Dacia Lodgy Glace

lodgy-letters op de race-versieDacia heeft vandaag een nieuw persbericht laten uitgaan. Het nieuwste model, de MPV, gaat meedoen aan de Andros Trophy! Als Dacia dezelfde werkwijze hanteert als bij de Duster dan gaat dit nieuwe model LODGY heten. Het zal aan het publiek getoond worden op de Autosalon van Geneve in 2012.

DACIA LODGY ‘GLACE’: EEN AUTO EN EEN BIJZONDER SEIZOEN BIJ DE ANDROS TROPHY   

• Dacia neemt voor de derde keer deel aan de Andros Trophy en maakt zoals altijd indruk, dit keer met de bijzonder originele Dacia Lodgy ‘Glace’. Twee auto’s en een dynamisch team van drie coureurs: Alain Prost, Nicolas Prost en Evens Stievenart!

• De eerste race van seizoen 2011- 2012 wordt op 3 en 4 december in Val Thorens gereden.

LODGY ‘GLACE’: HET NIEUWE MODEL VAN DACIA ZAL NIET ONOPGEMERKT BLIJVEN 

De Dacia Lodgy ‘Glace’ is een uitgelaten ijsracer van de nieuwe Dacia MPV die in productie wordt genomen en voor het eerst gepresenteerd wordt op de autosalon van Genève in maart 2012! Een naam waarin de historie doorklinkt en doet denken aan ruimte en family life. Dacia neemt regelmatig deel aan de meest uitdagende sportmanifestaties en toont ook dit jaar weer het nodige lef door voor de derde keer deel te nemen aan de Andros Trophy, op een manier die met alle regels breekt. Voor het eerst in de geschiedenis neemt er een MPV deel aan de Andros Trophy.

Om het seizoen kracht bij te zetten, rijdt Dacia niet met één, maar twee Lodgy ‘Glace’ bij iedere wedstrijd: één auto zal bestuurd worden door Alain Prost, die al naam maakte als vice-kampioen bij de Andros Trophy 2010 en 2011, met de Dacia Duster ‘Glace’. De andere Lodgy ‘Glace’ zal worden bestuurd door zijn zoon Nicolas Prost, en door Evens Stievenart, teamgenoot van Alain Prost en mede-winnaar van de finale race van de Andros Trophy in het ‘Stade de France’. Vrienden en familie dus in deze unieke MPV; een leuke knipoog naar een logisch doel: de overwinning!

De Lodgy ‘Glace’ is speciaal ontworpen voor deze bijzondere race die bekend staat als één van de uitdagendste in de wereld van de autosport. Het technisch reglement van de Andros Trophy is bijzonder streng en stelt specifieke eisen aan alle onderdelen en kenmerken van de auto (afmetingen van het chassis, versnellingsbak, banden) en de gebruikte materialen. Het is een wedstrijd waar de voorkeur wordt gegeven aan het zoeken naar eenvoudige en ingenieuze oplossingen en dat past uitstekend bij de filosofie achter Dacia als merk. Het is ook een wedstrijd waarin zowel de betrouwbaarheid van de auto’s als de rijtalenten van de coureurs tot hun recht komen.

De Lodgy ‘Glace’  is op maat gemaakt door de teams van Tork Engineering (concept, productie en montage) en van Sodemo (motor) en profiteert uiteraard van alle knowhow van Renault Sport Technologies (RST). Gedurende het hele project adviseert RST vanuit haar kennis van techniek en autosport. RST is de dirigent die de samenwerking tussen technische partners, verschillende disciplines (design, engineering), het merk Dacia en de coureurs in goede banen leidt.

Lodgy ‘Glace’ profiteert tegelijkertijd van de bekende technieken van de voorganger de Dacia Duster ‘Glace’ en specifieke afstellingen voor deze nieuwe auto. Bij de Andros Trophy gaat het om de kleinste technische details die van enorm belang kunnen zijn. De tijdens de vorige seizoenen opgedane ervaringen zijn geanalyseerd en hebben geleid tot een verbetering van:

– de wielophanging: bij CERAM zijn de piste-omstandigheden van vorig jaar ‘nagespeeld’ zodat kon worden gewerkt aan nieuwe afstellingen, op basis van nieuwe draaicirkelafstellingen,

