Deurvergrendeling

deurvergrendelingIn sommige landen hebben “onze” Dacia’s automatische deurvergrendeling die voorzien zijn van een extra mogelijkheid: namelijk het automatisch sluiten van de deuren bij een snelheid boven de 7 km/h. In al haar wijsheid heeft Dacia echter besloten dat hier in Nederland en de omringende landen niet te doen.

Toch blijkt het wel mogelijk om deze te activeren, tenminste als je in een Lauréate-versie van de Duster rijdt.

Onderstaande info is mij toegestuurd door een bezoeker van deze site:

“Hoi Richard, Op de Daciadag sprak ik met Gregor ook een Dacia Duster rijder en hadden wij het over het mogelijk in laten schakelen van de automatische deurvergrendeling boven de 7 km/u.Wij hebben het inmiddels via de onze o zo vriendelijke Dacia Dealers voor elkaar gekregen dat deze optie gratis ingeschakeld is. Nu schakelt de deurvergrendeling in als je boven de 7 km/u uur komt. Dat is veilig want dit voorkomt carjacking en mogelijke diefstal uit je auto bij verkeerslichten bijvoorbeeld. 

Bij de Dacia/Renaultdealer hebben ze gewoon met een kabel van uit het dashboardkastje ( eobd 2 kabel  ) die aan een can clip gehangen wordt, is een kastje waar ze dingen mee uit kunnen lezen, en van daar uit een kabel met usb aan een laptop gehangen. De motor wordt op contact gezet en dan kan je met een programma de data lezen van je boordcomputer regel 170 moet dan aangepast worden en de automatische deurvergrendeling werkt.  

Bovenstaande is alleen mogelijk bij de Lauréate versies van Dacia”.

Uiteraard komt dan de vraag boven of dit met de Lauréate-versie van de MCV ook mogelijk is. Toch de moeite waard om eens een bezoekje te brengen aan de dealer….

Dit bericht werd geplaatst in dacia suv en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Deurvergrendeling

  1. Ron zegt:

    Hallo,

    Misschien begrijp ik het niet goed, maar als je boven de 7 Km/uur rijd gaan de deuren op slot.
    Als je dan stilstaat bij een verkeerslicht (dus niet boven de 7km/uur) springen de sloten weer open.
    Overigens lijkt het mij geen prettig idee dat je deuren op slot staan als je stilstaat.
    Bij een aanrijding wordt het voor degene die je te hulp schiet een stuk lastiger om de deuren te openen.Zeker als je op dat moment niet bij kennis bent…..

    De optie is bij onze Dacia Sandero Lauréate ook uitgeschakeld

    m.vr.gr.
    Ron

  2. gregor zegt:

    Als je deuren op slot gaan kan je ten alle tijden de deuren van binnen open maken; bij een ongeluk waar 9 van de 10 keer je klapzak ook uit je stuur komt gaan je deuren ook van het slot en daarbij ik heb dat er ook bij betaald en dan wil ik er ook gebruik van maken.

  3. jan-mens zegt:

    richart bij welke dealer heb je dit gedaan want mijn dealer zegt dat hij het heb geprobeert maar dat het niet werkt laat mijn dan even weten bij welke dealer het wel is gelukt bijvoorbaat dank Gr; jan mens

  4. richard zegt:

    @Jan-mens: Uit het bovenstaande verhaal blijkt dat dit gelukt is bij een aantal Dusters in de Lauréate-versie. Ik weet dat er in België ook een MCV Phase II rondrijdt waarbij deze functie actief is.

    Zelf heb ik nog geen tijd gehad om hiermee naar de dealer te gaan om te kijken of het bij mijn MCV mogelijk hoewel ik er vanuit ga dat dat niet het geval is bij de Phase I versie.

    Normaal gesproken zou de dealer over alle informatie moeten kunnen beschikken die er is over een model. Echter kost het tijd om dergelijke zaken uit te zoeken. En eventjes “kort gezegd”: een dealer schiet er niets mee op om alles uit te zoeken het kost alleen maar tijd en het levert hem geen geld op. Daarnaast betreft het ook nog eens een functie die hier standaard niet actief is en dus geen deel uitmaakt van datgene wat functioneel moet zijn hier in de in Nederland geleverde modellen.

    Als je dealer dit soort zaken wel wil uitzoeken dan heb je een goede dealer te pakken.

    Wellicht dat Gregor en/of Jack wil laten weten bij welke dealer dit is geweest.

  5. Limburger in Holland zegt:

    Hallo,
    Leek een veelbelovende mogelijkheid om op mijn Dustertje de automatische portiervergrendeling te laten inschakelen. Helaas, mijn dealer, Bochane Mafait, ziet er geen kans toe een meent dat het helemaal niet kan op mijn Lauréate. Hij zou het navragen, maar ik hoor niets meer. En als je regelmatig in het Amsterdamse rijdt, is vergrendeling in sommige buurten een prettige mogelijkheid en dat doe ik dan ook, maar dan handmatig.
    PS. Ik had de tekst op deze site meegenomen naar de dealer, maar ook dat gaf geen oplossing.

