Dacia verdient steeds minder in Nederland

geld-verslindende-overheidSteeds meer bedrijven lijden onder de geldverslinderij van de overheid. Deze wil elke keer weer meer belastingen,accijnzen en andere gekke maatregelen doorvoeren om de schatkist maar weer bij te vullen.

Ook Dacia merkt dat hier in Nederland heel goed. Dacia is een merk dat het wat prijs betreft nog steeds heel goed doet. Maar de marges worden kleiner en kleiner.

Door het aanscherpen van de CO2-tax bijvoorbeeld gaat de uiteindelijke consumentenprijs omhoog. Dacia staat nog  niet bekend als het merk met de schoonste motoren dus dan raakt deze CO2-tax het merk nog meer. Met de komst van de Lodgy, die voorzien kan worden van de 1.2 TCe motor die een stuk schoner is, kan het tij wellicht worden gekeerd. Auto’s moeten nu voldoen aan de Euro5-norm; de Euro6-norm staat echter al in de startblokken.

Om de modellen betaalbaar te houden heeft Dacia eigenlijk geen keus. Het totaalbedrag dat de consument betaald bestaat eigenlijk uit 3 bestandsdelen:

  1. de netto catalogusprijs
  2. het BTW-bedrag
  3. het BPM-bedrag

CO2 in de luchtHet BPM-bedrag heeft langzaam een andere grondslag gekregen, dat wil zeggen een andere basis waarop het berekend wordt.

Wil je als fabrikant de consumentenprijs niet teveel laten stijgen maar stijgt het BPM-bedrag wel dan kun je niet anders dan de netto catalogusprijs laten zakken ( BTW-bedrag heb je als fabrikant immers ook geen vat op).

Het laten zakken van die netto katalogusprijs is nou net wat Dacia dus gedaan heeft om de consument tegemoet te komen.

Een voorbeeld: de Logan MCV 1.6 16V kostte in 2007 netto 9214,27 euro. Inclusief belastingen kwam de consumentenprijs op 13.695,00 euro. Dezelfde auto kostte in 2009  netto 9376,98 euro (een stijging door de fabrikant!) en kwam in totaal op een consumentenprijs van 13.995,00 euro. Door het stijgen van de netto prijs stijgt immers ook het bedrag aan BTW en BPM aangezien dit percentages zijn.

In 2010 echter kwam de ommekeer. Dacia heeft het nettobedrag laten zakken tot 8.959,07 euro (een daling van ruim 417 euro) omdat door een stijging van de BPM de nettoprijs op ging lopen. De consumentenprijs kwam daarmee op 14.190,00 euro.

In 2011 moest er weer een prijsverlaging van de netto catalogusprijs plaatsvinden omdat weer de BPM omhoog ging. De netto catalogus prijs werd vastgesteld op 8.574,30 euro; door het zakken van de netto prijs met  bijna 400 euro werd de uiteindelijke prijsstijging voor de consument beperkt tot 100 euro. De consumentenprijs kwam hiermee op 14.290,00 euro

Begin 2012 moest dit weer herhaald worden. Weer moest de overheid meer geld hebben en weer bleef er minder over voor bedrijven, in dit geval Dacia. Ondanks een prijsdaling van 525 euro !! voor de netto katalogusprijs (8.048,67 euro) is vanwege het wederom aanpassen van de BPM-grondslag de MCV weer in prijs gestegen. De consumentenprijs is hiermee op een bedrag van 15.090,00 euro beland.

prijsstijgingenEn per 1 juli gaan de prijzen weer veranderen (lees: verhogen).

Dus even kortgezegd: de consumentenprijs voor de MCV is gestegen van 13.695,00 in 2007 naar 15.090,00 in 2012 ( een verhoging van maar liefst 1395 euro) maar de inkomsten voor Dacia daalden van 9214 euro naar 8.048 euro (een vermindering van 1166 euro). En het verschil? dat strijkt de overheid natuurlijk weer op.

Een deel van dit verlies pakt Dacia wel op een andere manier weer terug. Neem bijvoorbeeld de rijklaarmaakkosten. Bedroegen deze in 2007 nog 390 euro, thans betaal je hier 499 euro voor. En het reservewiel werd in 2007 nog gratig meegeleverd; tegenwoordig betaal je daar 145 euro voor.

Uit bovenstaande gegevens blijkt wel dat Dacia eigenlijk geen andere keus heeft dan (veel) schonere motoren te plaatsen in de diverse modellen, wil ze nog auto’s kunnen verkopen.

De montage van de nieuwe 1.2 TCe 115 is daar een voorbeeld van. De 5-persoons Lodgy heeft een uitstoot van 135 g/km.  De MCV met de 1.6 16V komt op een uitstoot van 164 g/km (dit was 170 g/km in 2007).

Maar saillant detail: kijk je bijvoorbeeld naar Frankrijk of Zwitserland, dan hebben die op dit moment deze 1.2 TCe motor niet eens in de prijslijst staan! de 1.6 MPI en 2 diesels staan er wel in. Nederland moet natuurlijk weer koploper zijn met schone motoren (maar volgens mij gaat het niet om het mileu maar om de centen die binnenkomen).

Overigens gelden dit soort prijswijzigingen ook voor de andere modellen van Dacia. Ik ben benieuwd tot hoever Dacia de netto-prijs nog kan laten zakken.

De Euro 5-norm is van toepassing sinds 1 september 2009 voor de typegoedkeuring en zal van toepassing zijn vanaf 1 januari 2011 voor de inschrijving en de verkoop van nieuwe voertuigtypen; de Euro 6-norm is van toepassing vanaf 1 september 2014 voor de typegoedkeuring en vanaf 1 september 2015 voor de inschrijving en de verkoop van nieuwe voertuigtypen. Deze Euro 6 -norm betekent weer een flinke aanscherping van de uitstootnorm: De emissies van auto’s en andere voertuigen worden bijvoorbeeld beperkt tot 80 mg/km (een aanvullende verlaging met meer dan 50 % in vergelijking met de Euro 5-norm).

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Mededelingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s