Downsizing; wel of niet doen?

de 1,2 liter turbo motor voor de dacia lodgyEigenlijk dekt de titel de lading niet helemaal. Want in de huidige economie is branstofverbruik een heikel punt. Fabrikanten hebben niet zo heel veel keus meer. Om te voldoen aan de emissie-eisen worden motoren verder aangepast. In veel gevallen betekent dit het verminderen van de cilinderinhoud en verhogen van het vermogen.

Dit betekent echter dat de afzonderlijke delen van een motor hogere belastingen te verdragen krijgen. jaren geleden reed ik een Nissan Bluebird met een 2 liter motor die 102 PK leverde. Mijn huidige MCV heeft een 1.6 16V die 105 PK levert en de Clio van mijn vrouw is een 1.4 16V die 98 PK levert. (de nieuwte 1,2 TCe-motor van Renault/Dacia levert 115PK!)

Met andere woorden: de cilinder-inhoud is de laatste jaren steeds minder geworden maar de motorblokken leveren nog steeds evenveel kracht. Destijds was de hoeveelheid uitstoot niet van belang; tegenwoordig bepaald deze in belangrijke mate de bijtelling en de BPM.

de 1,2 liter turbo motor voor de dacia lodgyOm de uitstoot te verminderen worden heel ingenieuze technieken toegepast. Hierdoor worden de motorblokken weer complexer. Een gevolg daarvan is weer dat de betrouwbaarheid er onder gaat lijden. Mijn huidige 1.6 16V is een motorblok dat zich al lange tijd bewezen heeft in diverse voorgaande modellen van Renault. Een nagenoeg probleemloos blok.

Hoe was het ook al weer?

Even een klein stapje terug. Toen Dacia met de Logan op de markt kwam, bleek dat een auto te zijn die voor een redelijk groot deel bestond uit onderdelen die al lange tijd in gebruik waren bij andere Renaults. Hierdoor zijn de kinderziekten er al lang uit.

Maar tijden veranderen. Ook Dacia moet met de tijd mee. Het kan niet “achteraan” blijven lopen door onderdelen te blijven gebruiken die door Renault “afgeschreven ” zijn. Wellicht had dat wel gekund als het Merk niet zo’n stormachtige groei had doorgemaakt.

Dus de kogel is nu door de kerk: Dacia gaat ultra moderne motoren gebruiken die ook in de nieuwste Renaults te vinden zijn. Dat betekent zelfs dat de MPV, die nog in de showroom moet verschijnen, hier in Nederland voorzien is van een 1,2 liter turbo motor met maar liefst 115pk!

Er is ook een 1.6 8V variant van maar die komt niet hier naar toe. Nou wil het geval echter dat er andere merken zijn die zich voor hetzelfde probleem gesteld zien. Downsizing met behoud van vermogen. Dit heeft ondertussen geleid tot een stroom aan klachten. Bij Mini, Peugeot en Citroën zijn diverse gevallen bekend van motorstoringen. Ook het VAG-Concern komt er niet zonder kleerscheuren vanaf. Er worden schades gemeld zoals gebroken!! distributiekettingen, defecte ketting-spanners en problemen met de nokken-assen.En dat bij kilometerstanden die soms onder de 20.000 km liggen…. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de ketting is opgerekt waardoor de timing van het motorblok niet meer in orde is. Dit terwijl een distributieketting een motorleven mee zou gaan.

Renault geeft heel hoog op van haar nieuwste 1.2 liter TCe motor met 115 PK. Er is op dit moment ook geen enkele reden om te twijfelen aan dit staaltje vernuft. Ongetwijfeld heeft Renault de motor uitvoerig getest. Maar dat zullen de andere merken ook gedaan hebben mag ik aannemen.

Dacia heeft ondertussen al een goede naam opgebouwd voor wat betrouwbaarheid betreft. De tijd zal het leren of Renault haar huiswerk beter heeft gemaakt dan de andere merken.

En ik? ik blijf voorlopig rijden in mijn “oude, vertrouwde” MCV met de 1.6 16V. Niet alleen de huidige economische malaise is daar debet aan; ook Dacia zelf aangezien de MCV nog steeds uitstekend voldoet.

