Dacia en de concurrentie van Hyundai

auto-vergelijkenLangere tijd was Dacia één van de goedkoopste auto’s die leverbaar waren in Nederland. Sinds het aanscherpen van de CO2-normen echter is “ons” merk een stuk duurder geworden. De gebruikte motoren zijn niet de schoonste, hoewel het best meevalt met de uitstoot. Echter de uitstoot-waarde bepaalt tegenwoordig voor een belangrijk deel de prijs.

Daarom hier in dit artikel een verslag over de Sandero in Lauréate uitvoering en de Hyundai I20 in i-drive uitvoering. Deze is standaard al een stuk luxer dan de Sandero. Waarom de I20 terwijl er ook de I10 is? de I10 is de instapper die wat formaat betreft niet met de Sandero te vergelijken is.

De vormgeving van de Sandero is functioneel maar sober terwijl de Hyundai een meer frivoler uiterlijk heeft. De inhoud van de Sandero laadruimte daarentegen is weer iets groter. Beiden hebben een 1.2 liter motor; de Sandero stoot 139 g/km uit en de Hyundai produceert er 109 g/km waardoor deze een A-label heeft. Dit resulteert onmiddelijk in een veel lagere BPM (1.258,- euro voor de Hyundai tegen 3.396,- euro voor de Sandero. Toch is de I20 1.2 i-drive (11.995,-) maar weinig duurder dan de Sandero 1.2 Lauréate (11.473,-). Hoewel de netto catalogus-prijs van de Sandero een stuk lager ligt dan die van de Hyundai wordt dit teniet gedaan door de hogere uitstoot. Hierbij moet wel worden aangemerkt dat Dacia bewust de netto-prijzen lager houd vanwege de hogere BPM in ons land.

Als je kijkt naar de standaard uitrusting van de Hyundai I20 dan is deze al veel completer dan die van de Sandero.

Zo heeft de Hyundai bijvoorbeeld de volgende zaken al standaard:

  • LED-dagrijverlichting
  • luidsprekers voorzijde met tweeters
  • schakelindicator
  • ruimtebesparend reservewiel
  • stuurwiel in hoogte EN diepte verstelbaar
  • Alarmsysteem
  • Gordij-airbags
  • ESP
  • Actieve hoofdsteunen voor
  • start & stop systeem
  • 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking
  • 5 jaar mobiliteitsgarantie
  • 12 jaar carrosseriegarantie
  • remschijven voor EN achter

Zou je zelfs deze vergelijking maken met de Sandero Stepway inclusief airco-optie (14.836,- euro) en de I20 i-Vision (14.795,- euro) dan krijg je bij de Hyundai er ook nog  een met leder bekleed stuurwiel en pook, knipperlichten in buitenspiegels, parkeersensoren achter, electrisch bedienbare ramen achter, electrisch inklapbare spiegels, cruise control en een bleutooth carkit bij.

Daarnaast heeft Hyundai nog een aantal opties die Dacia nog niet kent: Zo is er bijvoorbeeld: Semi-lederen interieur, automatisch dimmende binnenspiegel, smartkey met startknop, lichtsensor, regensensor.

Hieronder zie je de beide auto’s staan: (de Hyundai i20 en de Dacia Sandero)

hyundai-i20   Dacia Sandero

Zo heeft elk merk haar eigen gezicht. Ga je op specificaties en prijs uit dan bied Hyundai met de i20 op dit moment méér auto aan voor ongeveer hetzelfde bedrag dan Dacia. Hoofdoorzaak hiervan is de hogere BPM vanwege de hogere CO2-uitstoot.

Zou men bij Dacia echter de de nieuwste TCe motor gebruiken ( wordt ook in de nieuwste Clio gezet) dan maakt men een hele sprong voorwaarts. De nieuwe motor heeft een cilinderinhoud van 899 cc, produceert 90 PK bij 5000 rpm, en 135 Nm bij 2500 rpm. Het verbruik en de uitstoot zijn nog niet officieel gemeten maar bij Renault schat men dat deze uitstoot tussen de 30 en 40 g/km lager zullen liggen dan de huidige motoren.

Overigens is het verschil in luxe wel verklaarbaar: Door een schonere motor te monteren is de BPM op de Hyundai flink lager dan bij de Sandero. Dat betekent dat met een gelijkblijvende consumentenprijs de auto toch luxer kan worden uitgevoerd.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Dacia Sandero, Mededelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s