Origineel luchtfilter

de motorruimte van mijn dacia logan mcvDe  auto heeft natuurlijk af en toe onderhoud nodig. En of je dat nou bij de garage laat doen of eventueel zelf doet, zonder het juiste onderhoud gaat de levensduur van je auto achteruit. Onlangs stond hier op de site een artikel over het plaatsen van een K&N luchtfilter door Jack, een Duster-eigenaar. Zelf stond ik in tweestrijd: ga ik ook voor een dergelijk filter of kies ik voor origineel? Het is het laatste geworden. Eigenlijk was in dit geval de prijs doorslaggevend, samen met het feit dat het K&N-filter schoongemaakt moet worden.  

Één van de zaken waar naar gekeken moet worden is bijvoorbeeld het luchtfilter. De motor zuigt lucht aan maar deze moet natuurlijk wel schoon zijn. Daarom is er een filter-element geplaatst om de lucht te zuiveren.

Bij het plaatsen van een dergelijk element heeft de fabrikant eigenlijk twee mogelijkheden:

  • een WAI. Dat staat voor Warm Air Intake of,
  • een CAI. Dat staat voor Cold Air Intake.

Bij een WAI bevindt zich de aanzuigbuis voor de lucht direct in de motorruimte waardoor deze dus warme lucht aanzuigt. En je raadt het al: de CAI heeft de aanzuigbuis NIET direct in de motorruimte. Hierdoor zuigt de motor koude lucht aan en dat is beter voor het brandstofmengsel.

Bij onze Dacia is gekozen voor een CAI. De aanzuigbuis haalt de lucht weg direct achter de grille bij de linker-koplamp. Vanaf dit aanzuigpunt gaat er een deels flexibele leiding naar de inlaat-geluiddemper. Deze is weer gemonteerd aan een andere behuizing waar het filter-element in zit.

Het vervangen van dit element is zeer eenvoudig.

  • De inlaat-geluiddemper zit vast met een soort elastiek. deze maak je aan één zijde los.
  • trek voorzichtig de aanzuigbuis los van de inlaatgeluiddemper.
  • De andere zijde van de inlaat-geluiddemper zit door middel van een soort flens op het luchtfilterhuis geschoven. Verwijder de inlaat-geluidemper.
  • Het luchtfilterhuis wordt nu beter zichtbaar. Bovenop zitten twee schroeven (torx 25) die losgedraaid moeten worden. Hierna kantel je het luchtfilterhuis naar rechts. Nu kun je het luchtfilterhuis wegpakken; de onderzijde heeft namelijk 2 “weerhaakjes” waardoor deze aan de onderzijde klemt.
  • Nu je het luchtfilterhuis in handen hebt kun je het luchtfilter verwijderen en een nieuwe plaatsen.
  • Montage is uiteraard de omgekeerde volgorde.

Voor dit filterelement heb je verschillende mogelijkheden:

  • origineel element van Renault. artikelnummer R82 00 431 051. (ik heb hiervoor 18,03 euro inclusief btw betaald, bij de dealer)
  • Vervangend element, merk KNECHT. artikelnummer LX773. Prijs ongeveer 11 euro.
  • Vervangend element, merk BOSCH. Artikelnummer 1 457 433 529. Prijs ongeveer 10 euro.
  • Vervangend element, merk MANN. Artikelnummer C 1858/2. Prijs ongeveer 12 euro.

Daarnaast bestaat er voor Renault ook nog een onderdelenlijn voor Renault’s van 5 jaar en ouder. Aangezien in onze Dacia een Renaultmotor zit, is deze lijn ook voor ons geschikt. Deze onderdelenlijn heet MOTRIO. Een luchtfilterelement van deze lijn kost ongeveer 13 euro.

Uiteraard kan ik zonder hulpmiddelen niet de kwaliteit beoordelen van de genoemde merken, maar voor het prijsverschil van krap 5 euro kies ik dan liever voor origineel. (opmerking: bij de onderhoudsbeurt bij 30.000 km is destijds bij de DaciaStore een MANN-filter geplaatst).

Hieronder volgt een korte beschrijving met foto’s:

Het rechthoekige vlak bijna midden op de foto is de inlaat-geluiddemper. Direct daarboven bevindt zich het luchtfilterhuis (draait haaks om naar links):

het luchtfilterhuis en de inlaatgeluiddemper

Tussen de grille en de inlaat-geluiddemper bevindt zich de aanzuigbuis. Deze haalt de koude lucht weg achter de linker koplamp:

de flexibele aanzuigbuis voor de lucht

Het luchtfilterhuis zit aan de bovenzijde vast met 2 torx25-schroeven:

het losdraaien van de torx 25 schroeven

Nadat je de beide schroeven losgedraaid hebt, kun je het luchtfilterhuis kantelen en wegnemen:

het luchtfilter in het luchtfilterhuis

Dit filter lijkt schoon maar vergis je niet: wat je ziet is de kant van het filter dat aan motorzijde zit. Het filter kun je er gewoon uitpakken:

verwijderen van het luchtfilter

En als je dan het nieuwe filter EN het oude filter naast elkaar legt wordt het verschil direct duidelijk:

het oude en het nieuwe filter naast elkaar

Bij de 30.000 km beurt is bij mijn MCV een MANN-filter geplaatst:

het mann-luchtfiler C1858-2

En zo ziet het origineel eruit:

het originele filter 8200431051

De montage van het geheel geschied natuurlijk in omgekeerde volgorde.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Origineel luchtfilter

  1. Jack zegt:

    Hoi Richard,

    Toch jammer dat het niet geprobeerd hebt. Het verschil is zo merkbaar!

    Nog even over je opmerking van de luchtinlaat toevoer achter de linkerkoplamp.
    Het blijkt dat dit toch wel een warme plaats onder de motorkap is! Zeker in de zomer. Bij mijn Dacia Duster zit de luchtinlaat op dezelfde plaats en ik heb eens zo’n buitentemperatuur thermometer bij de inlaat gelegd. Blijkt dat dit helemaal niet een plaats is waar veel koele zuurstofrijke lucht naar binnen komt. Zie: http://mcvjournaal.files.wordpress.com/2011/05/clip_image002.jpg voor de thermometer die ik gebruikt heb naar aanleiding van dat artikel. De voorkant van de de Duster is helaas met van die zwarte gesloten kunstof delen naast het logo dicht gewerkt. Als deze van van zwart gaas of lamellen geweest waren, en de mond van de luchtinlaat naar de andere kant gericht was geweest zou de motor mooie verse zuurstof krijgen. Ik overweeg nog om dit zelf aan te passen voor een nog beter resultaat. Ben overigens zeer tevreden over de combinatie van het K&N Luchtfilter met de V-Tune Piggybox tuning. Inmiddels hebben er al andere Dacia rijders met mijn auto gereden en de reacties waren positief. Men voelde/merkte dat er verschil was. Nogmaals verwacht geen wonderen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s