Hybride Dacia

090130_Hybride_logo_2De automobielbranche zit tegenwoordig vol met allerlei nieuwe technologieen die het mogelijk maken dat een auto minder brandstof verbruikt. Denk bijvoorbeeld aan het start-stop systeem of het regenereren van energie. Maar als een merk zoals Dacia dit soort zaken gaat overwegen om toe te passen dan kun je nagaan dat de techniek al vergevorderd is.

Tot nu toe “rijdt” Dacia mee op de techniek van moederconcern Renault. In een aantal gevallen verouderde techniek maar het heeft als groot voordeel dat de kinderziektes er al uit zijn. Toch zal juist dit meeliften op termijn een probleem worden. Auto’s mogen steeds minder uitstoot hebben en moeten dus milieu-vriendelijker zijn.

Hoewel Dacia bij het produktie-proces een zo schoon mogelijk proces probeert na te streven is het eindresultaat ( de Dacia’s) nog niet zo schoon als vele andere modellen. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de oudere techniek.

Om mee te kunnen komen zal ook Dacia er aan moeten geloven: de motoren zullen schoner en zuiniger moeten worden. Daarnaast kunnen de emissiewaarden verminderd worden door innovatieve systemen te gebruiken zoals het start-stop syseem.

Eind 2012, begin 2013 kunnen we de eerste hybride-versie van Dacia verwachten, aldus een Roemeense publicatie. En hoewel dat nog even duurt, de markt vraagt om betaalbare hybrides.

De Dacia’s worden af fabriek geleverd met een accu van het Roemeense merk ROMBAT. Volgens uitspraken van deze fabrikant moet hun nieuwe type accu rond eind 2012 klaar zijn voor integratie in de “Micro hybride type 1” van Dacia. Dit zijn reguliere versie’s maar dan voorzien van het start-stop systeem. Er schijnt ook een “Micro hybride type 2” te komen die ook gebruik maakt van regeneratieve remsystemen. Maar deze versie komt pas nadat het eerste model is ontwikkeld.

ROMBAT heeft een investering van ruim 16 miljoen gedaan om nieuwe accu’s te ontwerpen, in hun fabriek in Bistrita. Een nieuwe fabriek moet de vraag naar accu’s kunnen bijhouden zodra Dacia deze nodig heeft.

Hopelijk zullen deze technieken hun weg al vinden in het nieuwe model dat eraan komt.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s