kans op hoge boetes?

uitlaat-rooktTip: Hendrik Jan

“PARIJS –  Enkele grote autofabrikanten kunnen volgend jaar een hoge boete krijgen van het Europees Milieu Agentschap (EEA), omdat hun nieuwe auto’s nog niet aan de gestelde milieu-eisen voldoen. Dat liet de EEA dinsdag weten. De strafmaatregelen kunnen oplopen tot circa 10 miljard euro.

Volgens de regels van de EEA mag een nieuwe auto volgend jaar 130 gram broeikasgas CO2 per kilometer uitstoten. In 2012 moet 65 procent van de nieuwe auto’s hieraan voldoen. In 2013 zal dit worden opgeschroefd naar 75 procent en naar 100 procent in 2015.

Inmiddels beantwoorden 32 autobedrijven, die samen verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de registraties van nieuwe auto’s, aan deze eis. Toyota, Renault en Peugeot-Citroën lopen hierin voorop. Maar Daimler, Skoda, Daewoo (van General Motors), Nissan, Mazda en Dacia lopen juist achter”.

Hendrik Jan stuurde mij het bovenstaande artikel, waarvoor dank. Inderdaad staat Dacia nog niet bekend als fabrikant met de meest schone motoren. Feitelijk heeft Dacia hier namelijk een probleem. In eerste instantie was het merk niet bedoeld voor de westerse automarkt. Dat betekent dat Dacia als doelstelling had de auto op markten te verkopen waar men niet zo veeleisend was wat luxe betrof maar wel een betrouwbaar vervoermiddel wil.

Die betrouwbaarheid is gebleken. Hierdoor, en natuurlijk door de prijs, is het merk ook groot geworden in landen waarvan men in eerste instantie niet verwacht had dat de auto verkoop-potentieel had.

Nu dat wel zo is, zal Dacia een keuze moeten maken. Immers, schone motoren bevatten meer techniek. En dat is nou juist wat bij Dacia (gelukkig) niet teveel van aanwezig is. Kiest men hier echter voor dan zal de auto onherroepelijk duurder worden. Maar dan wordt de kans op kannibalisme tov Renault weer groter.  Met de eisen die tegenwoordig gesteld worden komt Dacia langzaam aan in een spagaat terecht. Enerzijds omdat men de prijs laag wil houden, anderzijds omdat men hier in het westen mee moet met alle gestelde eisen om nog auto’s te kunnen verkopen.

De laatste jaren zijn de regels al flink aangescherpt en het wordt nog erger. Zo is ABS al standaard; ESP wordt dat binnenkort ook. Dagrijverlichting behoort er tegenwoordig ook bij. En in 2015 wordt , zoals het er nu naar uit ziet, een systeem verplicht dat de auto bij een aanrijding de hulpdiensten waarschuwt ook verplicht.

Al deze systemen maken een auto ook storingsgevoeliger maar ook duurder.

Ik ben benieuwd waar Dacia “staat” straks met het nieuwe model MPV “Lodgy”. Niet alleen wat de prijs betreft maar ook de uitrusting en de motorkeuze…..

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op kans op hoge boetes?

  1. Eddie2007 zegt:

    Richard,

    Er is geen probleem, zoals MCV-journaal al reeds eerder heeft gemeld gaat Dacia de H3 maken en Renault Spanje de H4. Het zijn nieuwe geblazen 0,9l en 1,2l 3- en 4-cylinders met 85 respectievelijk 115 pk. Doordat alle H3 en H4 motoren voor de gehele Renaultgroep op slechts elk één locatie worden gemaakt zullen de kosten meevallen.
    Het laat zich raden welk motoren er daardoor kunnen vervallen. Ik vermoed dat dit de standaardmotoren voor Dacia worden en dat er van de H3 een ongeblazen instapper met ongeveer 70 pk komt. Wellicht dat na de 1,6 dci er ook nog iets van een 1,3 dci komt voor de diesels.

  2. HenkM zegt:

    Milieu- en veiligheidsregels zijn prima maar het gaat me net effe te ver dat de overheden bepalen wat ik wel en niet in m’n auto moet hebben als het voortkomt uit “gelobbie”.
    ABS, ESP kan ik mee leven. Bandenspanningscontrollesysteem (scrabble), en hulpdiensten bellen als er wat mis is gaat me net effe te ver.
    Die “hulpdienst” wordt waarschijnlijk een of andere helpdesk waar je per maand een behoorlijk bedrag aan mag afdragen.
    Statistieken zijn prima maar dekken m.i. de lading niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s