Plaatsen K&N luchtfilter

kn-luchtfilter_33-2194Wij kunnen gelukkig zonder filters onze lucht naar binnen zuigen; onze Dacia’s kunnen dat echter niet. Daarom is er af-fabriek een filter geplaatst dat het vuil tegenhoud. Vuil in je brandstofmengsel betekent dat je motor niet optimaal kan werken. Je kunt natuurlijk een origineel filter plaatsen. Deze zijn goedkoop en doen hun werk. Op een gegeven moment plaats je weer een nieuwe en je kunt weer een tijdje rijden.

Maar zoals voor vele materialen is er ook voor het luchtfilter de mogelijkheid om deze te vervangen door produkt dat gemaakt is door een andere fabrikant. Één van de bekendste hier in Nederland is wel de firma K&N. Deze firma heeft ondertussen filters voor Dacia op de markt gebracht.

Deze filters zijn wel een stuk duurder dat het origineel van Dacia maar ze hebben dan ook andere eigenschappen:

  • Uitwasbaar filter met een hoge luchtdoorlaat
  • Geëxpoxeerd aluminium rooster ter bescherming van het filter-materiaal en de geleiding van de luchtstroom
  • Vervangt het standaard filter
  • Het filter is ongevoelig voor vocht
  • 1.6 miljoen kilometer beperkte garantie. Je schaft het filter éénmalig aan
  • Ingeolied medisch katoen houdt stof en vuil aan de buitenkant’
  • Gelaste flexibele afdichtrand garandeert een perfecte afdichting

*(bovenstaande opsomming afkomstig van fabrikant)

Jack is een Duster-eigenaar sinds 14 maanden en had zijn Duster al eens laten tunen bij de firma Vtune. (Hier is ook mijn MCV met de 1.6 16V motor geweest voor tuning). Nu heeft hij dan het luchtfilter vervangen door een K&N-versie.

Het typenummer van het luchtfilter : KN 33-2194

“Samen met een tuning van de motor-software is dit een prima combinatie waardoor je merkt dat de auto beter en rustiger loopt en meer trekkracht heeft”, aldus Jack. Overigens kun je ook heel goed alleen het filter vervangen.

Het vervangen van het luchtfilter is een klusje dat zo gebeurd is. Je hebt er wel wat gereedschap voor nodig en je moet natuurlijk wel wat los durven te schroeven maar veel stelt het niet voor.

Opmerking: Het gaat hierbij om de Duster en de Logan MCV met de 1.6 16V motor.

Hieronder zie je de foto’s die door Jack meegestuurd zijn (waar nodig staat er onder de foto extra tekst):

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Plaatsen K&N luchtfilter

  1. DerRudy zegt:

    Wees kritisch en vooral voorzichtig met het gebruik van deze types (olie)-filters.
    Ik hoor vaak zeggen de motor pakt beter op en heeft meer kracht (mijn zoon reed ook rond met zo,n oplossing), maar dat je motor meer kracht levert daar is een logisch verklaring voor.

    Waarom: je vervangt de reeds gebruikte filter door een nieuw exemplaar (gevolg motor krijgt meer lucht) dat bereik je ook door simpel de originele papieren filter te vervangen door een nieuw exemplaar (geen last meer van een verstopte neus, dus motor kan beter ademen).

    Mijn zoon is na 2 jaar ook helemaal genezen, had op zijn Vectra (op LPG) ook zo,n filter zitten maar bij iedere APK keuring moest hij zij gashuisklep/stationair loop reinigen (zo zwart als de nacht).
    Begreep eerst niet goed hoe dat kon, maar de logische verklaring is het gebruik van de zogenaamde luchtfilter-olie.
    Je dient zelf deze olie op de filter aan te brengen, en hier gaat het in mijn ogen vaak fout, men gebruikt toch te vaak en teveel olie.
    Hierdoor zal de gashuisklep en eigenlijk alles wat NA de luchtfilter zit voorzien worden van een soort olie-film.
    Hier zullen zich kleine stofdeeltjes neerslaan en ‘de Rapen zijn gaar’.

    Bij een Diesel is het helemaal oppassen geblazen, vaak zit er een Luchtmassa-meter in de luchtinlaat.
    Deze werkt vaak volgens het principe van een gloeidraad, en daar zit de crux.
    Die zogenaamde Luchtmassa-meter (wat overigens geen goedkoop onderdeel is) zal ook last gaan krijgen van die ongewenste (noem het maar) olie-nevel.
    Gaat dan vreemde waarden generen en je zit met de ‘gebakken peren’.

