. Desondanks hebben deze lampen net als de gewone lampen een wattage van 60/55W.

Deze lampen zijn dus absoluut af te raden!!!

halogeen-lamp-met-xenon-gas

Het kleurverschil is overduidelijk te zien; links de nieuwe lamp en rechts dus de conventionele lamp. Deze set ligt in de winkel voor een bedrag van rond de 25 euro. Begin er echter niet aan; het is weggegooid geld en hoogstwaarschijnlijk breng je door de hitte schade aan aan je lampunit….  Wees gewaarschuwd…

(deze set maakt dus rechtsomkeerd naar de verkoper…)

Close-up van de lampen om ze duidelijk te kunnen herkennen:

halogeen-lamp-met-xenon-gas

Ter info: om de lampen zit een extra glaasje. Als je goed kijkt naar de lamp dan zie je dat dat glaasje  middels een aantal lipjes (4 stuks) geklemd is aan de normale behuizing. Dit klemmen is echter zo slecht uitgevoerd dat de glaasjes gewoon rammelen..

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Halogeenlamp met xenon-gas

  1. Frank16V zegt:

    Over die extreme warmte-ontwikkeling had ik op een ander forum ook al eens wat gelezen. Het is zelfs voorgekomen dat de fittingen uit de reflector smolten.
    Voor wat betreft de krakkemikkige constructie van de lampjes: doorgaans is de hoeveelheid chinese tekens op de verpakking een goede indicatie. De naam ‘Olympia’ klinkt lekker degelijk en vertrouwd (van de typmachines van vroeger!) maar waarschijnlijk hangt er in elk land een ander naamkaartje aan. Hecht hier dus niet te veel waarde aan.
    Ik begrijp de hunker die sommigen hebben naar een Xenon-look, zelf heb ik een tijd met Philips Blue Vision lampen in de MCV gereden – ook omdat ze gratis waren – totdat het erg donker werd aan de rechterkant. Omdat je links en rechts dezelfde kleur moet hebben ben je min of meer verplicht weer een set van diezelfde lampen aan te schaffen.
    Uiteindelijk ben je meer geld kwijt voor een lamp met een kortere levensduur. Niet helemaal des Dacia’s eigenlijk…
    Ook niet helemaal des Dacia’s: de aller aller aller goedkoopste lampen die je kunt vinden. Vaak niet anti-UV (wel noodzakelijk voor de kunststof koplampglazen van Dacia), slecht lichtbeeld en erg korte levensduur.
    Lang verhaal, ik heb er nu alweer geruime tijd een setje Osram lampen in – prima lichtbeeld, goede lichtopbrengst, hoge levensduur en voor een schappelijke prijs. Past prima bij onze daas.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s