Daciamodellen op bezoek in Genéve deel 8

De Lodgy is een , in mijn ogen, mooie auto. Lekker ruim waardoor deze praktisch is. Echt een auto zoals een auto bedoeld is wat mij betreft. Ondanks dat het hier om een Dacia gaat blijft het toch nog best wel veel geld.

In het vorige artikel gaf ik een aantal kanttekeningen weer. In dit artikel volgen er nog een paar. De eerste waarmee ik nu begin is er ééntje die mij toch wel het meest irriteerde.

de pedalen-set van de dacia lodgy

(klik op foto voor vergroting)

Als je aan het autorijden bent dan wil je dat kunnen doen zonder ergens last van te hebben. Ik ging zitten in de Lodgy (goed meubilair trouwens) en zette mijn voeten op de pedalen om te kijken of ik er goed bij kon komen. Wellicht moest ik eventjes de stoel bijstellen voor de juiste zitpositie. Wat schetste mijn verbazing? Ik kreeg een probleem met mijn rechtervoet! (gasvoetje). Zoals je kunt zien in de foto zit namelijk vlak bij het gaspedaal (rechts erboven) een verdikking in de middenconsole. Zolang mijn rechtervoet het pedaal in drukte had ik geen last. Haalde ik echter mijn voet rechtstandig van het pedaal dan kwam mijn schoen (normale maat, 43) met de zijkant van de neus tegen deze verdikking aan. Hierdoor bleef mijn voet haken. Dit heb ik bij mijn MCV absoluut niet. Een echte proefrit is nodig om te zien of dit onoverkomelijk is voor mij.

dacia lodgy met parkeersensoren

(klik op foto voor vergroting)

Een volgende kanttekening  betreft de parkeersensoren aan de achterzijde. Dacia heeft ervoor gekozen om een systeem te monteren met 3 sensoren. En waar zit de derde sensor? precies, in het midden van de bumper! Laat dat nou ook precies de plek zijn waar een eventuele trekhaak gemonteerd wordt!

Nou weet ik ook wel dat er systemen zijn die je kunt leren om vaste obstakels niet te registreren. Maar een sensor precies achter de strekhaak is nou niet de meest ideale plek. Zou je kiezen voor een systeem met 4 sensoren dan kun je het hele bereik achter je bumper in de gaten houden (op mijn MCV heb ik een systeem gemonteerd met 4 sensoren die zo geplaatst zijn dat de vaste trekhaak niet in de weg zit maar dat toch “alles” gezien wordt).

Waar dan wel weer over nagedacht is, is het feit dat er een aan/uit schakelaar voor de parkeersensoren links van de stuurkolom gemonteerd is. Dit is feitelijk ook wel nodig want als je een fietsendrager met fietsen meeneemt dan zal het systeem zich de hele tijd laten horen. De fietsen staan immers in het bereik van de sensoren. Eigenlijk is dus een afneembare trekhaak een verplichting.

dacia lodgy op de beurs in geneve

(klik op foto voor vergroting)

Een andere kanttekening is de achterklep. Wellicht dat mensen die al een auto hebben (gehad) met een dergelijke klep hier geen last van hebben. Zelf rijd ik al bijna 5 jaar in de MCV en bemerk dan ook het enorme gemak van de beide ongelijke deuren aan de achterzijde.

Met een druk op de knop (onder het logo op de achterklep) ontgrendel je deze. Vervolgens open je de achterklep door met je hand de zwarte greep vast te pakken en de klep naar je toe te halen. De beide gasveren zijn behoorlijk krachtig dus de klep veert gemakkelijk naar de hoogste stand. De rand van de klep bevindt zich nu op 2 meter van de grond (voor kleine mensen kan dit al lastig zijn).

Maar dan komt het. Aan de binnenzijde van de klep zit een handgreep. Het is de bedoeling om met deze handgreep de achterklep weer naar beneden te trekken. Als je hiermee bezig bent dan zul je een punt bereiken dat je arm “onder” de klep verdwijnt en je niet verder kunt. Laat je dan de klep los dan gaat deze onmiddelijk weer naar boven vanwege de sterke gasveren. Je zult dus de klep met je andere hand moeten helpen/tegenhouden om dit te voorkomen. Je plaatst dus je hand dan op de onderrand van de klep om deze verder dicht te drukken.

Wie echter de foto heeft gezien van de zwarte test-lodgy in de sneeuw die heeft ook gezien dat een rechte achterkant nogal veel vuil meezuigt. De onderrand is dus ook “vuil”. met andere woorden: met het dichtdrukken van de klep kun je toch al snel vieze vingers krijgen. Maar… als je toch de klep een handje moet helpen dan kun je de handgreep aan de binnenzijde net zo goed achterwege laten.

De MCV heeft natuurlijk ook een rechte achterkant maar je hebt geen kracht nodig om de deurtjes te sluiten; desnoods doe je dat nog met één vinger.

 

Dit bericht werd geplaatst in Autoshows, Dacia Lodgy, Mededelingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Daciamodellen op bezoek in Genéve deel 8

  1. HenkM zegt:

    Met veel interesse lees ik je publicaties Richard.
    Met name kunnen de kritieke puntjes door potentiële kopers (zelf ben ik er trouwens geen) worden bekeken.
    Ga zo door mijn zoon😀

  2. richard zegt:

    Het leuke van kritische puntjes is dat het voor de één een on-overkomelijk punt is en dat een ander zegt “stel je niet aan”….

    Voor mij zou vooral die verdikking in de middenconsole van belang zijn. De achterklep bijvoorbeeld zou je wel aan kunnen wennen.

    Ja vader, ik zal mijn best doen🙄

  3. HenkM zegt:

    Die verdikking lijkt me belangrijk. Je zult maar blijven “hangen” als je snel op de rem moet. Een fractie van een seconde kan dan enorm belangrijk zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s