Wintercheck bij Dacia

wintercheckhet is nu nog steeds mooi weer maar als de voorspellingen kloppen dan zal dat binnenkort omslaan. Volgens de weerdeskundigen is de kans groot dat we over twee weken flink wat sneeuw krijgen. Ze baseren zich op het feit dat al vaker geconstateerd is dat wanneer er in Amerika flink sneeuw valt, er hier dan 2 weken later hetzelfde gebeurd. Garantie op sneeuw geven ze echter niet.

Maar zo wordt het wel weer tijd om je Dacia in winter-conditie te brengen. Om problemen te beperken tijdens de winterperiode is het raadzaam een aantal zaken te controleren. Er zijn Dacia-rijders die dat zelf kunnen; je kunt het voor een klein bedrag echter ook uitbesteden aan de dealer. Maar wat stelt deze wintercheck nou voor?

checkDe naam geeft het al aan: er worden een aantal zaken gecheckt. Dit betekent echter niet dat wanneer er een probleem naar voren komt dat dit ook tijdens deze check gerepareerd wordt! Bijvullen vloeistoffen zul je voor moeten betalen net als voor reparatie van bijvoorbeeld de uitlaat.  Deze check is er dus voor om een aantal mogelijke problemen op te sporen voordat ze echt een probleem vormen.

Wil je gebruik maken van deze wintercheck, neem dan contact op met je dealer voor een afspraak. De wintercheck is van 1 november 2001 t/m 2 januari 2012. Deze wintercheck kost 9,95 euro. Uiteraard kun je tijdens deze actieperiode ook gebruik maken van diverse acties en aanbiedingen.

De volgende zaken worden gecontroleerd tijdens de Dacia Wintercheck:

  1. Banden
  2. Remmen
  3. Ruitenwissers
  4. Verwarming
  5. Carrosserie
  6. Uitlaat
  7. Vloeistoffen
  8. Electrisch systeem inclusief accu
  9. Sloten en portieren
  10. Verlichting

Naast de jaarlijkse ( voor de meesten) onderhoudsbeurt is het niet onverstandig om deze zaken voor de winter te controleren.

1. Banden > Het moge duidelijk zijn: Winterbanden verdienen de voorkeur. Maak je weinig kilometers dan zul je deze waarschijnlijk niet hebben. Probeer dan zoveel mogelijk om met banden te rijden waar ruim voldoende profiel op zit en pas je snelheid aan aan de omstandigheden.

2. Remmen > Remmen moeten het natuurlijk altijd doen. Normaal gesproken worden deze bij een beurt visueel gecontroleerd; bij een grote beurt worden ook de remtrommels verwijderd. Bij deze wintercheck zal daarvan geen sprake zijn omdat dat te veel tijd zou kosten. Daarnaast is het verstandig om de dikte van de remblok-voering bij de voorwielen te controleren als je wisselt van zomer- naar winterbanden en vice-versa. Als de voorwielen verwijderd zijn kun je namelijk de remblokken eenvoudig goed zien.

3. Ruitenwissers > Goede ruitenwissers zijn van groot belang. Sommige versies hebben een soort verklikker die aangeeft wanneer de ruitenwissers vervangen moeten worden. Zelf doe ik op die verklikker niets uit; zodra er strepen verschijnen tijdens het wissen ga ik ze vervangen. Overigens is het handig een extra setje in de auto te hebben tijdens de winterperiode. Ze zullen maar vastvriezen aan de ruit en je denkt er eventjes niet aan. Je probeert een dun laagje sneeuw te wissen en en passant trek je de bladen stuk.

4. Verwarming > Zelf nog nooit meegemaakt dat de verwarming het niet deed. Mocht dit wel het geval zijn dan zal de dealer nader onderzoek moeten instellen en dat wordt apart berekend.

5. Carrosserrie > De Dacia’s die in Nederland rondrijden zijn allemaal nog te jong om (echte) problemen te hebben met de carrosserie. Ik vraag me dus af wat hiermee bedoeld wordt.

6. Uitlaat > De uitlaat gaat na verloop van tijd roesten. Dit betekent dat er bijvoorbeeld een ophangbeugel kan afknappen. Feitelijk heb je twee mogelijkheden: of je last de delen weer aan elkaar, of je vervangt een deel van de uitlaat. In beide gevallen betekent dit extra werk en daar zal voor betaald moeten worden.

7. Vloeistoffen > De enige vloeistof die in een strenge winter echt van belang is, is de ruitensproeiervloeistof. Immers, olie en koelvloeistof behoren het hele jaar door op peil gehouden te worden. Ruitensproeiervloeistof bijvullen is een klein kunstje. Let wel op dat er een duidelijk verschil zit in ruitensproeiervloeistof voor de winter en de zomer. De winterversie bevat veel meer antivries, de zomerversie bevat een middel om insekten los te weken. Je zou voor de winter de vloeistoffen kunnen wisselen.

8. Electrisch systeem inclusief accu > Voor het testen van een accu zijn er speciale apparaten in de handel. Hiermee kan de ontlaadstroom worden gecontroleerd. Ik heb dat al bij mijn Dacia laten doen vanwege startproblemen; accu bleek slecht te zijn. (ter info: accu vervangen inclusief afvoer oude accu en montaren nieuwe accu kostte me 118 euro).

9. Sloten en portieren > Het is verstandig om een busje grafietpoeder aan te schaffen om de sloten mee in te spuiten. Daarnaast is het aan te bevelen om de deurrubbers in te smeren (dun) met zuurvrije vaseline. Hiermee voorkom je dat ze vastvriezen aan de deuropening.  Ik ben wel benieuwd wat de dealer hier aan controleerd. 

10. Tot slot de verlichting. Officieel behoort de bestuurder van een auto de verlichting te controleren voordat hij (of zij) wegrijdt. Dus eigenlijk zou deze controle overbodig moeten zijn. De afstelling van de koplampen is een ander verhaal. Deze kun je zelf moeilijk controleren. En juiste afstelling verbetert niet alleen je eigen zicht, ook voorkom je hiermee dat je tegenliggers verblind.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wintercheck bij Dacia

  1. Daciafreak zegt:

    Persoonlijk gebruik ik al sinds jaren GEEN grafietpoeder meer voor de sloten.
    Dit gaat namelijk klonten vormen in de cilinder van het slot, en als daar ook nog eens vocht tussen komt dan heb je zeer snel last van bevroren sloten in de winter periode. Ook slotontdooier is niet aan te bevelen als je slot bevroren is, de reden hiervoor is dat er in de slotontdooier vloeistof ook water toegevoegd is. Als de werkende substantie dus is vervlogen blijft er water achter in je slot met alle gevolgen vandien. Als je goed werkende sloten wilt behouden dan is mijn advies spuit het gehele jaar zo af en toe wat siliconenspray in je sloten , dan heb je nergens last van. Overigens hebben de meeste auto’s tegenwoordig centrale portier vergrendeling op afstand en dat is ook wel fijn, zeker tijdens de winter maanden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s