– de motorprestaties: tijdens het vorige seizoen is vooral gewerkt aan meer motorkracht in de lage toerentallen. Dit jaar is ook het maximale vermogen van de motor verhoogd.

enkele foto’s:

EEN DYNAMISCH TEAM

Vanwege de ijspistes waarvan de condities sterk afhankelijk zijn van de weersomstandigheden is de Andros Trophy voor coureurs een pittige uitdaging. Nauwkeurig kunnen sturen, richting kunnen houden, strak kunnen rijden en ingenieuze oplossingen bedenken, zijn onmisbare kwaliteiten voor een coureur die deze wedstrijd rijdt. De Andros Trophy is ook bijzonder in de zin dat prestatie net zo belangrijk is als nauwkeurigheid.

Als winnaars van seizoenen 2010 en 2011 willen Alain Prost en Dacia ook dit seizoen uiteraard weer graag samenwerken… zich samen in een avontuur storten dat wordt uitgebreid met een tweede auto van Dacia. Deze wordt bestuurd door zijn zoon, Nicolas Prost en Evens Stievenart, die samen met Alain Prost de finale van seizoen 2010 – 2011 in het Stade de France won. Met de tweede auto biedt Dacia de twee jonge talentvolle coureurs de kans om op topniveau in een topteam te rijden.

Uiteraard wil iedere coureur voor zich de wedstrijd winnen, maar het collectieve doel is eerste worden in het teamklassement. Een dubbele uitdaging dus, die de wedstrijd nog spannender maakt.

Alain Prost: “Nicolas en Evens zijn vaste bezoekers en liefhebbers van de Andros Trophy. We wachten vol ongeduld op de start van het seizoen. Het idee om als team, maar ook als elkaars tegenstanders mee te doen aan de Andros Trophy is voor hen, maar ook voor mij, een echte sportieve uitdaging.”

Nicolas Prost: “Ik kan niet wachten om achter het stuur van de Lodgy ‘Glace’ te kruipen. Na mijn twee overwinningen bij Andros Trophy Electric in 2010 en 2011, wil ik me graag opnieuw bewijzen. Fantastisch dat ik het tegen mijn vader mag opnemen!”

Evens Stievenart: “De Andros Trophy is voor mij een unieke ervaring die ik geweldig vind. Het is een heel technische wedstrijd en de auto moet perfect zijn afgesteld… bij de Andros Trophy moet je heel scherp blijven. De strijd aangaan met Alain en Nicolas Prost binnen het Dacia team is een hele uitdaging, maar vooral ook ontzettend leuk als coureur.”

TECHNISCHE SPECIFICATIES VAN DE DACIA LODGY ‘GLACE’
CHASSIS
Type: buisvormig, staal
Schokdempers: dubbele, boven elkaar geplaatste draagarmen, afstelbare veer-schokdempers van Öhlin

MOTOR
Type: VQ 30 van de Renault Nissan Alliantie, V6 24-kleppen
Plaats: midden achter
Cilinderinhoud (cm3): 2.987
Boring x slag (mm): 93 x 73,3
Max. vermogen kW CEE (pk): 257 (355)
Toerental bij maximaal vermogen (t/min): 7.500
Maximaal koppel Nm CEE: 360
Toerental max. koppel (t/min): 5.500

TRANSMISSIE
Type: vier aangedreven en gestuurde wielen
Versnellingsbak: sequentieel van SADEV met 6 versnellingen
Differentiëlen: voor en achter met beperkte slip

REMSYSTEEM
Vóór: stalen schijven Ø 300 mm
Achter: stalen schijven Ø 265 mm
Remklauwen: Beringer met 4 zuigers

WIELEN
Velgen: 5.5’’ x 16’’ magnesium
Banden: Continental Ice Racing Contact 3

AFMETINGEN / GEWICHTEN
Lengte: 4.001 mm
Breedte: 1.900 mm
Spoorbreedte vóór / achter 1.690 mm
Wielbasis: 2.500 mm
Gewicht: 950 Kg
Brandstoftank: 25 liter

STUURINRICHTING
Type: vierwielbesturing
hydraulische stuurbekrachtiging

PARTNERS & SPONSORS
Eurodatacar
Renault Sport Technologies
Sodemo
Tork Engineering

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s