De snelheidsbegrenzer van de Dacia Lodgy

toetsen-van-de-snelheidsbegrenzerDe eerste vragen over de lodgy beginnen te komen via de email.  Daar waar mogelijk zal ik deze beantwoorden. De onderstaande vraag werd gesteld door Hanry:

“Hoe werkt de snelheidsbegrenzer van de Lodgy en wat is het verschil met een Cruise Control?”

Het laatste deel van deze vraag is eigenlijk snel te beantwoorden:

  • Bij gebruik van een cruise control ga je een bepaalde snelheid rijden en die zet je dan vast. Vervolgens kun je je voet van het gaspedaal halen. het systeem zorgt er dan voor dat je blijft rijden op de ingestelde snelheid.
  • De snelheidbegrenzer werkt op een andere manier. Je gaat een bepaalde snelheid rijden en zet die vast. Vervolgens wil de auto niet meer sneller dan die ingestelde snelheid.

Hieronder zal ik het systeem wat uitgebreider uitleggen:

snelheidsbegrenzer-van-de-dacia-lodgy-instellen-01De snelheidsbegrenzer is een functie die helpt om een door de bestuurder gekozen snelheid niet te overschrijden.

Deze functie kent twee bedieningsknoppen. Er is een knop op de middenconsole om het systeem aan/uit te kunnen schakelen. Op het stuur zit links een knop waarmee je de snelheid instelt.

Het systeem werkt eigenlijk heel eenvoudig. Met knop (4) schakel je het systeem in. Op het display gaat een lampje branden (en streepjes worden zichtbaar) dat de snelheidsbegrenzer is ingeschakeld. Er moet echter nog een snelheid worden ingegeven. Dit wordt gedaan met de + knop op het stuur. Je gaat een bepaalde snelheid rijden en drukt vervolgens op de + knop. snelheidsbegrenzer-van-de-dacia-lodgy-instellen-02De actuele snelheid wordt nu opgeslagen en de streepjes worden vervangen door een getal dat de ingestelde snelheid weergeeft (de minimum te registreren snelheid is overigens 30 km/u).

Zodra er een snelheid is opgeslagen kan het systeem haar werk gaan doen. Zolang de ingestelde snelheid niet bereikt wordt, wordt er ook niet ingegrepen. De manier van rijden verschilt dan niet met een auto zonder deze functie. Wordt de ingestelde snelheid echter bereikt dan zal de auto niet meer gaan versnellen, ook niet als het gaspedaal wordt ingedrukt.

Opmerking: Hierop is een uitzondering: Is het door een noodgeval nodig om plotseling toch sneller te moeten gaan rijden dan kan dit door het gaspedaal snel en zo diep mogelijk in te drukken. Hiermee ga je over de ingestelde snelheid heen; zolang je dit doet knippert de ingestelde snelheid op het instrumentenpaneel.

Laat je vervolgens het gaspedaal weer los en komt de snelheid weer onder de ingestelde snelheid dan zal het systeem weer zijn normale werking hervatten.

Tussentijds kun je, terwijl het systeem ingeschakeld staat, ook de ingestelde snelheid wijzigen. Rijd je op dat moment de ingestelde snelheid en je gaat deze verhogen met de + knop, dan verhoog je de drempel waarbij de begrenzer inschakeld. Verlaag je echter de ingestelde snelheid dan zal de aanduiding op het display gaan knipperen totdat je inderdaad de snelheid verlaagt.

Let op: het systeem werkt niet bij een steile afdaling!

Feitelijk zorgt de begrenzer ervoor dat het toerental niet verder kan oplopen. Bij een steile afdaling echter zal het toerental wel oplopen doordat dit een mechanische oorzaak heeft. Het gewicht van de auto zorgt er immers vanwege de zwaartekracht voor dat er een steeds hogere snelheid bereikt wordt.

Is de begrenzer ingeschakeld tijden een steile afdaling dan zal de ingestelde snelheid gaan knipperen om te laten weten dat het systeem tijdelijk niet werkt.

natuurlijk kun je de snelheidsbegrenzer ook uitschakelen. Druk je weer op de schakelaar (4) dan schakelt het systeem zich uit. Dit is ook te zien (of eigenlijk: niet te zien) op het display. Het doven van het lampje op het instrumentenpaneel bevestigd dan de functie uitgeschakeld is.

Dan blijft de vraag: welk systeem heeft de voorkeur: de snelheidsbegrenzer of de cruise control?

Beide systemen hebben zo hun voordelen. Met de begrenzer kun je niet per ongeluk te snel gaan rijden; met de cruise control houdt het systeem de snelheid vast waardoor je dan niet te snel rijdt. Toch heeft de snelheidsbegrenzer in noodsituaties een groot voordeel op de cruise control.

Mocht je om welke reden dan ook (bijvoorbeeld je wordt onwel) het gas loslaten, dan zal de auto vaart minderen. Bij een cruise control zal de auto onverminderd doorgaan zolang je de koppeling of de rem niet aanraakt. Kijk ik dan naar mij persoonlijk dan zou ik de voorkeur geven aan de begrenzer. Met 22 jaar rij-ervaring en bijna een miljoen km gereden te hebben, heb ik de cruise control nog nooit gemist. De begrenzer heb ik echter wel gemist, ongemerkt kom je soms net boven de maximale snelheid waardoor je dan al snel een cadeau krijgt van het CJIB.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Dacia Lodgy, Mededelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De snelheidsbegrenzer van de Dacia Lodgy

  1. Nick zegt:

    Bedankt voor deze goede uitleg, Richard! Het is zo een stuk duidelijker; bij mij waren er immers ook wat vraagtekens bij het systeem, maar nu begrijp ik het helemaal!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s