    Vaak hoor je argumenten zoals van de ‘air flow’ is veeeel beter, yeh sure en hoe zit het dan met die originele papieren filter:
    Die bestaat uit gevouwen papier, dus de oppervlakte (lucht doorlatend) van deze orginele papieren filters is veel en veel groter dan die zogenaamde olie-filters.

    mgr.
    Ruud

  2. richard zegt:

    Ruud, naar aanleiding van je opmerking ben ik eens gaan Googelen…..

    De gevonden verhalen zijn niet allemaal even positief. bijvoorbeeld het volgende vond ik op het audiforum:

    “op een TDI heeft een ander filter al helemaal geen nut… is al een paar keer op een rollenbank getest…
    het is zelfs onverstandig ivm de luchtmassameter… als kleine druppeltje olie van het filter op het meetelement komen, gaat deze snel stuk…
    hier zijn al meerdere gevallen van bekend…”

    “Vaak wordt er veel te veel olie op het filter gedaan, waardoor de motor dit kan aanzuigen en het dus tegen de LMM aan komt. Het filter moet ook eerst goed droog zijn natuurlijk!

    Als je je aan de voorschriften houdt van K&N is er niets aan de hand. Een beetje olie er op doen, dit vloeit dan vanzelf door het hele filter heen en hou je geen resudu over welke de evt LMM problemen zouden kunnen veroorzaken”

    “Ik heb na 6 Luchtmassameters (telkens 2 tegelijk) m’n lesje geleerd (ja, ik ben hardleers…). Werk nu met standaard luchtfilters, die elke 10k km’s worden vervangen. Er is verschil: ca. 0.00023 dB(A) meer geluid en ruim 0.000063 pk winst!
    Tussen de oren vertaalt zich dat naar supergeluid en 100 pk winst!”

    “Voor het geluid hoef je zo’n inlegfilter niet te nemen, waarvoor dan wel is mij niet duidelijk.

    En die gemeten vermogenswinsten van 1 a 2 Pk…iemand weleens gedacht aan de meetonzekerheid bij een rollenbanktest? Nog maar te zwijgen over de invloed van temperatuur op het motorvermogen. Ach, ik wed dat als er een nieuw papierfilter ingelegd was dat die 1 of 2 Pk er ook wel bij zouden komen, het oude filter was immers vuil.

    Voor racetoepassing kan zo’n paddestoel handig zijn, al was het maar dat je die filters in een handomdraai verwijdert als je moet sleutelen. Ook als je een extreme ombouw hebt waarbij geen plaats meer is voor de OEM luchtfilterkast is het soms een (de enige) uitkomst.

    Voor standaardauto’s zie ik geen enkele toegevoegde waarde, wellicht wel voor de portomonnee van K&N.”

    Het verhaal van Jack herinnerde mij eraan dat ik het luchtfilter ook nog moest vervangen. ik stond in twijfel maar bovenstaande reacties van het audiforum EN de viervoudige prijs van het KN-filter heeft mij er toe gebracht toch een origineel filter te kopen.

  3. DerRudy zegt:

    Hoi Richard,

    Jij ben een heel wijs en verstandig man (maar dat wist ik al), maar die ene opmerking van het Audi-forum wauw dat zet je toch aan het denken en rekenen:

    ‘Ik heb na 6 Luchtmassameters (telkens 2 tegelijk) m’n lesje geleerd (ja, ik ben hardleers…).’ die heeft leergeld betaalt, als je uitgaat van een goede € 200,- per stuk.

    Wat mensen ook vaak vergeten is dat de luchtfilter ook een extra veiligheid is, de papieren filters zijn namelijk gemaakt van een brandvertragend materiaal.

    mgr
    Ruud

  4. Jack zegt:

    Even een aanvulling op de reacties hierboven.
    Ik ben natuurlijk niet helemaal over één nacht ijs gegaan voor ik het K&N luchtfilter aanschafte en in mijn toch wel heel erg fijn rijdende Dacia Duster 4X4 plaatste.

    Volgens mij is het nog altijd een verbrandingsmotor waar wij mee rijden en een verbrandingsmotor heeft zuurstof nodig! Het liefst koude zuurstof.

    Volledige verbranding en onvolledige verbranding;

    Benzine is een mengsel van koolwaterstoffen als CnH2n+2 en CnH2n.

    In een verbrandingsmotor worden deze stoffen verbrand, dat wil zeggen dat ze met zuurstof uit de lucht reageren.

    Volledige verbranding van een stof houdt in dat de stof zich verbindt met zoveel van de oxidator (meestal zuurstof) als mogelijk is. Dit betekent in alle of bijna alle gevallen dat de moleculen van de brandstof geheel in atomen worden gesplitst waarbij ieder atoom zich verbindt met zoveel atomen van de oxidator (meestal zuurstof) als voor dat type atoom mogelijk is.