  6. tommyvhb zegt:

    Hoi,

    Ik heb deze functie vandaag ook laten activeren. Onze Duster moest binnen voor een klein onderhoud en ik had dit bericht afgedrukt. Tussendoor even met de technicus gebabbeld en hij wou het wel eens bekijken.
    Het was even zoeken naar de juiste functie maar hij heeft ze toch gevonden.
    Voor de geïnteresseerden, het is dus functie LC170 die moet ingeschakeld worden. En de beschrijving van deze functie in de nederlandstalige versie van Renault Clip is: “VRIJGAVE C.A.R. VIA DIAG”. Eens dit geactiveerd is, kun je de automatische vergrendeling inschakelen door met het contact aan, 5 seconden de deuren te vergrendelen (op de middenconsole). Terug uitschakelen is door 5 seconden te ontgrendelen.

    Groeten,
    Tommy

  7. richard zegt:

    Kijk, dat is info waar we wat mee kunnen. Echter schijnt het zo te zijn dat niet bij alle Dacia’s dit signaal via een draad naar de UCH gebracht is. In dat geval kan men deze functie dan ook niet activeren.

    Ik ben er ondertussen achter welke draad dat zou moeten zijn; deze zal ik binnenkort eens aansluiten om me vervolgens te melden bij de dealer. Ik weet namelijk van een Sedan van de eerste lichting dat zelfs daar de functie al voorhanden was (in de software, echter niet aangesloten).

  8. Lynx zegt:

    Beste mensen,
    ik zit met het volgende probleem : ik heb drie honden die dikwijls meerijden in de kofferruimte van mijn Logan. Eén grote en twee kleintjes. Nu is één van die kleintjes onlangs met zijn voorpoten op het handle-tje van de achterdeur gaan staan (aan de binnenkant : de honden zaten in de koffer) en deze floepte pardoes open😯 . Gelukkig waren we nog niet te snel aan het rijden maar het was wel enorm schrikken natuurlijk😕 .
    Ik heb dan geprobeerd of die deur van binnenuit vergrendeld werd door de centrale vergrendeling : neen dus😦 . Dan heb ik gekeken of er een kinderslot op zat : neen dus😦 . Sindsdien plaats ik altijd het één of ander vóór die deur (langs de binnekant natuurlijk) als ik de honden in de koffer zet. ik denk eraan om op de achterdeur, aan de binnenkant, een plaatje te vijzen over dat handle-tje heen zodat de honden er niet meer met hun poten kunnen op duwen. Je gebruikt het immers niet : het is de deur die je het eerst opent als je de koffer opent. En dat doe je met de klink aan de buitenkant. Eigenlijk is die handle overbodig.
    Kent er iemand een betere oplossing dan een plankje op mijn deur vijzen (of plakken)💡 ?

  9. richard zegt:

    Eigenlijk is de oplossing erg simpel: Men neme een torx-schroevendraaier, maat T20, en draait hiermee het boutje los van deze hendel ! en vervolgens kun je de hendel verwijderen……..

    Hiermee breng je geen schade aan en het is eenvoudig weer in “oude” staat terug te brengen (als je tenminste weet waar je het hendeltje en het boutje laat…😀 )

  10. jan-mens zegt:

    Hallo alemaal zojuist terug van de Dacia en Renault dealer Arend in Zaandam die heeft voor mij de automatische deurvergrendeling ingeschakeld naar voorbeeld van tommyvhb dus bij deze nog bedankt voor de beschrijving het gaat dus om deze beschrijving:

    tommyvhb zegt:
    4 oktober 2011 om 13:23
    Hoi,

    Ik heb deze functie vandaag ook laten activeren. Onze Duster moest binnen voor een klein onderhoud en ik had dit bericht afgedrukt. Tussendoor even met de technicus gebabbeld en hij wou het wel eens bekijken.
    Het was even zoeken naar de juiste functie maar hij heeft ze toch gevonden.
    Voor de geïnteresseerden, het is dus functie LC170 die moet ingeschakeld worden. En de beschrijving van deze functie in de nederlandstalige versie van Renault Clip is: “VRIJGAVE C.A.R. VIA DIAG”. Eens dit geactiveerd is, kun je de automatische vergrendeling inschakelen door met het contact aan, 5 seconden de deuren te vergrendelen (op de middenconsole). Terug uitschakelen is door 5 seconden te ontgrendelen.

    Groeten,
    Tommy

    dus deze is werkend dus pobeer het als je wilt, gr jan

Geef een reactie

