Geen trofee voor Dacia

autoweek-tevredenheidstrofeeJaarlijks houdt Autoweek een onderzoek onder autobezitters. Verschillende eigenschappen worden beoordeeld. Er wordt gekeken naar bijvoorbeeld betrouwbaarheid, veiligheid, uitstraling, interieur, ontwerp, geluidsisolatie.

Ruim 8.000 mensen hebben een lijst ingevuld met hun bevindingen over de eigen auto. Al deze gegevens zijn geanalyseerd en hieruit zijn de auto’s ingedeeld in zes verschillende klasses:

  • Compacte klasse
  • Compacte middenklasse
  • Middenklasse
  • MPV-klasse
  • Executive-klasse
  • SUV-klasse

Dacia is er in geslaagd om de eigenaren zo tevreden te krijgen dat er twee modellen dermate zijn gewaardeerd dat ze in aanmerking kwamen voor een plaats in het onderzoek. Het gaat hierbij om de Sandero en de Logan MCV.

De Sandero heeft een plaats 14 weten te bemachtigen in de compacte klasse. De Logan MCV heeft in dezelfde klasse (?) plaats 22 gekregen. En dit is wel een beetje vreemd.  Kijk je namelijk naar de andere modellen in deze klasse dan zie je een enorm verschil in afmetingen.

Zo staan bijvoorbeeld de Toyota Yaris, Suzuki Swift, Fiat panda, Ford Fiesta, Opel Agila, Hyundai I10, Citroen C1 en de Seat Ibiza in het zelfde lijstje.

De Sandero Stepway en de Duster zijn de grote afwezigen in dit onderzoek. Hoewel er toch al behoorlijk veel Dusters zijn verkocht hebben er blijkbaar te weinig Duster-eigenaren gereageerd.

De eerste 5 plaatsen in de compacte klasse worden bezet door:

  1. Toyota Urban Cruiser
  2. Honda Jazz
  3. Toyota Yaris
  4. Honda Insight
  5. Mini One/Cooper

de Sandero volgt op nummer 14 en de MCV volgt op nummer 22.

dacia-sandero-voorzijdeHet volgende wordt over de Sandero vermeld:

“Ondanks de beschikbaarheid van diesel- en lpg-motoren rijdt 95 procent van de Sandero-chauffeurs op benzine. De handbak is de enig leverbare transmissie. De kosten zijn met afstand de belangrijksdte reden om voor dit model te kiezen. Bovengemiddeld goed vinden de Sandero-rijders de instap, de grote bagageruimte, het zicht rondom, de onderhoudskosten en de prijs/prestatieverhouding. Wat minnetjes vinden zij het ontwerp en de uitstraling van het interieur, de omvang van de standaard- en veiligheidsuitrusting en de rijgeluiden die nogal hoorbaar zijn. De Sandero toont zich een oerdegelijk brok techniek, dat opvallend weinig storingen heeft aan de motor en elektrische zaken en geen rammels laat horen. Als er iets gerepareerd moet worden is het meestal het lakwerk en soms ook het uitlaatsysteem of de aandrijving. Pech onderweh is de Sandero-rijder vreemd”.

Enige opmerking is hierbij wel op zijn plaats: de diesel-versie is al enige tijd niet meer leverbaar.

dacia-logan-mcv-15-dci-85-hp-2008De Logan MCV is voorzien van het volgende commentaar:

“Van de Dacia Logan-serie is sinds 2008 alleen nog de stationcar MCV te koop, uitsluitend met handbak. Hij isw verkrijgbaar met benzine, diesel of lpg. Logan-rijders hebben in ruim acht van de tien gevallen een benzine-motor, de rest rijdt op lpg.  Leasen komt niet voor. Aanschafredenen voor de Logan MCV zijn de kosten. Erg tevreden zijn de Logan-eigenaren over ruimte voor achterpassagiers en bagage, instap, betrouwbaarheid en prijs-prestatieverhouding.Minder tevreden zijn ze over het uiterlijk, ontwerp, en uitstraling van interieur, imago, veiligheidsuitrusting en geluidsisolatie. Verder vinden Logan rijders dat het interieur snel slijt, vooral het lakwerk en electrische asseccoires. Er is daarentegen zelden gezeur met de motor-electronica, het remsysteem, de klimaatregeling en de Logan laat geen rammeltjes horen. Ook laat hij zijn eigenaren nooit met pech staan”.

Ook hier is een nuance op zijn plaats: De Logan-serie is in tegenstelling tot het bovenstaande bericht nog steeds voorzien van meerdere modellen. De Logan VAN en de Logan Pickup staan immers ook nog steeds in de prijslijst. Daarnaast zou je uit bovenstaande tekst concluderen dat er geen dieselrijders zijn van de MCV. Het tegendeel is waar; ondertussen zijn er veel bedrijven die met diesel-uitvoeringen rijden van de MCV. Daarnaast was het gepast geweest om bij het artikel een afbeelding van de MCV Phase II te plaatsen.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s