Leuk detail: onlangs heb ik een uitgebreide proefrit mogen maken in een auto van het VAG-concern, voorzien van een 1.2 TSI motor. En dat was niet tot ongenoegen moet ik meedelen. Deze auto was ter beschikking gesteld door de dealer van het merk. Uiteraard is gevraagd aan de Dacia-organisatie om hier een Sandero 1.2 tegenover te zetten. Helaas is hierop nog niet geantwoord.

Dus: Een bezitter van een recente Sandero 1.2 die zijn of haar auto wel hier weer wil zien op de site, tegenover de auto van het VAG-concern, mag zich melden via het emailadres dat op de contact-pagina wordt weergegeven.

Hier is wel een voorwaarde aan verbonden; de persoon in kwestie dient in de buurt van Hengelo (ov) woonachtig te zijn. Maar wellicht komt er nog een reaktie vanuit de Dacia-organisatie.

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Downsizing; wel of niet doen?

  1. Vinnie zegt:

    Is het qua prijs en vermogen wel eerlijk om een 1.2 TSI te vergelijken met een 1.2 16v van renault?
    VAG monteert in zijn goedkoopste modellen een 6-kleps driecylinder en geen 1.2 TSI.
    Vergelijk deze 6-kleps driecylinder (Polo, Ibiza, Fabia) maar met de 1.2 16v instapmotor van Dacia en Renault.
    Vergelijk de 1.2 TSI van VAG maar met de 1.2 TCE100 (Clio en Modus) en de toekomstige 1.2 TCE115.
    De 1.2 TCE100 is overigens gebaseerd op de 1.2 16v en kent vergeleken met de TSI-motoren maar weinig problemen.

  2. LED-Lightning zegt:

    Klopt die vergelijking dan wel, Vinnie? Naar mijn weten zijn die 6-kleps driecylinders namelijk de TDI motoren (diesels, blue motion/e ecomotive/greenline) en geen benzinemotoren. Ik geef dit aan omdat ik zelf zo’n 3-cylinder rijd in een Seat.

  3. richard zegt:

    De standaard 1.2 van VAG levert 60 pk; de door mij gereden 1.2 TSI komt op 86 PK . De 1.2 16V van Renault die in de Sandero gemonteerd wordt levert 75 PK. Hiermee komen de beide motorversies dus het dichtst bij elkaar.

    Maar uiteraard wordt niet alleen gekeken naar de motor. De rest van de auto is natuurlijk ook van belang.

    Wat prijs betreft houd je altijd wel een verschil, dat voorkom je niet. Op dit moment wordt nog gewacht op een reaktie van Dacia; komt deze niet binnen afzienbare tijd dan wordt er elders een Sandero geregeld.

  4. LED-Lightning zegt:

    Verrek, nu zie ik het ook, die 1.2 met 60 pk is ook een 3-cylinder. Helemaal niet gezien😉

    Sorry Vinnie!

  5. Vinnie zegt:

    Geeft niks LED-Lightning!

    Misschien moet Richard ook even kijken naar prijs en koppel🙂

  6. richard zegt:

    Vinnie, het is een utopie om te denken dat je 2 exact gelijke auto’s zult vinden; 1x uit de VAG-stal en 1x uit de Renault-stal. Zit er geen verschil in de motor, dan wel in de prijs. En anders in de standaard uitrusting of de uitstoot.

    Maar uiteraard wordt prijs, koppel, uitrusting, gewicht e.d ook meegenomen in het vergelijk.

    De proefrit heb ik eigenlijk bij toeval gemaakt als reaktie op een mail van de dealer.

    Ik kreeg op een gegeven moment een mooie kleurenflyer in huis van het betreffende merk. Ik stuurde een mailtje terug met de mededeling dat ik als websitebeheerder van een Dacia-site natuurlijk niet zomaar zou overstappen maar dat ik openstond voor een vergelijk. Binnen een paar dagen was er een reactie van de betreffende dealer: “Wij voldoen graag aan het verzoek, maak maar een afspraak”. Dit vergelijk is bovendien goedgekeurd door de betreffende importeur.

    Helaas laat Dacia het op dit punt afweten tot nu toe; het lijkt erop dat ze een vergelijk niet aandurven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s