Accu leeg….

acculader_bt_bc_5_einhellTsja, dat is lastig…..

Het is me nu zelf overkomen, voor de eerste keer. Onlangs ben ik een lang weekend naar Brugge geweest. Bij terugkomst heb ik de auto in de garage gezet om uit te laden want het regende. Ik heb mijn MCV vervolgens bijna 3 weken niet gebruikt. Niet dat ik de auto niet had kunnen gebruiken, maar de Clio van mijn vrouw stond elke keer voor de garagedeur dus heb ik die maar af en toe gebruikt. Daarnaast rijd ik doordeweeks met een bus van de zaak (niet voor privé-gebruik).

Maar gisteren bleek de MCV niet mee te willen werken. Na het omdraaien van de sleutel gebeurde er helemaal niets. Mijn vrouw had de Clio mee dus had ik geen keus: de bus van de zaak moest privé ingezet worden. Ik stond in twijfel: ga ik een nieuwe accu kopen of schaf ik een acculader aan? het is dat laatste geworden. De accu is bijna 4 jaar oud en begint daarmee in de leeftijd te komen dat hij wel eens minder kan worden.

Ik zal de komende tijd de accu wat vaker controleren en eventueel wordt hij nog voor de winter vervangen. De acculader die ik gekocht heb is maar heel simpel. gewoon aansluiten op de accu (eerst min-pool van accu vrijmaken) en de stekker in het stopcontact. Tenslotte heb ik een acculader eerder nog nooit gebruikt.

multimeter-ruststroomMaar ik werd natuurlijk wel nieusgierig naar waarom de accu leeg was. De binnenverlichting van de auto gaat immers automatisch uit, de nieuwe 2 DIN radio zit achter het contactslot en de gewone verlichting was ook niet in geschakeld. Eerst maar eens de accu weer op peil gebracht met de lader. De oplaadtijd kun je ruwweg inschatten door de stroom van de accu te delen door de laadstroom van de lader. De originele accu van de MCV heet een capaciteit van 60 ampere/uur. De lader levert maximaal 5 ampere. dit geeft ruwweg een laadtijd van 12 uur. Na dit laden heb ik een stroommeter tussen de accu en de massakabel geplaatst. Ondanks dat alles uitgeschakeld was, gaf de meter een stroom van 0,126 ampere aan.

Dit lijkt niet veel en normaal gesproken als je de auto regelmatig gebruikt merk je daar ook totaal niets van. Maar nu heeft deze stroom er gedurende bijna drie weken ervoor gezorgd dat de accu leeg was.

siemens-logoDus op zoek naar de verbruiker. Deze had ik al snel gevonden. In de laadruimte heb ik een klein PLC’tje geplaatst. (Programmable Logic Controller). Dit apparaatje verzorgt voor mij de knipperlichtmodule en de gordelwaarschuwing. Het is aangesloten op een constante voeding. Dit zal ik dus gaan wijzigen in een geschakelde voeding.

Maar welke stroom kan een accu nu leveren? Ik ben eens even gaan zoeken in mijn schoolboeken. Hierin stond het volgende vermeld:

“De capaciteit van een accu is afhankelijk van het aantal en de afmeting van de daarin aanwezige platen. Vroeger werd die capaciteit gewoon berekend in ampère-uur (Ah). Hoe hoger het bijbehorende getal, des te groter was de capaciteit. Heel simpele, maar ook heel onvolledige informatie. Want hiermee wordt alleen maar duidelijk gemaakt, hoe lang uw accu bijvoorbeeld de lichten branden kan houden. Echter: tien uur lang 4 ampère leveren is heel iets anders dan één uur lang 40 ampère ophoesten. En dat zegt weer niets over de koude-teststroom, waarbij duidelijk wordt in hoeverre die accu in staat is om startmotoren aan de praat te houden!  De grootte van de ontlaadstroom speelt dus een grote rol. Vandaar dat de op een moderne accu vermelde capaciteit uitgaat van een standaard-ontlaadtijd van 20 uur bij een minimale ontlaadspanning van 10,5 volt”.

Op de accu van de MCV staat bijvoorbeeld: 12 V 60 Ah. Het gaat dus om een 12 volts-accu, die gedurende 20 uur een stroom van 60 Ah/20 h = 3 A kan afgeven.

Met de stroommeter nog aangesloten heb ik ook maar eens andere verbruikers ingeschakeld om het stroom verbruik te zien.

  • De LED binnenverlichting (leeslamp voor, leeslamp achter, kofferbak en de 4 lampjes in de deurpanelen) nemen een stroom op van 0,7A.
  • Inschakelen van de stadslichten (2 aan voorzijde en de achterlichten) gaf een stroom van 2,4 A.
  • vervolgens het bijschakelen van de dimlichten liet een stroom van 11A vloeien.
  • En met groot licht aanzetten liep de stroom verder op naar 12,5 A.
  • De radio bleek 1,7A op te nemen; goed voor een aantal luisterplezier voordat het niveau van de accu te laag is zodat er niet meer gestart kan worden.
Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Accu leeg….

  1. hansvan zegt:

    Ik rijdt al jaren met een zonnepaneel op het dak van mijn Renault Master en de accu wordt daarmee continu op spanning gehouden, De accu is inmiddels net zo oud als de Master (5 jaar) en heeft al 2 zware winters meegemaakt.
    Prive rijdt ik een Dacia mcv met een mini zonnepaneel van Cobrad aangelsloten op de plug van de sigareretten aansteker, tot nu toe alles goed, Maar hij is ook nog niet oud; 9 maanden. Maar ik denk dat het wel preventief werkt. Ik kan het aanbevelen.😛

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s