Krijgt Dacia concurrentie?

great wall voleex c10Volgens het Bulgaarse Genootschap Novinte Zal de fabriek van Great Wall, ten zuiden van de Donau, auto’s gaan produceren die kunnen concurreren met Dacia. In ieder geval wat het prijsniveau betreft.

Het eerste model zal een model worden dat vergelijkbaar is met de Sandero. De vanafprijs zal rond de 6.400 euro liggen. Daarnaast zullen er ook nog een SUV en een Pickup van de band gaan rollen; beiden leverbaar als 4×4.

Hoewel het instapmodel goedkoper zal zijn dan de Logan Sedan, zal het niet meteen een concurrent zijn. De laadruimte is nog een stuk kleiner (330 liter tegenover 550 liter bij de Logan).

“Chinese producenten zullen ten minste drie of vier jaar nodig hebben om de klanten te overtuigen van de betrouwbaarheid van de voertuigen. Een imago moet nog worden opgebouwd. Dacia zal natuurlijk niet stil blijven staan’, aldus Constantin Stroe, voorzitter van de ACAROM (Association of Automobile Manufacturers in Roemenie) en lid van de raad van Dacia.

De Chinese fabriek die in Bulgarije is geopend heeft een productie capaciteit van 50.000 auto’s op jaarbasis en is mogelijk gemaakt door een investering van 80 miljoen euro. Naast bovengenoemde 3 modellen zullen de chinezen ook nog een nieuw type gaan produceren op hetzelfde platform als de Voleex C10.

De Voleex C10 zal worden geleverd met een 1.3L of een 1.5L motor, met naar keuze een CVT automaat of handgeschakeld. gemiddeld verbruik  rond de 4,5 l/100km, lengte van de auto is 3810mm, bied plaats aan vijf personen, eigen gewicht vanaf 1100 kg, bandenmaat zal 185/65/15 worden. mistlampen voorzijde, electrisch bedienbare spiegels, electrisch bedienbare ramen, verstelbare stuurkolom radio/cd speler worden als standaard uitrusting genoemd.

Hieronder zie je een verzameling foto’s van de Voleex zoals die al gebouwd wordt in China. De grille is wel apart. Maar bijvoorbeeld Audi en Volkswagen hebben vergelijkbare grilles. Het interieur ziet er ook niet verkeerd uit. Grootste voordeel tov de sandero bijvoorbeeld is dat de laadvloer volledig vlak gemaakt kan worden.

Het is nog gewoon een kwestie van tijd voordat de Chinese automobiel industrie hier echt voet aan de grond krijgt. De tijd is er wel rijp voor, kijk maar naar het succes van Dacia. Prima no-nonsens auto’s voor een schappelijke prijs. De consument kiest steeds vaker voor een kleinere auto en in dat segment past de Voleex C10 uitstekend. We wachten af….

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Krijgt Dacia concurrentie?

  1. LED-Lightning zegt:

    Ik vind de grille wel erg gedurfd, verder ziet het netjes uit! Let even op de spelling, ‘Chineze’ moet in het artikel regelmatig ‘Chinese’ zijn (bijvoorbeeld bij Chineze Producenten)

  2. richard zegt:

    Voor een Chinese auto ziet dit er goed uit. Toch kun je het pas beter beoordelen als je de auto zelf ziet. Dat is ook met de Landwind het geval. Ik had er afbeeldingen van gezien op internet en dat zag er goed uit. Totdat ik de auto in het echt zag op de RAI. Daar was toch duidelijk te zien dat men nog een lanmge weg te gaan heeft voor wat betrefdt materiaalkeuze en afwerking.

    P.S.: de spelfoutjes heb ik aangepast, bedankt……

  3. Nick zegt:

    Deze auto ziet er wel heel erg goed uit zo op de foto’s, en zeker voor die prijs en de bijbehorende standaarduitrusting. Om eerlijk te zijn vind ik deze auto nog wel wat mooier dan Sandero, vooral het dasboard met de cd speler en de bediening van de klimaatregeling ziet er veel moderner uit.
    Ben benieuwd of deze auto ook in Nederland leverbaar wordt, ik ga dan zeker even kijken!

  4. richard zegt:

    het is een kwestie van tijd voordat deze ook in Nederland leverbaar wordt. De Chinese autofabrikanten zullen hier vaste grond onder de voeten krijgen omdat ze binnen een paar jaar veel meer auto voor weinig geld gaan leveren. Ondanks de toezegging van Dhr Stroe zal Dacia hier binnen een paar jaar een flinke concurrent in krijgen.

    Om tegenwicht te bieden aan de Chinese automarkt zal Dacia meer auto moeten gaan bieden voor hetzelfde geld. Maar daarmee wordt de Dacia luxer en komt dan in het vaarwater van Renault. Dus het gaat de komende jaren spannend worden.

    De Chinezen hebben als grootste voordeel dat zij een enorm kapitaal achter de hand hebben en zich vaak gesteund weten door de overheid…..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s