    Onvolledige verbranding treedt op als er te weinig oxidator aanwezig is en de verbranding toch niet stopt (bijvoorbeeld door extreme hitte). Bij onvolledige verbranding zullen atomen uit de brandstof zich verbinden met minder atomen van de oxidator (meestal zuurstof) dan voor dat type atoom mogelijk is. Ook kan het zijn dat de moleculen van de brandstof niet volledig in atomen worden opgesplitst, maar dat brokstukken zich verbinden met atomen van de oxidator of zelfs dat niet. Roet is een voorbeeld van zulke onverbrande brokstukken van de brandstof.

    Bij onvolledige verbranding komt minder warmte vrij dan bij volledige verbranding.

    Kort samengevat verwacht geen wonderen van alleen een K&N luchtfilter plaatsen.

    Voor mij in combinatie met de tuning vindt ik het resultaat, zoals nu de auto loopt en rijdt een hele verbetering! Hij maakt juist minder motorgeluid in het in en exterieur. En echt op het gaspedaal reageert de auto nu echt heel anders. Ik kan dit niet beschrijven dat zou je moeten ervaren.

    En voor diegene die bovenstaande nog eens rustig na willen kijken zou ik zeggen kijk eens naar de volgende linken:

    Hoezo meer zuurstof:
    http://www.knfilters.com/video/AirFlow_Demo_Dutch.htm

    Schoonmaken doe je zo en pas na 80.000 kilometers;
    http://knluchtfilter.com/KN_Filter_Clean_NL.htm

  5. richard zegt:

    Jack,

    Je uiteenzetting hierboven kan ik helemaal volgen. Ik geloof ook direct dat de auto er anders door reageert. Als ik de reacties lees en samenvat kom ik tot de volgende conclusie:
    – een K&N filter laat meer lucht door:
    – hierdoor ademt de motor beter

    Maar:

    De vraag is: hoe kan het K&N filter meer lucht doorlaten? hierover vond ik de volgende info:

    “Hoe functioneert het K&N filter?
    Bij een K&N filter valt het op dat het filtermateriaal wijdmazig is. Dit zorgt voor de hoge luchtdoorlaat van het K&N filter. Het filtermateriaal bestaat uit 4 lagen katoenverband (zoals ook gebruikt in de medische wereld) die in een speciale olie zijn gedrenkt ingeklemd tussen 2 roosters van met kunststof beschermd aluminium. De olie die in het filterelement wordt toegepast beperkt noch de grootte van de openingen in het weefsel noch de luchtdoorlaat. Maar waarom, vraagt u zich af, gaat het stof niet dwars door de relatief grote gaten in het weefsel heen? Het geheim is als volgt: Stof- en zanddeeltjes worden met de luchtstroom langs het filtermateriaal geleid. Voordat deze (negatief geladen deeltjes) het filter passeren worden zij als een magneet door het positief geladen filtermateriaal aangetrokken en vastgehouden op het filtermateriaal. Schone lucht passeert ongehinderd het filtermateriaal. Dit reinigingsproces gaat door en steeds meer vuil zet zich af op het filtermateriaal rond de openingen (en niet in de openingen zoals bij papieren filters)”.

    Uit het bovenstaande concludeer ik het volgende: De reinigende werking van het K&N-filter hangt volledig af van het verschil in electrische lading tussen vuil en het filter. Heb je om welke reden dan ook minder verschil in electrische lading dan zal het vuil gewoon worden doorgelaten! Met mogelijke schade als gevolg. Dit risico loopt je niet met een gewoon papieren filter.

    Toegegeven: de doorstroom is minder. Volgens het onderhoudsboekje van mijn MCV dien ik het filter elke 60.000 km of 2 jaar te vervangen. Als ik dit elk jaar doe (ik rijd 18.000 km per jaar) dan heb ik na 4 jaar evenveel uitgegeven aan papieren filters als jij aan het K&N filter. Daarnaast kost het mij minder dan 10 minuten om het filter te vervangen. Het K&N filter daarentegen moet gereinigd worden, drogen en weer ingeolied worden. Deze reinigingsset kost ook nog eens 14 euro.
    Op financieel gebied zou het K&N filter dus pas in het 6e jaar wat op gaan leveren.

    De aanschafreden zal dus niet op het financiele vlak liggen maar in de “verbeterde” eigenschappen van de motor. De wijze waarop K&N echter de aangezogen lucht reinigt met het verschil tussen een positieve en een negatieve lading (en dus het risico op het doorlaten van enig vuil door de grote mazen)heeft mij doen besluiten toch voor een origineel filter te kiezen.

    De doorlaattest die K&N laat zien in het filmpje is mooi gemaakt. Liever zou ik ook eens een dergelijk filmpje zien maar dan met vervuilde lucht……. Al was het alleen maar om aan te tonen dat het K&N filter inderdaad beter is….

Geef een reactie

